چاه‌تلخ روستایی در شهرستان باشت است که اجرای ناقص طرح هادی مشکلات زیادی برای آن ایجاد کرده است.

سایت مردم استان (ک و ب)- ؛  طرح‌های هادی روستایی از جمله پروژه‌هایی است که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی در سراسر کشور تهیه و اجرا می‌شود.

چاه تلخ باشتپایه چنین طرح‌هایی در کشور ما از سال ۶۲ و با عنوان روان‌بخشی روستاها در یکی از روستاهای کشور اجرا و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۶۶ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت ادامه یافت.

بر اساس آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، طرح ‌هادی روستایی عبارت از ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

در این گزارش نگاهی به اجرای در روستای شهرستان می‌اندازیم که با نیمه رها شدن آن نه تنها آبادگری نداشته بلکه خرابی‌های فراوانی را نیز به دنبال مشکلات قبلی روستا داشت.

یکی از اقدامات صورت گرفته در این طرح ایجاد جدول‌هایی به منظور جلوگیری از آب گرفتگی و سیلاب در این روستا بود که هم اکنون با نیمه کاره رها شدن اقدامات انجام گرفته این جداول بر اثر ضایعات ساختمانی و گل و لای‌هایی که بر اثر بارش باران خصوصا در فصل زمستان پر شده و مسیر آب را به سمت خانه‌ها و منازل مسکونی مردم ساکن روستا سوق داده و مشکلات را برای روستائیان چند برابر کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تشریح مشکلات عدیده ناشی از این طرح در این روستا اظهار کرد: تاکنون درخواست‌ها و نامه‌نگاری فراوانی از سوی دهیار و اعضای شورای این روستا انجام گرفته که متاسفانه با بی‌توجهی مسئولان هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه از جانب مسئولان ذی‌ربط صورت نگرفته است.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مردم روستا پس از بارها مراجعه و حاصل نشدن نتایج مورد نظر خواستار پوشش خبری آن شده شاید مسئولین این گونه صدای آنان را شنیده و چاره‌ای برای برطرف کردن مشکلات بیش از پیش آن اندیشند.

مرد کهنسالی در این خصوص از مشکلات روستایش می‌گوید و خبرنگار ما پای صحبت‌های پیرمرد ۷۲ ساله چاه‌تلخی نشسته که با توجه به کهولت سن باز هم برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به خصوص در فصل زمستان که منجر به آب‌گرفتگی خانه و دام‌هایش و از بین نرفتن آن‌ها مجبور شده که خود اقدام به جمع‌آوری سنگ‌های بزرگ و ضایعاتی که راه آب جداول را بسته، کند.

از دیگر مشکلات این روستا آسفالت‌های کنده شده ناشی از اقدامات اداره گاز، خراب کردن پل‌های وسط کوچه‌های روستا و بی‌توجهی به رفاه مردم و وجود تیرهای برق وسط خیابان است که تاکنون موجب صدمات فراوانی به افراد روستا شده است.