حتی چندی پیش یکی از نزدیکان بنده به آقای غلامی مدیر منابع انسانی شرکت مراجعه کرده بود ایشان ضمن گلایه فراوان از مدیریت قبلی فرموده بودند که حدود ۳۰۰ نفر نیروی مازاد داریم که نمیدونیم با انها چه کار کنیم.

– دکتر : به دلیل وابستگی شدید اقتصاد به صنعت نفت همه پدیده های مرتبط با نفت از اهمیت زیادی برخوردار میباشند.یکی از این موارد اشتغال می باشد که در شهرستان محروم و نفت خیزی مثل گچساران که به معنای واقعی کلمه محروم بوده و هیچ گونه سرمایه گذاری اشتغال زایی در آن صورت نگرفته از اهمیت دوچندانی برخوردار بوده و در سالهای اخیر به یکی از موضوعات چالش برانگیز تبدیل شده است.مطالب زیادی هم در این مورد نوشته شده است.بنده هم بنا به تجربیات شخصی و اطلاعاتی که دارم به جهت ادای تکلیف و ثبت در تاریخ این موارد را مطرح می نمایم.

۱– جذب نیرو در گچساران در ادوار مختلف به صورت قطره چکانی وجود داشته است.اما در دوره مدیر عاملی آقای بشیری این موضوع به نقطه عطف خود رسید وشاهد استخدام فله ای و بی ضابطه نیرو در این شرکت بودیم .به طوری که در این دوره تعداد زیادی نیرو از خارج از منطقه و با سهمیه بندی وتوصیه افراد خاص به کار گرفته شدند. پس از دوره آقای بشیری و در دوره مدیریت آقای پاکدل باتوجه به اتفاقات پایانی دوره آقای بشیری ،ایشان با شعار قانونگرایی کار را شروع کردند.

اتفاقا در خصوص یکی از بستگان که در دوره قبلی مراحل جذب را به طور کامل طی کرده بود اما جذب نشده بود خدمت ایشان رسیدم.هم ایشان و هم جناب آقای غلامی رییس وقت روابط عمومی به شدت صحبت از اجرای عدالت و نظم و قانونگرایی کردند .اقای پاکدل فرمودند چون شما را می شناسم بدون تعارف به شما عرض کنم در زمینه جذب نیرو حتی دستور مستقیم وزیر را هم قبول ندارم و جذب نیرو صرفا از طریق آزمون و طبق ضوابط خواهد بود و حتی از بنده هم درخواست داشتند برای ایجاد عدالت و نهادینه شدن قانونگرایی در خصوص جذب نیرو به انها کمک کنم.من هم خدمتشان گفتم واقعا اگر شما معتقد به این موضوع بوده و قصد اجرای ان را دارید بنده هم نه تنها اصراری در خصوص این مورد خاص ندارم بلکه هر کمکی هم از دستم بر آید برای ایجاد عدالت انجام خواهم داد.

 آن موقع فکر کردم آقایان واقعا صداقت دارند اما پس از مدتی به ویژه در استانه انتخابات متوجه شدم تعداد زیادی نور چشمی را جذب کرده اند.البته بنده همان موقع هم در همین سایت در مطلبی تحت عنوان” شرکت نفت گچساران و انتخابات” به این موضوع اعتراض کردم.

۲– با تغییر دولت ودر دوره جناب آقای باورساد و پیگیریهایی که جناب آقای تاجگردون نماینده محترم داشتند امید می رفت این موضوع ضابطه مند شود.حتی چندی پیش یکی از نزدیکان بنده به آقای غلامی مدیر منابع انسانی شرکت مراجعه کرده بود ایشان ضمن گلایه فراوان از مدیریت قبلی فرموده بودند که حدود ۳۰۰ نفر نیروی مازاد داریم که نمیدونیم با انها چه کار کنیم.

