یاسوج- معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از تشکیل کمیته های مربوطه برای احصا و بررسی شاخص های ۵۲گانه ˈعدالت در سلامتˈ در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فتاح محمدی روز سه شنبه در نشست شورای بررسی شاخص های سلامت کهگیلویه وبویراحمد افزود: شاخص امید به زندگی، سقط جنین، مرگ مادران باردار، شاخص مرگ کودکان زیرپنج سال و اقدام به خودکشی از مهمترین شاخص های مورد نظر در این زمینه است.

وی بیان کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد در برخی از این شاخص ها همچون شاخص امید به زندگی و یا مرگ و میر کودکان و زنان باردار نسبت به میانگین کشوری دارای وضعیت مناسبی است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

محمدی اظهار کرد: کمیته های زیرمجموعه کارگروه سلامت در کهگیلویه وبویراحمد موظف هستند مهمترین تهدیدات حوزه سلامت در هر بخش و منطقه ای از استان را بررسی و نتیجه را نیز به شورای سلامت و امنیت غذایی و نیز شورای برنامه ریزی استان ارجاع دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: احصا و بررسی شاخص های عدالت در سلامت نیازمند همکاری بین بخشی و مشارکت جدی مردم است.

دکتر رضا چمن افزود: طرح شاخص های ۵۲گانه عدالت در سلامت مصوبه هیات وزیران در دولت گذشته بوده است که تاکنون درمرحله اجرا در این استان کارایی لازم را نداشته است.

وی اظهار کرد: اجرای صحیح و درست این طرح از سوی متولیان امر به بهبود وضعیت شاخص های سلامت در استان کمک شایانی خواهد کرد.

چمن از وجود برخی آسیب ها و عوامل تهدید کننده سلامت عمومی در استان اشاره کرد و افزود: کم تحرکی، افزایش روزافزون گرایش به مواد مخدر به ویژه قلیان وتغییر در الگوی تغذیه ای از مهمترین این عوامل است.

وی شاخص کمبود وزن و کوتاهی قد کودکان در کهگیلویه وبویراحمد را نگران کننده دانست و بیان کرد: ازاین نظر نیز نسبت به مینگین کشوری وضعیت مطلوبی نداریم.

چمن با طرح اولویت های نظام سلامت در شرایط کنونی تخصیص نظام مند و سطح بندی شده منابع و تلاش بیش از پیش در جهت اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز با تکیه بر اصول عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.

وی ابراز داشت: تغییر مشاغل در این استان از مشاغل عشایری و روستایی به شهری، به همراه استرسهای مختلف، از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت و افزایش بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها در استان است.

۵۶۶/۷۵۳۰

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
<a href="mailto:' newsroom@.net

منبع : خبرگزاری ایرانا