زیباکلام در مناظره با هدایتخواه گفت: رئیس جمهور باید در قبال عملکردش پاسخگو باشد؛ این در حالی است که اصولگرایان پاسخگو نبودند…

  عضو مرکزی جبهه پایداری و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از حامیان اکبر هاشمی رفسنجانی روز گذشته در سالن شهید جرجانی علوم پزشکی یاسوج با موضوع «گفتمان رهبری» با هم به نشستند.

 
در این مناظره گفت: خیلی کم اتفاق می افتد جایی بروم که مسئولان دانشگاه هم بیایند؛ اما در یاسوج همه آمدند و در خصوص مسئله انتخابات، جاهایی که برای مناظره می رویم، دانشجویان سئوال شفاهی و کتبی هم می توانند داشته باشند که از نظر من مانعی برای سئوال دانشجویان نیست.
 
وی ادامه داد: معلوم نیست که نامزدهای اصلاح طلبان چه کسانی می آیند، اصولگرایان هم وضعشان مبهم‌تر است، اصولگرایان همه احساس تکلیف کرده اند و هیچ کدام هم به نفع دیگری کنار نمی رود، دولت هم بخش دیگری است و نامزد اصلی دولت رحیم مشایی است؛ اما آیا او هم معرفی می شود، معلوم نیست، آیا رد صلاحیت می شود، معلوم نیست، آیا رئیس جمهور به روش دیگر وارد عمل می شود، باز هم معلوم نیست، اینها همه مجهولات است که خیلی پیچیده شده است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه روز گذشته هاشمی صحبت هایی در خصوص آمدن و نیامدن مطرح کرد که باز هم معلوم نشد که می آید و یا نه، گفت: مطالب عمده هاشمی این بود که هرکسی که رئیس جمهور شود، چه من چه هر کس دیگری، اولین مشکلش کوهی از بدهی های دولت احمدی نژاد است که با این بدهی ها چه می خواهد بکند، مشکل بعد افت جایگاه بین المللی ایران است.
 
زیباکلام ادامه داد: اولین بار بعد از جنگ، روابط ما با عربستان خوب شده بود، رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس هم خوب شده بود و رابطه ما با انگلیس و آمریکا بهتر شده بود، با آلمان، استرالیا، کانادا و .. در زمان اصلاحات از یک حداقل تفاهم برخوردار بود؛ اما ظرف هشت سال گذشته اصولگرایان کشورها را یکی پس از دیگری دشمن ایران کردند، رئیس جمهور بعدی با سیاست خارجی رو به رو است که آلمان و فرانسه دشمن است و جای اینها برکینافاسو کره شمالی و … آمده.
 
وی تصریح کرد: از یک سو هاشمی این ضایعات هشت ساله را می بیند و از یک سو کهولت سن وی است. احساس وظیفه و تکلیف می کند که انقلاب، نظام، جمهوری اسلامی برای وی مهم است، مثل احساس یک پدر به عزیزش، اما هنوز معلوم نیست که بیاید یا نیاید و این فقط در رابطه با وی نیست، آمدن یا نیامدن وی باعث می شود تمام آرایش جبهه اصولگرایان به هم بریزد.
 
 
در ادامه این مناظره صادق هدایتخواه گفت: به جای اینکه شعارهای روزمره را مطرح کنیم، باید مبانی گفتمان دوم خرداد و سوم تیر را مطرح کنیم تا دانشجویان بر اساس مبانی تصمیم بگیرند که کدام یک از این دو گفتمان به گفتمان امام و رهبری نزدیکتر است.
 
وی ادامه داد: اینکه عده ای ناز می کنند و نمی آیند تا دو هفته دیگر مطرح می شود، این به نوعی اهانت به شعور مردم است چرا که اگر ابهام و تردیدی وجود دارد، برای آن هاست و مردم ابهامی ندارند.
 
عضو مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه اختلاف گفتمان در اصل اسلام، انقلاب و صدور آن است، گفت: یک جریانی فکری به نام طرفداران مدرنیته اسلامی در کشور وجود دارد که قائل به دین سیاسی هستند؛ اما قائل به دین حداکثری نیستند، اوج خواسته این افراد رسیدن به ژاپن اسلامی است.
 
هدایتخواه ادامه داد: عده ای دیگر طرفداران تمدن اسلامی هستند که می گویند دین، برنامه زندگی بشر برای همه عرصه ها است.
 
