برای سومین سال متوالی در منطقه حفاظت شده دنا زادآوری موفق بحری(Barbary Falcon) شاهین کوه دنا انجام شد

بحری شاهین دنا سایت مردم استان (ک و ب): برای سومین سال متوالی در   زادآوری موفق () انجام شد

این شاهین ۳۲ تا ۴۵ سانتی متر طول دارد و دارای تاج قرمز، زیر بال روشن، خالهایی در ناحیه شکم و سبیل های گرد قهوه ای می باشد. این پرنده در نواحی کوهستانی خشک و باز، مناطق نیمه بیابانی و صخره ها بسر برده و در شکاف صخره های پرتگاهی آشیانه بسیار ساده ای می سازد. این پرنده در ایران به تعداد اندک دیده می شود. بحری در هر سال ۵-۳ تخم قرمز روشن می گذارد که جوجه ها بعد از ۳۲-۳۰ روز از تخم بیرون می آیند و حدود ۳۹-۳۲ روز بعد لانه را ترک می کنند. بحری اکثرا از پرندگان تغذیه می کند و توانایی شکار پرندگان سریع السیری مانند بادخورک را دارد. در سه سال اخیر، مطالعه ای کامل بر روی رژیم غذایی (جمع آوری پلت، باقیمانده غذایی و تصویر برداری) و تولید مثل این پرنده صورت گرفت. با توجه به جمعیت پایین این پرنده در دنیا و نیز نایاب بودن محل زادآوری این پرنده در ایران و علاقه شدید قوش بازان به این پرنده، لازم است که از محل زادآوری این پرنده حفاظت کامل صورت پذیرد.
به گفته مهندس خدا رحمی معاون فنی محیط زیست : ارزش تنوع زیستی پارک ملی دنادر این استان ۱۷۹ برابر کشور است. دنا از نظر وضعیت تنوع گیاهی در جهان شهره است، به طوری که در بخشی از این منطقه درهر کیلومتر مربع آن یک گونه گیاهی دیده شده است،در حالی که در اروپا در هر ۶۲۲ کیلومتر مربع و در کشور در هر ۲۲۲کیلومتر مربع یک گونه گیاهی مشاهده شده است. بیش از دو هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی دراین استان وجود دارد که یک هزار و ۲۰۰ گونه آن در دنا می‌روید. یکی از دلایلی که دنا به راحتی به عنوان دهمین ذخیره گاهزیست کره کشور و پارک ملی انتخاب شد، وجود پتانسیل های بالایی همچون گونه‌هایارزشمند گیاهی، جانوری و مناظر و چشم اندازهای بی‌نظیر این منطقه بوده است. دو گونه پرنده شامل جغد کوچک و بحری که یک پرنده نادر و شکاری استنیز در خطر انقراض قرار دارند.
شاهین کوه دنا 01پارک ملی به محدوده‌ای از منابع طبیعی، من‌جمله جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، دشت، رودخانه،دریاچه و کوهستان اطلاق می‌شود که نمایان‌گر نمونه‌های برجسته‌ای از مظاهر طبیعی باشد. دولت‌ها به منظور حفظ همیشگی وضعیت زیست‌بوم و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورشجانوران وحشی و رشد گیاهان در خطر انقراض و برای جلوگیری از دخالت‌های مخرب انسانی، این مناطق را تحت حفاظت قرار می‌دهند.
پارک ملی و منطقه حفاظت‌ شده دنا با ۸۰ کیلومتر طول طولانی ترین است و کوهنوردان بنام جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند. دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از ۴۰۰۰ متر است.
حیات وحش دنا با تعداد ۱۶۹ گونه سیمای جانوری زاگرس است. خوشبختانه با حفاظتی که در ۱۷ سال گذشته که از این زیست بوم حیاتی به عمل آمده، شاهد رشد و تکثیر گونه های حائز اهمیت چون کل و بز، خرس قهوه ای، خوک وحشی، پلنگ و … می باشیم. وجود حیواناتی چون هما، عقاب طلایی و پلنگ که در راس هرم غذایی قرار دارند، نشان از کیفیت این زیستگاه دارند