نشست شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای جلسه و به ریاست امام جمعه موقت یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمددستور کار این هفته شورای فرهنگ عمومی پدیده شوم بدحجابی بود که هر کدام از اعضای جلسه به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود در راستای مقابله با این معضل پرداختند.
در ابتدا دکتر زاده‌باقری استاد دانشگاه و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد راهکار اصلی برای اصلاح رفتار از لحاظ علم را دارای سه اصل مهم عنوان کرد و گفت: با همراهی و همگامی با هم می‌توان به این مهم وارد شد و برنامه‌های لازم را اجرا کرد.
این عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی، دومین راهکار را تشویق و تنبیه بعد از ارزیابی برنامه‌های اجرایی بیان کرد و گفت: الگوسازی فرهنگ نیز می‌تواند راه‌گشایی برای رسیدگی به این معضل و یا پدیده شوم جامعه باشد و می‌توان با ارائه الگوهای مطلوب و مناسب را از سوی دستگاه‌های فرهنگی دریافت کنیم.
زاده‌باقری با تاکید بر این‌که به منظور رفع معضل پدیده بدحجابی باید از دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها و آموزش و پرورش شروع کنیم، گفت: کمیته‌ای فرهنگی در جهت رسیدگی به این مهم در سطح دستگاه‌ها داشته باشیم و از بی‌حجابان راهکار و نظرخواهی در این خصوص داشته باشیم.
هادی زارع‌پور نیز در این نشست گفت: در راستای مقابله با بدحجابی باید فرهنگ‌سازی لازم از ازدواج آسان در جامعه نهادینه شود تا از حداقل‌های افراد بدحجاب و بی‌حجاب در سطح شهرهای استان کاسته شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد توجه به برنامه‌های اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان را برنامه‌ای دیگر به منظور مقابله با پدیده بدحجابی عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی برنامه مدون و مناسبی برای اوقات فراغت جامعه‌ هدف طراحی و اجرا کنند.
این مسئول با تاکید بر این‌که توسعه و استفاده از مراکز فرهنگی و تفریحی، اردوهای آموزشی، نشست‌ها و دیگر برنامه‌ها می‌تواند برنامه خوبی برای اوقات فراغت جامعه هدف باشد، گفت: تا حجاب و عفاف تبدیل به باور نشود راه به جایی نخواهیم برد.
در بخشی دیگر رضا پارسیان‌نژاد در خصوص امر حجاب و برنامه‌های اجرایی اذعان کرد: بیشترین برنامه‌هایی که در کهگیلویه و بویراحمد به منظور مقابله با پدیده بدحجابی برگزار شده برای کسانی بوده که خود آن‌ها با حجاب هستند که این امر باعث غفلت از حجاب آقایان شده است.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که باید برنامه عملی و کاربردی در راستای مقابله با حجاب داشته باشیم، گفت: از راهکارها در این خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها توسط واحد امور اجتماعی استانداری یا واحدها و سازمان‌های مربوطه در خصوص برنامه‌های اجرایی مقابله با پدیده شوم بدحجابی است.
سید مصطفی مهدی، بحث بی‌حجابی در سطح جامعه را بی‌ربط با جنگ نرم ندانست و گفت: در کهگیلویه و بویراحمد مبارزه و مقابله با پدیده بدحجابی بسیار سخت نیست و بهترین راهکار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: باید فرهنگ‌سازی لازم در خصوص ترویج ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود که در صورت اجرایی و عملیاتی کردن این مهم شاهد تاثیرپذیری آن بر جامعه هدف و رفع مشکلات و معضلات آن هستیم.
سرهنگ غلامعباس غلام‌زاده مشکل اصلی را امر به معروف و نهی از منکر همگانی عنوان کرد و گفت: در جهت مبارزه با پدیده بدحجابی باید جامعه هدف را شناسایی و هر کس در حیطه کاری خود وارد شود و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد توجه به صنوف مختلف، کانون‌های هنری و ادارات و سازمان‌ها را ضروری دانست و گفت: بخش عظیمی از جامعه هدف ما در ادارات و نهادها است و باید کنترل ویژه‌ای به منظور مقابله با هرگونه بدحجابی و بی‌حجابی در سطح بازار داشته باشیم.
خانم توفیقیان نماینده دانشگاه آزاد واحد یاسوج نیز در ادامه جلسه با تاکید بر این که در صورت همراهی دو سویه آموزش و پرورش و خانواده با هم، پدیده بدحجابی برطرف می‌شود، گفت: مدارس باید از پیش‌دبستانی تا دبیرستان و دانشگاه کنترل شود.
محمد الفونه با تاکید بر این که بدحجابی و بی‌حجابی در بین افراد مجرد به نسبت متاهل‌ها بیشتر است، گفت: باید ازدواج آسان را در سطح جامعه نهادینه کنیم تا تمایل جوانان به این امر بیشتر شود و از حداقل پدیده بدحجابی کاسته شود.
فرماندار بویراحمد نیز ادامه داد: با توجه به این‌که بر اساس آمار و ارقام در حال حاضر سن ازدواج به ۲۷ سال رسیده و امکان افزایش آن‌ بسیار زیاد بوده از این‌رو می‌توان با کار فرهنگی، تبلیغات از طریق روحانیون، رسانه‌های مکتوب و مجازی و صدا و سیما ازدواج آسان و کم هزینه را در جامعه نهادینه کرد.
منبع : سایت اسلامی کهگیلویه و بویراحمد