در سال‌های اخیر و به دنبال اهمال دستگاه‌های متولی چند هکتار از اراضی ملی در اطراف روستای کوشک‌ابول کهگیلویه توسط برخی افراد بانفوذ به تصرف درآمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دهدشت در هفته اخیر جمعی از اهالی روستای “کوشک‌ابول” از توابع بخش سوق شهرستان کهگیلویه با مراجعه به دفتر خبرگزاری فارس در این شهرستان خواستار انعکاس و پیگیری زمین خواری‌های انجام شده توسط یکی از اهالی این روستا در منابع طبیعی شدند.

خبرنگار خبرگزاری فارس نیز با توجه به اهمیت موضوع بر خود دید ضمن عکس‌برداری و بازدید از زمین و اراضی غصب شده از نزدیک با اهالی و فرد مذکور نیز گفت‌وگو داشته باشد.

به دنبال آن و پس از آنکه موفق به گفت‌وگو با فرد مذکور نشدیم سراغ اهالی روستای کوشک‌ابول رفتیم و نظر آنها را در این مورد جویا شدیم.

یکی از اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: از زمانی یاد دارم تا به حال این زمین‌ها اراضی ملی و منابع طبیعی بودند و هیچ کس مالکیتی بر این اراضی نداشت.

بخش از اراضی تصرف شده

این پیرمرد که به به گفته خودش بیش از ۷۰ سال سن دارد و تمام عمر خود را در روستای کوشک‌ابول گذارنده عنوان داشت: از دو سال پیش تاکنون یکی از اهالی روستا به دلایل و بهانه‌های مختلف دست به تصرف این اراضی زده و هر روز بر میزان آن می‌افزاید به گونه‌ای که تاکنون چندین هکتار از منابع طبیعی را به تصرف خود در آورده است.

یکی از جوانان ساکن این روستا نیز گقت: این اراضی همواره جزو منابع طبیعی بودند و با احداث جاده دهدشت به اصفهان و بالا رفتن ارزش زمین‌های این منطقه این فرد که قبل از این در نیروی انتظامی و به عنوان مامور ویژه نیروی انتظامی در منابع طبیعی مشغول بود با بهانه‌های مختلف اقدام به تصرف چندین هکتار از این اراضی کرده است.

نصب فنس اطراف زمین‌های تصرف شده

  این جوان همچنین افزود: با توجه به اینکه زمین‌های تصرف شده مسیر عبور احشام و دام روستا به مراتع و کوه‌ها بود شکایات متعددی به اداره منابع طبیعی و نیروی انتظامی و حتی فرمانداری کهگیلویه ارسال و به صورت جدی این موضوع را پی‌گیری کردیم ولی تاکنون اثری نداشته است و هر روز بر میزان اراضی تصرفی توسط این فرد افزوده می‌شود.

یکی دیگر از جوانان ساکن این روستا نی با بیان اینکه تصرف این اراضی مشکلات متعددی را برای اهالی روستای کوشک‌ابول به خصوص دامداران به وجود آورده است، اظهار داشت: چندین بار در این باره با منابع طبیعی و فرماندارای مکاتبه کردیم ولی در عین تعجب میدیدیم که نه تنها با این فرد برخورد نشده بلکه کار به جایی رسیده که فرد مذکور بر تصرفات خود می‌افزاید.

در همین زمینه در گفت‌وگویی که با مدیر منابع طبیعی کهگیلویه داشتیم وی نیز به بروز زمین خواری و تصرفات غیرقانونی در این منطقه اذعان داشت و افزود: این تصرف در سنوات گذشته انجام شده و در این زمینه پرونده‌ای تشکیل و منتظر صدور حکم از سوی مراجع قضایی هستیم.

هدایت‌الله آویزش در همچنین یادآور شد: اداره منابع طبیعی کهگیلویه به صورت جدی با هرگونه تصرف غیرقانونی مراتع و اراضی ملی برخورد می کند و قطعا با صدور حکم قضایی در مورد این فرد زمین‌های تصرف شده بازپس گرفته خواهند شد.

بخشدار سوق نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید اینکه در این منطقه تصرفات غیر قانونی از جانب یکی از اهالی انجام شده تصریح کرد: سال گذشته برای این فرد پرونده تشکیل و پرونده این فرد در حال پیگری است.

بهمن محمدی با بیان اینکه در روزهای اخیر نیز فرد مذکور به صورت شبانه اقدام به شخم زمین‌های تصرف شده کرده است، عنوان داشت: این موضوع نیز به مراجع قانونی گزارش و امیدواریم که هرچه سریعتر ان پرونده به سرانجام برسد و دست فرد خاطی از مراتع ملی کوتاه شود.

احداث ساختمان و حصار سنگی در مراتع ملی

دورنمایی از زمین های تصرف شده در حاشیه جاده دهدشت-اصفهان

  در این میان چیزی که قابل توجه بود ترس اهالی از بردن نام آنها در گزارش بود چراکه اعتقاد داشتند اگر اسمی از آنها در گزارش آورده شود هربالای ممکن است توسط برخی افراد بر سر آنها بیاید.

البته در این میان  اهمال منابع طبیعی و مراجع قضایی در برخورد با فرد خاطی در سال‌های اخیر و نیز اینکه فرد مذکور خود زمانی در منابع طبیعی به عنوان مامور نیروی انتظامی  انجام وظیفه می‌کرد نگرانی‌ و شبهات زیادی را به وجود می‌آورد ولی امیدواریم که با به سرانجام رسیدن این پرونده و پرونده‌های نظیر این این شبهات برطرف شود.

به هرحال با توجه به اهمیت موضوع زمین خواری و شیوع آن در استان امیدواریم منابع طبیعی و دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با جدیت بیشتر با این موضوع برخورد و دست سودجویان را از اراضی ملی کوتاه کنند و   برخورد با زمین‌خواران هم سریع و هم بازدارنده باشد تا دیگر کسی جرات نکندچشم طمع به اراضی ملی و منابع طبیعی غنی استان بدوزد.

خبرگزاری فارس نیز وظیفه خود می‌داند که هرگونه زمین خواری و تصرف اراضی ملی را رسانه‌ای و به اطلاع عموم و البته دستگاه‌های متولی برساند.

==================

گزارش و عکس از: قاسم خشت‌زر

==================

انتهای پیام/۸۲۰۰۸/

منبع : خبرگزاری فارس