وی اذعان داشت: گروه اول می گویند انقلاب برای یک حکومت دموکراتیک است، گروه دوم دنبال این بودند که حکومت اسلامی بیاید؛ اما این حکومت اسلامی فقط بتواند حکومت اسلامی را پیاده کند، گروه سوم می‌گویند انقلاب اسلامی برای پایه گذاری اسلام در سراسر جهان است و در حقیقت نقطه آغاز تحول دنیای امروز را انقلاب اسلامی می دانند.
 
عضو مرکزی جبهه پایداری افزود: دو دیدگاه اول به هم نزدیک می شود که در قالب دولت کارگزاران و اصلاحات تحقق پیدا می کنند که اینها در سیاست خارجی هم دچار تنش زایی می شوند، تجربه تنش زدایی آقایان همین را نشان می دهد، در پایان دولت هاشمی همه کشورهای خارجی سفرای خود را خواستند، عربستانی که دنباله آمریکاست که آمریکا یک حرکت نشان دهد، همه چیزش عوض می شود. در دولت اصلاحات هم ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کردند.
 
هدایتخواه بیان داشت: قبلش آقای ریگان گفته بود که ما باید ریشه دولت ایران را بخشکانیم، در همین دوره است که دو کشور عراق و افغانستان را اشغال می کند تا حلقه محاصره بر ایران تنگ شود؛ اما در این دوره شما نگاه کنید در سه جنگ ۳۳ روزه و ۸ روزه .. پیروز می شویم، برای ما مهم نیست که طرفدار گینه ماسائو یا هر کشور فقیر دیگر هستیم، آمریکای لاتین حیات خلوت آمریکا بوده؛ اما امروز حضور ما در آمریکای لاتین جزو افتخارات حکومت اسلامی است.
 
در ادامه زیباکلام گفت: بنای من بر این بود که راجب انتخابات و مواضع جریانات مختلف صحبت کنم، تصور من این بود که ما راجب انتخابات می خواهیم تجزیه و تحلیل کنیم ، سخنان هدایتخواه شعار بود و اصولگرایان به بی پایه بودن خیلی از این حرف ها رسیدند، چند سال می خواهیم این حرف ها را بزنیم؟ به وضع کشور نگاه کنیم، به بهترین فارغ التحصیلان نگاه کنید، ببینید چقدر از مردم رفتند، ببینید سرمایه گذاری های ما کجا رفته؟ نگاهی به فساد، تن فروشی و مواد مخدر بیندازید بعد شما می گوید که نظام ما می خواهد وضع را صادر کند؟!
 
وی ادامه داد: دو ساله شما می گوید که این بیداری اسلامی است و اساس آنچه که در مصر به دنبالش هستند، دموکراسی خواهی است، پاره آجرهایی که به کنسولگری پرتاب کردند، نمی بینید، اگر این بیداری اسلامی بود، در حال حاضر سفارت ما باید در مراکش، قاهره، تونس و … دائر می شد، پس چرا نیست؟ چرا پاره آجر ول کردند؟ چرا حتی توریسم ایرانی را نپذیرفتند؟ کجای این بیداری اسلامی بوده؟ اسرائیل در قاهره سفارت داره و هنوز وی می گوید این بیداری اسلامی است؟
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این دو سال گذشته چند بار پرچم اسرائیل و آمریکا را آتیش زدند؟ چه کسی می گوید این اتفاقات گذشته متاثر از جمهوری اسلامی است؟ شما نگاه کنید ببینید وضع ما در عرصه بین المللی کجا هست؟ سال ۸۴ کجا بودیم، الان کجاییم؟ بدهی سال ۸۴ چقدر بود، الان چقدر هست؟ شما تمام مدیران را بولدزروار به صرف اینکه در دوران اصلاحات و هاشمی سمت داشتند، کنار گذاشتید و گفتید می خواهیم مدیر جوان بیاریم، ببینید همه اصولگرایان دارند احمدی نژاد را می کوبند، همین دیروز آقای حداد گفت که هولوکاست غلط بود، احمدی نژاد کی هولوکاست را مطرح کرد؟ یکی یکی صف بستند، می گویند سفرهای استانی دروغ بوده، خود اصولگرایان می گویند، مگر ما دچار بیماری های فراموشی هستیم که سفرهای استانی را انکار می کنید.
 
زیباکلام گفت: بعد از هشت سال گفتند بستن سازمان برنامه و بودجه غلط بوده، مملکت داری را نگاه کنید، ببینید چه کار کردند؟ من حاضرم سر آمریکا با شما بحث کنم که آیا آمریکا ستیزی جزو ذات انقلاب بوده یا نه؟ من معتقدم نبوده که بعدا آمده و دمار از منافع ایران در این ۳۴ سال درآورده است.
 