تازه اگر هم برنامه جذبی داشته باشیم صرفا از طریق اداره کار و انجام آزمون خواهد بود.نکته جالب این است که در چند ماه اخیر نیز تعدادی به کار گرفته شده اند که اسامی ۳۰ نفر از آنها در اختیار بنده است.نکته جالبتر اینکه در این لیست ۵ نفر از یک خانواده هستند به این ترتیب که یکی از مسئولین محترم ۵ نفر از یک خانواده را به کار گرفته است.

۳-یکی از علل بروز این پدیده مافیایی ضعف نهادهای نظارتی در کشور است.بحث جذب نیرو در نفت گچساران در سطح وزارت نفت شهره عام وخاص شده است.بارها در واحدهای مختلف وزارت نفت که رفته ام در خصوص جذب نیرو در نفت گچساران مورد پرسش قرار گرفته ام. از نهادهای نظارتی باید پرسید مردمی که به هیچ گروه و باند سیاسی وصل نیستند برای استخدام فرزندان شان باید از کدام مسیر وارد شوند تا مورد توجه آنها قرار گیرند و اسم آنها را در لیست نور چشمی ها قرار دهند. در گچساران خانواده های زیادی را میشناسم که ۷ فرزند تحصیل کرده دارند اما چون پارتی ندارند همه بیکارند .نکته دیگر اینکه این پدیده زمینه بدبینی و بی اعتمادی مردم به نظام را به دنبال خواهد داشت.در موضوع جذب نیرو در گچساران صورت مساله به خوبی روشنه و هیچ ابهامی نداره فقط اراده جدی برای برخورد با متخلف وجود ندارد.

۴-مطلب پایانی توصیه و پیشنهادی خدمت جناب آقای تاجگردون نماینده محترم مردم میباشد.

جناب آقای تاجگردون: از اینکه در ابتدای دوره وکالت پرچم مبارزه با این پدیده را برداشته اید جای تشکر دارد اما انچه مهم است پیگیری و استمرار مبارزه و احیانا پرداخت هزینه تا ریشه کنی کامل این پدیده زشت است.

در گذشته هم برخی مدیران و مسئولین در این رابطه اعتراضاتی داشتند اما در ادامه مبارزه وقتی با لیست معرفی شدگان خود مواجه می شدند منصرف می شدند.امروز شرایط به گونه ای است که جنا بعالی نماینده هستید و برخی افراد منتسب به شما هم متولی مستقیم جذب نیرو در شرکت نفت گچساران هستند که این موضوع در میان مردم شبهاتی ایجاد نموده است که طبعا تبعات منفی برای شما خواهد داشت.

به عبارتی مشمول ضرب المثل آش نخورده و دهن سوخته شده اید. این پدیده با اینکه به ظاهر پیچیده می نماید اما هم صورت مساله مشخص است هم روش مبارزه با ان مشخص است.به عبارتی هم درد مشخص است هم درمان.فقط یک جراح حاذق لازم دارد که این جراحی بزرگ را انجام دهد .امروز با توجه به موقعیت جناب عالی و مسولین دولتی هماهنگ در وزارت نفت به راحتی می توانید از عهده این کار برآیید.

 بنده هم در خصوص مبارزه با این پدیده با توجه به دوستانی که در سطح وزارت داشته و دارم پیگیریهای زیادی داشته ام اما چون مسئولیت رسمی نداشته ام تلاشم به جایی نرسیده است.شاید عده ای فردا مدعی شوند که بنده قصد خود نمایی یا خود شیرینی دارم اما با توجه به بی عدالتی موجود درمنطقه و برای دفاع از حقوق فرزندان محروم و بی دفاع و بیکار گچساران و باشت حاضر به هر گونه همکاری با جنابعالی و پرداخت هزینه های احتمالی می باشم .انشا اله با یک اقدام انقلابی سرچشمه این پدیده خشکانده شود .

سر چشمه شاید گرفتن به بیل ، چو پر شد نشاید گرفتن به پیل

منبع : عصردنا