رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با این که مقدار تولید برنج استان ما نسبت به مصرف آن ۱۰ هزار تن سالانه بیشتر است ولی نمی‌دانیم دلیل وضعیت نامبهم بازار عرضه و تقاضای برنج در استان چیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، داریوش دیودیده عصر امروز در نشست ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در این نشست سعی خواهیم کرد در خصوص وضعیت ۱۹ قلم کالای اساسی بحث و بررسی بیشتری صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: اهم این اقلام برنج، مرغ و گوشت قرمز و همچنین شکر است که میوه شب عید را هم باید به آن اضافه کرد.

وی افزود: برای جمعیت استان ما سالانه به ۱۵ هزار و ۱۴۸ تن مرغ با توجه به سرانه مصرف هر نفر نیاز داریم که این رقم با احتساب مناسبت‌ها و شب عید به ۲۰ هزار تن در سال هم می‌رسد.

این مسئول تنظیم بازار در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تولید سالانه خودمان در سطح استان ۸ هزار و ۱۰۰ تن است که بنابراین با توجه به مصرف ۲۰ هزار تن سالانه باید برنامه جدی برای ذخیره‌سازی گوشت مرغ داشته باشیم.

دیودیده از مقدار ذخیره گوشت مرغ فعلی در استان گفت و افزود: هم اکنون توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان مقدار ۴۰۰ تن ذخیره مرغ در استان داریم که برای پایان سال لازم است چاره‌اندیشی در خصوص ذخیره ۱۲ هزار تن مرغ انجام شود تا در شب عید با مشکلی از این حیث مواجه نشویم.

وی با بیان این‌که در زمینه تولید و عرضه گوشت قرمز در استان مشکلی وجود ندارد، افزود: اکنون در انبارها مقدار ۳۷ تن گوشت قرمز ذخیره‌سازی داریم که با افزایش آن در آینده استان مشکلی از لحاظ تأمین و عرضه در مواقع اضطراری نخواهیم داشت.

دیودیده گریزی هم به آمار تولید و مصرف سالانه تخم مرغ در این استان زد و گفت: سالانه مصرف ما در کل استان هفت هزار و ۲۴۵ تن تخم‌مرغ است که در داخل استان سالانه دو هزار و ۲۰۰ تن تولید تخم‌مرغ داریم.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان آمارهای خود در خصوص کالاهای اساسی و مقدار تولید و مصرف سالانه آن در استان به برنج اشاره کرد و گفت: با وجود این‌که ما در تولید برنج بیش از مصرف خودمان با آمارها سر و کار داریم اما معلوم نیست که چرا تولید داخل استان چندان نمودی ندارد و شاهد قیمت‌های بالا و عرضه و تقاضای مبهم هستیم.

این مسئول ادامه داد: تولید سالانه محصول برنج ما بیش از ۳۸ هزار تن است و مصرف نیز ۲۸ هزار تن بوده که با وجود چربش آمار ۱۰ هزار تنی نسبت به مصرف سالانه و همچنین وجود هزاران تن برنج وارداتی معلوم نیست چرا قیمت برنج محلی بالا و همچنین مصرف آن در استان پایین است.

دیودیده خاطرنشان کرد: هم اکنون در استان ما قیمت برنج محلی بیش از ۶ هزار تومان و برنج تایلندی بالاتر از دو هزار تومان، برنج هندی در کیسه‌های ۱۰ کیلویی هر کیلو چهار هزار و ۸۰۰ تومان و برنج سفید کیلویی دو هزار و ۱۸۰ تومان است و در کل حدود ۷۷۳ تن ذخیره‌سازی برنج در استان داریم.

انتهای پیام/۲۵۷۱/ش۳۰

منبع : خبرگزاری فارس