به مناسب هفته پژوهش همایش مشترکی بین دانشگاه یاسوج و شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج پیش از ظهر امروز و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه یاسوج و شیراز و به همت شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد همایش آب منطقه‌ای در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

علی داوودی‌مهر در ابتدای این همایش با برشمردن ظرفیت‌های بالای کهگیلویه و بویراحمد به جهت منابع غنی آبی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه این استان در حوزه‌های مختلف و دارا بودن بیش از ۱۰درصد منابع آب کشور سعی می‌شود تا تدابیر و برنامه‌ریزی لازم در خصوص مهار آبها و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها اندیشیده شود.

معاون طرح و برنامه شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد آورده حاصل از نزولات جوی استان را بیش از ۱۱ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: از این میان بیش از ۸٫۵ میلیارد مترمکعب به صورت روان آب از استان خارج و تنها ۲٫۵ میلیارد متر مکعب بوسیله سد و سایر تاسیسات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی به وجود دو سد مخزنی کوثر و شاه قاسم در استان تصریح کرد: سد کوثر یکی از پنج سد بزرگ و استراتژیک کشور می‌باشد و آب شرب بیش از ۳ میلیون نفر از ساکنان استان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد از طریق آن تامین می‌شود.

وی از در دست اجرا بودن ۱۳ طرح و ایستگاه پمپاژ توسط آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و اذعان داشت: با بهره‌برداری و افتتاح این طرح‌ها بخش زیادی از ارضی کشاورزی استان به زیر کشت آب خواهند رفت و به تبع آن کشاورزی و تولید در استان هرچه بیشتر شکوفا خواهد شد.

به گزارش فارس در ادامه این همایش تعدادی از اساتید دانشگاه‌های یاسوج و شیراز به ارائه مقالات و پژوهش‌های خود پیرامون مسائل مربوط به آب منطقه‌ای و مسائل مرتبط با آن پرداختند.

انتهای پیام/۸۲۰۰۸/ط۳۰

منبع : خبرگزاری فارس