اگر مقداری از غذاهای تهیه شده برای شام اضافه برمصرف بود، آن را در ظرفی می ریختند و افسون می کردند و یک عدد ذغال روی آن می گذاشتند تا به پندار خود، اجنه و شیاطین درآن تصرف نکنند

سایت مردم استان (ک و ب): کتاب « »

نوشته

این کتاب در قالب کهگیلویه  وبویراحمد از سوی حوزه هنری استان و در انتشارات بهتاپژوهش به چاپ رسید.

بخش هایی از کتاب:

باکمی دقت در نوع غذاها ی سنتی مردم بومی کوه­گیلویه و بویراحمد در می‌یابیم که مواد خوراکی آنها درفصول مختلف و حتی ماههای سال تغییر می­کرد. زیرا عمده­ترین مواد خوراکی آنان، تولیدات دامی، میوۀ درختان جنگلی، گیاهان خودروی خوراکی، گوشت جانوران حلال­گوشت وحشی و مقداری حبوبات و غلات بود.

نکتهء دیگر اینکه، اهالی می­کوشیدند که از غذاهای سرد و شب مانده استفاده نکنند و هر روز برای همان روز، غذا می­پختند و اگر مقداری از غذاهای تهیه شده برای شام اضافه برمصرف بود، آن را در ظرفی می­ریختند و افسون می­کردند و یک عدد ذغال روی آن می­گذاشتند تا به پندار خود، اجنه و شیاطین درآن تصرف نکنند. در مورد نان هم، هر روز برای همان روز می­پختند. یعنی همواره غذای تازه و گرم مصرف می­کردند.

          غذای مردم بومی استان تا قبل از اسکان خانوارها در شهرها و شهرکهای کم‌جمعیت و روستاهای فعلی، شامل: حبوبات، غلات، دانه و میوۀ گیاهان خودرو و بویژه بلوط بود. علاوه براین قسمت عمده ای از غذای آنان را فراورده های دامی که خود تولید می­کردند تشکیل می­داد.

جهت اطلاعات بیشتر ، علاقمندان میتوانند به سایت www.behtanashr.ir مراجعه ویا با شماره های ۰۹۱۳۰۰۰۲۵۰۲-۰۳۱۱۲۶۶۶۶۳۵ تماس حاصل نمایند.