کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقات سید ساسان منصوری‌طباطبایی منتشر شد. اوضاع کهگیلویه در دوران معاصر، تاریخ و جغرافیای شهرستان بهبهان، استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلات لر این منطقه و شجرنامه‌ها در این کتاب تشریح شده است.-

کهگیلویه و ایلات آنکتاب «تاریخ » تالیف زنده‌یاد با تصحیح و تعلیقات منتشر شد. اوضاع کهگیلویه در دوران معاصر، تاریخ و جغرافیای شهرستان بهبهان، استان ، ایلات لر این منطقه و شجرنامه‌ها در این کتاب تشریح شده است.-

سیدساسان منصوری‌طباطبایی در این باره به ()، گفت: کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقاتی که بر آن صورت گرفته است، اوضاع کهگیلویه در دوران معاصر، تاریخ و جغرافیای شهرستان بهبهان و استان کهگیلویه و بویراحمد را معرفی می‌کند.

مولف کتاب با اشاره به فصل‌های کتاب بیان کرد: پنج فصل کتاب با عنوان‌های «کهگیلویه و اوضاع جغرافیایی آن»، «شهرستان بهبهان»، «»، «ایلات لُر کهگیلویه» و «معادن، آثار گذشته و طبیعت کهگیلویه» حدود ۵۰ سال پیش از سوی مولف کتاب (محمود باور) گردآوری و منتشر شده بود. در چاپ جدید فصل «تعلیقات» بر آن افزوده شده که علاوه‌بر بازنگری مطالب کتاب، اطلاعات جدیدی به آن افزوده است.

وی افزود: نسخه نخست کتاب تاریخ دقیق چاپ ندارد اما براساس تاریخ آخرین نقشه‌ای که در آن آمده، به‌نظر می‌رسد مربوط به سال ۱۳۲۷ باشد. این کتاب به دوره‌ای پرداخته که شهرستان بهبهان که امروزه در استان خوزستان قرار دارد، مرکز این منطقه به‌شمار می‌رفته است. همچنین بخشی از کتاب به بویراحمد اختصاص دارد. تاریخ و پیشینه ایلات به‌طور کلی از حدود ۹۰۰ سال پیش بررسی شده اما به‌صورت تخصصی این ایلات از ۲۵۰ سال پیش توضیح داده شده‌اند. همچنین کتاب همراه با عکس‌ها و تصویرهای قدیمی از این منطقه است.

منصوری‌طباطبایی درباره استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: این منطقه همواره از توابع شهر بهبهان بود و کوهگیلویه نام داشت. در دوران صفوی شخصی را به‌عنوان بیگلربیگی کوهگیلویه و بهبهان منصوب و در دوره‌های افشاریه، زندیه و قاجار، حاکم بهبهان بر کوهگیلویه نیز حکومت می‌کرد. در دوران پهلوی این مناطق از یکدیگر جدا شدند و به‌همین دلیل مولف کتاب بهبهان و کهگیلویه را بررسی کرده است.

وی درباره مولف کتاب نیز گفت: این‌طور به‌نظر می‌رسد که محمود باور، سرپرست یا کارمند ارشد شرکت نفت گچساران بوده و این اطلاعات را در سال‌های فعالیتش از منابع گوناگون گردآوری کرده بود.

چاپ نخست کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقات سیدساسان منصوری‌طباطبایی در ۲۸۰ صفحه، شمارگان یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۴ هزار تومان از سوی انتشارات راهی بازار کتاب شده است.