در ادامه هدایتخواه تصریح کرد: دوستان می توانند، قضاوت کنند که من بحث شعاری مطرح می کنم یا وی، بحث های مطرح در کشور در مورد انقلاب، غرب و استکبار ستیزی چیست؟ این صف بندی ها مطرح است، استکبار به دلیل ماهیت ضددین بودنش، انقلاب ما در تداوم انقلاب انبیا الهی بوده، انقلاب برای براندازی طاغوت چناچه امام راحل فرمود «انقلاب ما سرآغاز انقلاب امام عصر(عج)» است، شعار نیست، استراتژی ما است، استراتژی اسلام است.
 
وی تصریح کرد: ملاک ما برای ارزیابی موفق دولت، ملاک گفتمان امام راحل و انقلاب است، انقلاب به گفته امام دنبال حاکمت اسلام در سراسر اسلام بوده است، انقلاب شعار اقتصادی نداد، دولت ها باید باشند؛ اما با شعار دینی، بدهی دولت خود هاشمی را ببینید، چقدر بدهی خارجی داشتیم، نگاه به وضعیت فرهنگی آن دو دوره بکنید، آمریکایی ها می گویند که ما در ایران کسانی را می بینیم که شش لولهای خود را بالا ببرند و شلیک کنند.
 
عضو مرکزی جبهه پایداری اذعان داشت: مردم خود احساس می کنند وضعیت را، هشت سال در مجلس بودم نتیجه عملی این سفرهای استانی را دیدم، گاهی در این دولت در بسیاری از شاخصه هایی که خود آقایان می گویند، رشد شاخص ها در عرصه های مختلف اگر دو برابر دولت های قبل نباشد، حداقل برابر همه آن ها رشد کرده، لازم شد آمار و ارقام می دهم، تقاضا می کنم بحث را روی مبانی ببریم، آیا امام راحل فرمود شما فقط دنبال حل مسائل اقتصادی باشیم؟
 
در ادامه زیباکلام گفت: انقلاب اسلامی برای چه بود؟ ۲۲ بهمن ۵۷ پیروزی انقلاب برای چه بود؟ خیلی از شما آن موقع متولد نشده بودید، چه شناختی از انقلاب اسلامی داشتید؟ راهپیمایی هایی در سال ۵۷ بوده، به نظر شما اگر در سال ۵۷ در آبان ۵۷ که آن راهپیمایی عظیم بود یا در مواقع دیگر آدمی می آمد یک خودکار و یک کاغذ به ۵۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر می داد به مردم که شعار می دادند و می گفتند که ای مردم شما ۵۰۰ نفر در ۵ خط در ۶ خط بنویسید این شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی، این جمهوری اسلامی حکومت اسلامی چه جور حکومتی است؟ متاسفانه چنین آزمایش میدانی در سال ۵۷ صورت نگرفت که از مردم پرسیده شود.
 
وی تصریح کرد: اما یک اتفاق خیلی جالب تر افتاد از اواسط مهر ۵۷ امام از نجف رفتند پاریس، همان غربی که می گویند ضد اسلام و … است ،همان غرب پذیرای امام شد، همان غرب به امام اجازه داد اعلامیه، پیام و … بفرستد و رژیم شاه یقه خود را پاره می کرد که چرا اجازه می دهید؟ امام در پاریس هرکاری که خواستند کردند، نکته جالب این است که در آن چهار ماه صدها خبرنگار روزنامه نگار در نوفل لوشاتو با امام خمینی مصاحبه می کردند و از جمله سئوالات اصلی که در آن مصاحبه ها بود این بود که این جمهوری اسلامی که شما می خواهید بعد از سقوط شاه تاسیس بکنید، چه جور حکومتی است؟ چون در عربستان و لیبی و پاکستان هم هست آیا مال شما هم مثل مال اینهاست ؟ تمام پاسخ های امام در صحیفه نور هست، مقصود امام در این صحیفه هست، نه به حرفای من گوش بدید نه به حرف های آقای هدایتخواه .
 
در ادامه هدایتخواه تصریح کرد:من هم می گوید بروید دنبال امام، امام سال ۴۲ در دیدار با فرزندان خانواده های شهدا چه گفتند؟ سال ۴۷ سلسله بحث های حکومت اسلامی و ولایت فقیه را مطرح کردند، در نجف کتاب ولایت فقیه امام تئوری انقلاب بود، مواردی را از صحیفه نور خواهم خواند، اینکه بگوییم مردم نمی دانستند، اهانت به شعور مردم ایران بود؛ به همین دلیل بیش از ۹۸ درصد مردم به دلیل اعتمادی که به مردم داشتند، به جمهوری اسلامی رای دادند.
 
