معاون اجرایی مؤسسه خیریه نذر درمانی و فرهنگی مرهم گفت: جراحان پلاستیک به همراه معاون هلال ‌احمر کشور برای کمک به کودکان قطع عضو عازم گاودانه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ، شاید اکنون دیگر کمتر کسی در کشور باشد که با نام روستای “گاودانه علیرضا” در شهرستان کهگیلویه از توابع آشنایی نداشته باشد.

روستای گاودانه به واسطه قطع عضو ده‌ها مرد و زن و پیر و جوان و کودک در همه جای کشور و به خصوص برای اهالی رسانه شناخته شده است.

اما برای کسانی که تاکنون با نام گاودانه و حوادث و اتفاقات آن آشنایی ندارند باید گفت که حکایتی پر از غصه در این روستا هست که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

اهالی روستای “گاودانه علیرضا” یکی از روستاهای شهرستان کهگیلویه در باید برای خرید از مغازه‌ای که آن طرف رودخانه است و یا رفتن به محل کار و مدرسه هر روز سوار وسیله‌ای به نام گرگر یا جره که شبیه به تله‌کابین دستی است، می‌شدند.

 آن‌ها باید از عرض رود مارون عبور می‌کردند و دوباره به محل زندگی برمی‌گشتند اما بهای این جا‌به‌جایی قطع انگشتان دست بود. یک بند، دو بند، یک انگشت و یا سه انگشت. فرقی نمی‌کرد.

گرگر، سلطان قدرتمند و بی‌رحم روستای گاودانه یک نیمکت آهنی بود که به وسیله سیم محکمی دو طرف رودخانه مارون را به یکدیگر متصل می‌کرد.

باید هر قربانی برای رفتن از روستا به جاده؛ روی این وسیله می‌نشست و سیم را برای حرکت گرگر به سمت چرخ‌های دو طرف آن هدایت می‌کرد. در بیشتر مواقع انگشت دست قربانی زیر چرخ گرگر می‌رفت و انگشتش را قطع می‌کرد.

تا این‌که در دولت گذشته با پی‌گیری اصحاب رسانه و همتی که دولت از خود نشان داد پل عابر بر روی عرض رودخانه مارون ساخته شد و دیگر کودکان گاودانه‌ای مجبور به عبور از عرض رودخانه با هیولای گرگر نیستند.

در این میان و پس از رسانه‌ای شدن روستای گاودانه اشخاص و گروه‌های مختلفی به کمک مردم این روستا شتافتند که در یک مورد تیمی از جراحان مجرب پلاستیک به این منطقه عازم شد و مشکلات آن‌ها را مورد پی‌گیری قرار داد.

اکنون و پس از گذشت دو سال از آن روزها تیمی دیگر از خیران برای کمک به کودکان گاودانه‌ای خود را آماده می‌کنند.

این تیم که متشکل از دانشجویان بومی مقیم تهران است در قالب مؤسسه‌ای به نام مؤسسه خیریه نذر درمانی مرهم اعلام آمادگی برای کمک به این مردم و به خصوص کودکان قطع عضو کرده‌اند.

در همین خصوص محمد‌علی کیانی دبیر شورای اجرایی این مؤسسه به خبرنگار فارس در یاسوج گفت: بچه‌های دانشجوی استان در قالب این مؤسسه تاکنون جلساتی برای توسعه استان برگزار کرده‌اند و اکنون قصد دارند در تازه‌ترین اقدام خود به یاری مردم و به خصوص کودکان گاودانه‌ای بشتابند.

وی افزود: برای همین منظور با خانم دکتر فرحناز رافع معاون داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر کشور صحبت کرده‌ایم تا در صورت آمادگی سفری به استان و روستای گاودانه داشته باشند.

کیانی ادامه داد: درصدد هستیم تا به مانند اقدامی که در سال ۹۰ انجام دادیم و تعدادی از پزشکان متخصص جراحی پلاستیک را به این روستا آوردیم امسال نیز گروهی دیگر را به روستا اعزام کنیم تا برای ترمیم انگشتان دست کودکان گاودانه‌ای اقدامی داشته باشند.

انتهای پیام/۲۵۷۱/ط۴۰

منبع : فارس نیوز