معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از تولید ۸۰۰ تن عسل توسط زنبورداران کهگیلویه و بویراحمدی خبر داد.

محمدجعفر طالبیان‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، با اشاره به ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد در تولید عسل اظهار داشت: اقلیم چهار فصل و پوشش گیاهی متنوع از پتانسیل‌های مطلوب استان برای تولید عسل مرغوب است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بیش از ۱۸۰۰ زنبوردار در استان وجود دارد و حدود ۲۹۰۰ نفر نیز در این حرفه مشغول به کار هستند.

طالبیان‌پور  مهم‌ترین عوامل تولید عسل مرغوب را شرایط اقلیمی و  مهارت زنبوردار دانست و ادامه داد: با توجه به پوشش گیاهی مطلوب در دامنه کوه‌های استان عسل تولیدی در این منطقه جزو کیفی‌ترین عسل‌های تولیدی در کشور است.

این مسئول در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت روبه رشد تولید عسل در استان عنوان کرد: ورود عسل‌های بی کیفیت به بازار عرصه را بر عسل‌های مرغوب استان تنگ کرده است.

وی در ادامه با برشمردن مزایای زنبورداری و تولید عسل خاطرنشان کرد: هدف پرورش زنبور عسل فقط تولید عسل نیست، بلکه زنبور عسل با  گرده‌افشانی در باغ‌ها و کشت‌زارها در حفظ محیط زیست بسیار موثر است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: ارزش افزوده محصولات زراعی و باغی که در نتیجه گرده‌افشانی زنبور عسل بارور می‌شوند بسیار مهم و تاثیرگذار است.

طالبیان‌پور از نبود بازار مناسب برای عسل تولیدی در استان به عنوان بزرگ‌ترین مشکل زنبورداران یاد کرد و افزود: عسل مرغوبی که در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود به دلایل مختلف از جمله عدم بازاریاب مناسب و فقدان بسته‌بندی مناسب در خیلی از موارد روی دست زنبورداران می‌ماند و مردم از عسل‌های تقلبی به جای عسل طبیعی و باکیفیت استفاده می‌کنند.

این مسئول از برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای معرفی عسل استان به استان‌ها و کشورهای دیگر به عنوان راهی برای معرفی عسل با کیفیت استان یاد کرد و افزود: رسانه‌ها نیز می‌توانند با تهیه گزارش‌ها و برنامه متنوع در این زمینه معرف عسل استان به سایر نقاط کشور باشند.

انتهای پیام/۸۲۰۰۸/ن۳۰

منبع : خبرگزاری فارس