این کتاب مجموعه اعتقادات و باورهای دوران قبل از بارداری تا تولد و کودکی و جوانی و مرگ در مقطع تاریخی پنجاه ‌ساله‌ی قبل از ۱۳۴۲هجری شمسی که در زمانی کوتاه با استفاده از منابع مکتوب موجود، تجربیات و تحقیقات میدانی نویسنده از مطلعین به رشته تحریر درآمده،است.

سایت مردم استان (ک و ب):کتاب از مجموعه دانشنامه است که آن را به رشته تحریر در آورد و با همکاری توسط انتشارات به زیور چاپ آراسته شد.

از متن کتاب:

کتاب تولد تا مرگ

کتاب تولد تا مرگ

مکتوبه پیش روی جستاری است از هنجارهای زیبا و غنی خرده فرهنگ و کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اعتقادات و باورهای دوران قبل از بارداری تا تولد و کودکی و جوانی و مرگ در مقطع تاریخی پنجاه ‌ساله‌ی قبل از ۱۳۴۲هجری شمسی که در زمانی کوتاه با استفاده از منابع مکتوب موجود، تجربیات و تحقیقات میدانی نویسنده از مطلعین به رشته تحریر درآمده،است.

.برای جمع‌آوری مطالب این کتاب ضمن اینکه نویسنده خود متولد سال ۱۳۳۵ هجری شمسی در محیط عشایری و روستایی زندگی می‌کرده‌ام و حتی به روش‌های مطروحه در کتاب در دوران کودکی و طفولیت که دوا و دکتر در دسترس نبود در مقابل بیماری‌ها معالجه ‌شده‌ام و بارها و بارها شاهد معالجه دیگران بوده و هم‌چنین دهها بار در مراسم خواستگاری و عروسی‌های سنتی، عزاداری‌ها و سوگ‌ها از نزدیک حضور داشته، از اطلاعات افراد معمر و سر ‌رشته‌دار در امور طب سنتی در روستاها و ایلات از طریق گفتگو و مصاحبه بهره‌مند گردیده‌ام. از جمله حاجیه خانم ماهیجان محمدی ساکن روستای بازرنگ که اکنون در سن هشتاد سالگی است. ایشان هم در تهیه دارو و هم در درمان بیماری‌های کودکان به روش سنتی صاحب تجربه بوده و دهها نوزاد به کمک او از مادر متولد شدند و ناف آنها را بریده است.

هم‌چنین بارها شاهد و ناظر طبابت مرحوم مشهدی محمد حسین محمدیان ساکن روستای کریم‌آباد بویراحمد بودم که به خوبی داروهای گیاهی را می‌شناخت و از ترکیبات آنها برای معالجه بیماران استفاده می‌نمود هم کودک و هم ‌بزرگ‌سال و تخصصی عجیب در رفع کشیدگی مفاصل و ماهیچه‌ها و در رفتگی غضروف‌ها و شکسته‌بندی داشت. برای ایشان از خداوند طلب مغفرت می‌کنم.

علاوه بر تحقیقات فوق ازمنابع مکتوب نیز استفاده شده که مشخصات آنان در پایان کتاب آمده است.

 

جهت اطلاعات بیشتر ، علاقمندان میتوانند به سایت www.behtanashr.ir مراجعه ویا با شماره های ۰۹۱۳۰۰۰۲۵۰۲-۰۳۱۱۲۶۶۶۶۳۵ تماس حاصل نمایند.