وی ادامه داد: در مورد کمونیست ها خبرنگار به امام می گوید آیا بعد از انقلاب با کمونیست ها همکاری می کنید؟ که امام می گوید ما اگر پیروز شویم، با کمونیست ها همکاری نمی کنیم.
 
هدایتخواه در این بخش از سخنان خود مواردی از صحیفه امام در مورد برقراری حکومت اسلامی را در پاسخ به سخنان زیباکلام خواند.
عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: امروز کسی نمی تواند ذره ای تردید کند که رابطه آمریکا با ایران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است، پول خرج می کنند و در کنگره بودجه تصویب می کنند برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، وصیت نامه شهدا را بخوانید که بیش از ۹۰ درصد آن ها می گویند برای حاکمیت اسلامی است، تعجب می کنم که چرا دوستان چنین حرف هایی را می زنند.
گفت: من اسباب بازی شما نیستم، شما یک بار می گویید مبنایی و یک بار می گویید در خصوص انتخابات صحبت کنید. من نگفتم مردم نمی فهمند، من می گویم از مردم می پرسیدید که مشکل شما با شاه چیست؟ زمانی که امام در فرانسه بود معلوم می شد که رژیم شاه رفتنی است، برخی از اطرافیان امام می گویند اگر این نظام سقوط کرد ما چه جور قانون اساسی می خواهیم برای نظام آینده؟ که امام به اینها می گوید راجب قانون اساسی آینده بنویسند، تز دکترای من در مورد انقلاب اسلامی بودد و این را نتوانستم پیدا کنم که چیزی نوشته شد یا نه، ۱۲ بهمن امام آمد، بعد از ۱۲ فروردین ۵۸ همین مسئله قانون اساسی مجددا مطرح شد که نظام شد نظام جمهوری اسلامی، قرار شد عده ای قانون اساسی را بنویسند برخی از افرادی که قانون اساسی را نوشتند کماکان در قید حیات هستند، قانون اساسی را نوشتند و وقتی که قانون مدون شد قانون را خدمت امام بردند که امام هیچ ایرادی نگرفتند و فرمودند که به سایر مراجع هم بدهند که آن ها هم خواندند قانون اساسی را و گفتند که هیچ مشکلی ندارد که امام آن را به تهران و هیئت دولت فرستادند که در هیئت دولت بازرگان، دو نفر از وزرا گفتند که اینکه هی مردم را پای صندوق بکشیم خیلی خوب نیست و رفت شورای انقلاب ……
 
وی ادامه داد: این حرف من نیست، قانون اساسی را که آن گروه تدوین کرده بودند، آن قانون اساسی شده قانون اساسی مردم ایران، این سند آنجا هست و تنها چیزی که در آن نیست، ولایت فقیه است، قانون اساسی جمهوری اسلامی اساسا چیزی به نام ولایت فقیه نبود، چیزهایی که الان به عنوان شعار گفته می شود که از سال ۳۹ از اول قرار بود ولایت فقیه باشد.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: من می گویم انقلاب اسلامی برای چه بود مشکل مردم با رژیم شاه این بود که حکومت استبدادی بود، نه آزادی اندیشه بود نه آزادی احزاب بود، در ایران پنج هزار زندانی سیاسی بود، نه انتخابات آزاد بود … اینها دلایلی بود که مردم با رژیم شاه مبارزه کردند و برای همین است که می گویم به سال ۵۷ رجوع کنید، صدها خبرنگار در سال ۵۶ و ۵۷ به ایران آمدند و با معترضین و مردم صحبت کردند که چرا به رژیم شاه اعتراض دارید؟ همه حرف من این است که برید ببینید مردم و امام و رهبران چه می گفتند؟ انقلاب اسلامی دنبال این بود که الان مردم مصر می خواهند؟ الان مردم مصر، تونس، بحرین چه می‌گویند؟ مردم مصر و بحرین و … آزادی می خواهند، اعراب برای آزادی مبارزه می کنند، شما چند بار این جمله را شنیدید که مبارزه اعراب برای آزادی است، سال ۵۶ و ۵۷ ما برای این مبارزه می کردیم، شما نه حرف من و نه حرف وی را قبول کنید به عقل خود مراجعه کنید آرشیو را بخوانید ببینید مبارزه برای چه بوده.
 
