یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجودی که میزان بارندگی آن ۲برابر میانگین کشوری است ولی شهروندانش سالهاست که با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حسرت تامین آب آشامیدنی پایدار بسر می‌برند . به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل […]

یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجودی که میزان بارندگی آن ۲برابر میانگین کشوری است ولی شهروندانش سالهاست که با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حسرت تامین آب آشامیدنی پایدار بسر می‌برند .

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و هشت و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.

هر ساله بیشتر شهر و روستاهای استان به ویژه در مناطق بویراحمد و دنا با مشکل تنش و حتی بحران کم آبی روبه رو می شوند و در این میان تأمین آب شرب شهر یاسوج مرکز استان همیشه یک معضل بوده است.

از سوی دیگر شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که به لحاظ جمعیت روز به روز در حال افزایش است و یکی از شهرهای مهاجرت‌پذیر هم محسوب می‌شود تا سال‌های ۹۱ و ۹۲ شهر یاسوج ۵۰ هزار مشترک آب داشت و اکنون به ۹۰ هزار مشترک آب رسیده است.

یک سوم شبکه آبرسانی استان کهگیلویه و بویراحمد فرسوده است و این امر باعث شکستگی های پی درپی و هدر رفت آب شده و همین مساله موجب تنش آبی در شهرهای مختلف استان به ویژه یاسوج شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهر یاسوج ۵۷ درصد هدر روی آب به علت فرسودگی شبکه آبرسانی وجود دارد که از محل سفر اول دولت به استان ۲هزار میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال برای رفع مشکل آب یاسوج اختصاص داده شده است.

سید علی احمدزاده با بیان اینکه شهر یاسوج نیازمند ۲ مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی است، افزود: چاه‌ها تأمین‌کننده آب شهر یاسوج نیستند و باید از سد در دست ساخت تنگ سرخ آب پایدار در اختیار مردم مرکز استان قرار گیرد.

وی تأکید کرد: خط انتقال آب از سد تنگ سرخ برای شهر یاسوج به طول ۳۵ کیلومتر است که ضرورت دارد این پروژه در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در خصوص تصفیه خانه اضطراری شهر یاسوج، گفت: این پروژه تنها تصفیه خانه شهر یاسوج است و به دلیل مشکل موتورهای پمپاژ، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و لازم می‌دانیم که تیم مهندسی وزارت نیرو برای حل مشکل این پروژه ورود کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به پروژه های مهم در شهرستان بویراحمد، بیان کرد: در سال گذشته اعتبارات پروژه های آب در شهرستان بویراحمد ۲هزار و ۵۰۰میلیون ریال بوده که به همین میزان نیز تخصیص اعتبار داشته است.

آرش مصلح افزود: در طول ۱۱ سال سد تنگ سرخ جمعا ۵۹ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده، در حالی که در سال ۱۴۰۱، حدود هزار و ۶۰۰میلیادریال اعتبار دریافتی این سد بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته فقط ۵۰ میلیارد تومان بحث تملک اراضی را در این سد شروع کردیم. سامانه انتقال سد تنگ سرخ بعد از ۱۱ سال مصوب شد و آماده دریافت ماده ۲۳ است.

آنچه پیداست سرعت بخشی به روند احداث سد تنگ سرخ و انجام خط انتقال زیر دستی سد می تواتند به پایداری آب آشامیدنی شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد کمک کند چیزی که این روزها جزو اولویت های کاری متولیان امر کشوری و استانی است .

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند.

این استان ۷۲۶ هزار نفری همچنین ۶۴ هزار مشترک بخش فاضلاب دارد.