همزمان با پایان جلسه کمیته مستندسازی استان کهکیلویه و بویراحمد تعدادی از صاحبان واحدهای تعطیل شده شن و ماسه در بستر رود بشار اعتراض شدیدی نسبت به بی‌عدالتی صورت گرفته در نوع تعطیلی این کارخانه‌ها داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ، پرداختن به سرنوشت رود بشار از گذشته تاکنون خود حدیث مفصلی است که در این مقال نمی‌گنجد اما برای رود بشار و سرنوشت آن همین بس که در طول سه دهه گذشته ظلمی به این رودخانه شده که در هیچ کجای ایران پهناور چنین قصه پر غصه‌ای وجود ندارد.

تصاویری متفاوت از وضعیت رود بشار

تصاویری متفاوت از وضعیت رود بشار

در این میان هر چند که دولت کنونی و مسئولان آن همه کارهای دولت گذشته را تخطئه می‌کنند اما گویا دولت‌مردان کنونی در تنها یک کار دولت گذشته را تأیید کرده‌اند و آن هم جلوگیری از ادامه تخلف واحدهای شن و ماسه در رود بشار بوده است.

وقتی در اواخر دولت قبل و در دوره مدیریت سید حسین صابری بر این ، جلوی این تخلف بزرگ تاریخی گرفته شد به جز اصحاب رسانه هیچ حامی دیگری در این برای رود بشار و سید حسین صابری پیدا نشد.

اما همه بر این باور بودند که با تغییر دولت این حالت تغییر خواهد کرد چرا که معتقد بودند دولت کنونی چه خوب و یا بد اعتقادی به کارهای دولت قبلی ندارد.

جلوه‌ای از هیمنه رود بشار

اما این گونه نشد و سید موسی خادمی استاندار دولت تدبیر نشان داد که در پی‌گیری کارهای خوب هر چند به جای مانده از دولت احمدی‌نژاد باشد، اصرار دارد.

جمله‌ای تاریخی از موسی خادمی در کمیته ساماندهی رود بشار در اولین روزهای حضورش در کهگیلویه و بویراحمد شنیده شد آن جا که رو به برخی حامیان متخلفان رود بشار کرد و به آن‌ها گفت «گوشت شکار هم خوشمزه است اما دلیل نمی‌شود که به‌دلیل خوشمزه بودن آن محیط زیست را نابود کنیم»

جمله معنادار سید موسی خادمی نشان دهنده این بود که عزم جدی برای حمایت از رود بشار در برابر سودجویان دارد.

بر همین اساس برنامه زمان‌بندی شده‌ای توسط استاندار و معاون عمرانی و سایر مسئولان تدوین شد تا اینکه در یک پروسه زمانی برای همیشه واحدهای شن و ماسه از بستر رود بشار جمع‌آوری شوند.

اما این پایان کار نبود و مسئولان جدید نشان دادند هر چند با ادامه تخلف در رود بشار مخالفند اما عزمی چندان جدی در این زمینه ندارند چرا که دیده شد در بسیاری از موارد به گزارش‌هایی مبنی بر تخلف مجدد چندان اعتنایی نکردند.

تا اینکه زخم کهنه رود بشار دوباره سر باز کرد و این بار علاوه بر تخلف شاهد بی‌عدالتی در برخورد با متخلفان بودیم آن جا که عده‌ای متخلف دوباره به جان رود بشار افتادند و متخلفان کنار گود به حرف آمده و اعتراض کردند که چرا این عده نور چشمی مسئولان و سیاسیون باید تخلف کنند اما ما تخلف نکنیم.

به گزارش فارس، همزمان با پایان جلسه کمیته مستندسازی استان تعدادی از صاحبان واحدهای تعطیل شده شن و ماسه در بستر رود بشار اعتراض شدیدی نسبت به بی‌عدالتی صورت گرفته در نوع تعطیلی این کارخانه‌ها داشتند.

 این اعتراض که تا حدودی با تنش نیز همراه بود در حالی صورت گرفت که این عده معتقد بودند، تعدادی از کارخانه‌ها که به زعم خود نورچشمی مسئولان هستند کماکان به کار خود ادامه می‌دهند و برخی دیگر به دلیل بی‌عدالتی و نگاه دیگر مسئولان مجبور به تعطیلی کارخانه‌های خود شده‌اند.

سیف‌الله آزاده به نمایندگی از کارخانه‌داران معترض به بی‌عدالتی در رود بشار یاسوج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ردپای مسئولان استانی و سیاسیون را در این زمینه به خوبی مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: جمع کردن واحدهای شن و ماسه از بستر رود بشار کاری خوب و پسندیده از سوی استاندار سابق بود که انتظار داریم استاندار کنونی هم نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهند.

این فعال در بخش شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کسانی که اکنون در بستر رود بشار مشغول به تخلف هستند از نزدیکان و وابستگان برخی سیاسیون هستند.

  آزاده با بیان این مطلب که هر یک از ما کارخانه داران ۳۰ میلیارد ریال هزینه نوسازی دستگاه‌های شن و ماسه رودخانه‌ای کرده‌ایم و با بسته شدن آنها دچار ضرر و زیان شده‌ایم، تصریح کرد: سوال ما این است که چه تفاوتی با این افراد داریم و چرا باید قربانی بی‌عدالتی شویم.

معاون عمرانی استاندار در پاسخ به خبرنگار فارس که مسئولان در قبال رود بشار و تخلف واحدهای شن و ماسه چه واکنشی نشان می‌دهند، اظهار کرد: اگر یک کار استاندار قبلی را مورد تأیید قرار دادیم آن هم جلوگیری از تخلف در رود بشار بود.

پژمان نیک‌اقبالی افزود: استاندار از بدو ورود به استان در دوره مدیریت جدید نسبت به رود بشار و جلوگیری از تخلف مجدد در آن مصمم بود که اکنون نیز با همان بینش به آینده زیست محیطی شهر یاسوج می‌اندیشد.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل اعتراض کنونی چه بوده است، افزود: در زمینه چگونگی کار واحدهای شن و ماسه توضیحات را در گذشته داده‌ایم و مصوبات قانونی داشته‌ایم و به آن‌ها پایبند هستیم.

نیک‌اقبالی افزود: به مردم این تضمین را می‌دهیم که رود بشار را برای آیندگان محافظت خواهیم کرد و با هیچ فرد و گروه و آدم سیاسی در خصوص رود بشار وارد مذاکره نمی‌شویم.

وی گفت: شاید این عده که امروز اعتراض داشتند اعتراض آن‌ها تنها نسبت به یک نفر بوده است و اکنون کار غیرقانونی در رود بشار انجام نمی‌شود و طبق برنامه زمان‌بندی شده کارها به پیش می‌رود.

اما این پایان کار نبود و معترضان در حرکتی نمادین دست به اقدامی زدند که هر چند ناخوشایند و غیر قابل پذیرش بود اما به مسئولان استانی این هشدار را داد که در مقابله و مبارزه با تخلف هرگز رفتار دوگانه نداشته باشند چرا که این دوگانگی در رفتار موجب ضرر و زیان برای استان می‌شود.

اقدامی ناخوشایند و هشداری به مسئولان

انتهای پیام/۲۵۷۱/الف۴۰

منبع : فارس نیوز