هدایتخواه ادامه داد: منم می گویم نه حرف من و نه حرف وی را قبول کنید، مردم در شعار خود می گفتند استقلال آزادی جمهوری اسلامی، روند قانون اساسی ادعاهایی است که می شود و هیچ جا هم ثبت نشده فرض ما بر ثبت شدن است، قانون اساسی که بر اساس قانون اساسی فرانسه و غرب بود که در آن ولایت فقیه نبود، شما سخنرانی امام در سال ۴۳ را بخوانید که می گوید آی علمای اسلام اسلام در خطر است. آن کسانی که خود انقلاب و فرمایشات امام را به درستی فهمیده اند اینها می گویند این برای حاکمیت اسلام بوده است، چرا در قبل از انقلاب اسلامی هر انقلابی که صورت می گرفت، مارکسیستی است؟ چرا هر انقلابی که در منطقه شروع می‌شود در مسجد و با شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل است؟ اگر امام و رهبران دینی ما نبودند، انقلاب ما هم به سمتی می رفت که انقلاب های منطقه رفته اند، امام می گفت شاه باید برود، استراتژی امام استراتژی انتظار بود، اگر انقلاب مشروعیت به نتیجه نمی رسد، این است که نگاه آخر الزمانی نبوده است، نگاه امام نگاه آخرالزمانی بوده است که می خواهد مسیر تاریخ را عوض بکند و این ظلم به امام است که ما بگویم امام ولایت فقیه نمی خواست، همین آقایانی که پیشنویس را تدوین کردند وقتی دیدن بحث ولایت فقیه می آید، خواستند خبرگان را منحل کنند.
وی ادامه داد: ما در آینده رئیس جمهوری می خواهیم که در تراز انقلاب اسلامی باشد، در دوره ای که به تعبیر رهبر ما در یک پیچ عظیم تاریخی هستیم، این پیچ بازگشت معنویت در دنیا است، رئیس جمهوری که می خواهد سکان اداره جامعه را بگیرد، باید قائل به اسلام حداکثری باشد، به دنبال تدوین الگوی ایرانی اسلامی باشد نه اینکه الگوهای غرب را بپذیرد.
 
عضو جبهه پایداری گفت: رئیس جمهور باید روحیه استکبار ستیزی داشته باشد، امروز صحنه جهانی صحنه مبارزه دو تفکر است، غرب تمام قد در برابر تفکر جمهوری اسلامی ایستاده است، رئیس جمهور باید بصیرت عمیق داشته باشد که در فتنه ها گرفتار نشود، باید کسی باشد که برای حل مشکلات جامعه بر مبانی معیارهای دینی برنامه داشته باشد.
 
هدایتخواه افزود: آیا هاشمی که می خواهد بیاید با همان کارگزاران می آید که می گفتند فعلا باید فتیله انقلاب را پایین بکشیم؟ تئوری پردازان اصلاحات گفتند، طرفداری از سکولاریست را و اینکه دین نباید نقشی در ارائه جامعه داشته باشد .
 
زیبا کلام ادامه داد: معتقدم بزرگترین و مهمترین ویژگی که رئیس جمهور و جریانش باید داشته باشد، باید پاسخگویی نسبت به عملکرد و سیاست ها باشد، انتخابات در هر جامعه ای یعنی اینکه از مردم سئوال شود که ای مردم این حزبی که سر کار بوده آیا شما از عملکرد او راضی هستید یا نه؟ اگر مردم از آن ها رضایت داشتند، مجددا او و حزبش را انتخاب می کنند، سئوال اساسی این است که آیا ما در جامعه چنین سازگاری را داریم؟ آیا مردم ایران از عملکرد اصولگرایان در این ۸ سال رضایت دارند یا نه؟
 
وی ادامه داد: رئیس جمهور باید در قبال عملکردش پاسخگو باشد، اولین اصل پاسخگویی به مردم هست، آیا اصولگرایان پاسخگو هستند؟
 
هدایتخواه هم گفت: آیا دولت اصلاحات و کارگزاران به مردم پاسخگو بود؟ ما معتقدیم هر دولت باید پاسخگوی مردم باشد؛ اما بعضی از دولت هایی که روحیه پاسخگویی دارند، مدافع عملکرد دولت نیست، اعتقاد دارم بر اساس نفوذ برخی جریانات در اطرافیان احمدی نژاد از بعضی از اصول افول کرد و اتفاقا همین دوستان در پشت پرده با هم هستند.