گارکاه آموزشی روشهای پیشگیری از اعتیاد در چهارمین روز از هفته ی بسیج با حضور فرماندهان و مدیران بسیج در کانون جوانان بسیج گچساران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سپاه فتح از گچساران؛ عزت اله سیدی زاده با اشاره به اینکه اعتیاد قدرت تفکر، خلاقیت، سعی، کوشش و سازندگی را از جوان می گیرد، اظهار داشت:عامل ویرانگر اعتیاد، در شخصیت و رفتار فرد اختلال بوجود می آورد و روح و جسم  اورا تحت تاثیر  خود قرار می دهد.

سیدی زاده اعتیاد را همزاد همه ی تباهی ها و ویرانگر تمام زیبایی ها بر شمرد و ابراز داشت: اعتیاد علاوه بر وابستگی جسمی، وابستگی روانی و فکری هم ایجاد می کندو به عوامل متعددی وابسته ست و درمان آن هم مشکل است.

وی تصریح کرد: اعتیاد یک معضل و چه بسایک بیماری اجتماعی ست که سلامتی فرد، محیط و جامعه را تهدید می کند و روی آوردن فرد به مواد افیونی نشانه ی گریز او از تعقل و تفکر است.

این کارشناس ارشد روانشناسی مصرف مواد مخدر را زمینه ساز و مقدمه ی بسیاری از جرایم بر شمرد و گفت: جرم هایی از قبیل سرقت،قتل ،حمل مواد مخدر،آدم ربایی،تجاوز به عنف،از اعتیاد نشات می گیرند و به گونه ای ست  که فرد در تلاش است تا از هر راهی به مواد مخدر دست یابد.

سیدی زاده آشنایی،شک و تردید، کنجکاوی و اعتیاد واقعی را از مراحل اعتیاد در فرد دانست و اظهار داشت: در مرحله آشنایی فرد با تشویق دیگران ،دوستان ناباب،غرور و کنجکاوی خود ،کسب لذت و یا مشکلات روحی و تفریحی روبرو می شود.

وی افزود:در مرحله شک و تردید فرد به مبارزه با امیال خود می پردازد و در صورت ادامه مرحله شک و تردید سریع به مرحله ی اعتیاد واقعی می رسد و در این مرحله پدیده تحمل باعث می شود که به مرور زمان بر مصرف خود بیافزاید تا به تشنگی قبلی برسد.

سعیدی زاده در ادامه با اذعان به  اینکه بهترین راه مقابله با پدیده شوم اعتیاد پیشگیری است، تصریح کرد: کشیدن یک نخ سیگار و یا پتک زدن اولیه به قلیان مثل تپانچه ای ست که فرد به سمت خود نشانه رفته و با گذشت زمان تا عمق جان او نفوذ خواهد کرد.

وی بیان کرد: عصر پیشرفت ماشینی، تحولات زندگی بشری، عصر ارتباطات و تعاملات با همدیگر را کم کرده و مسائل عاطفی کمرنگ شده است و انحرافات زیاد شده و از جمله ی آنها می توان اعتیاد را نام برد که فقر مالی و فقر شخصیتی و تربیتی از عوامل بوجود آورنده آن هستند.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت:پ یشگیری امری همگانی ،فراگیر و همه جانبه است و افزایش دانش برای افراد جامعه در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر ،مثل واکسیناسون برای تمامی افراد جامعه لازم است.

وی ادامه داد:تغییر باورهای هنجاری در جوانان با دادن اطلاعات دقیق و واقعی، ایجاد پایبندی به خانواده ،مدرسه و اجتماع،تقویت اعتماد به نفس،و آموزش مهارتهای اجتماعی به منظور برقراری ارتباط موثر با دیگران و دوست یابی از اهداف و عوامل پیشگیری از اعتیاد است.

در پایان این کارگاه آموزشی عزت اله سیدی زاده به تعدادی از سوالات حاضرین در خصوص تاریخچه مواد افیونی، انواع مواد مخدر و همچنین راه های پیشگیری و مقابله با اعتیاد پاسخ داد.

 

انتهای متن/

منبع : سپاه فتح استان ک-و-ب