با این شرایط من حتی به پسرانم هم اجازه به استادیوم رفتن را نمی دهم چرا که علم و اطلاع کامل از وضعیت کشور دارم.من و همرزمانم هشت سال از ارزش ها و نوامیس این مملکت دفاع کردیم و چون باید از حرمت خانم ها در جمیع جهات حفظ شود شرایط را برای حضور آن ها در استادیوم مناسب و مساعد نمی بینم.شرایط فعلی ما از لحاظ محیطی و امکانات موجود اصلا مناسب بانوان نیست.

سایت مردم استان (ک و ب)؛ حجت‌الاسلام علیپور   خصوص حضور بانوان در ها و شرایط فرهنگی لازم در این خصوص گفت: ما یک مبنایی داریم که این مبنا، مبنای تمام مردان عالم جدا از دین و مذهبشان است.این اصل و مبنا چیزی به جز حدیث حضرت علی (ع) نیست که می فرمایند:« فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیْحَانَهٌ، لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَه»(زن گل است نه قهرمان).

 

حاج علی پوروی در ادامه افزود: خانم ها یک شرایط خاصی دارند که در هر قسمت از جامعه که حضور پیدا می کنند لازم است شرایط و امکانات خاصی برای آن ها فراهم شود.

 

حتی مردهای ما در زمان شاه نیز اجازه حضور نوامیس خود را به استادیوم نمی دادند

 دبیر هم استانی ستاد تصریح کرد:  اگر به دوران گذشته برگردیم حتی در زمان رژیم سابق پهلوی نیز خانم های ما هیچ گاه به استادیوم نیامدند و این ناشی از دو دلیل بود؛ یکی این که شرایط سخت افزاری در این زمینه فراهم نبود و دلیل دیگر این که مردهای آن زمانه رگه هایی از غیرت و مردانگی داشتند و معتقد بودند کهدر محیط هایی که خانم ها هستند نباید بیاییند و حضور پیدا کنند.

وی افزود: اگر نگاهی به محیط گذشته خود کنیم، می بینیم که هیچ گاه یک پدر متدین و با شعور و با فرهنگ با لباس نامناسب مقابل دختر و یا عروس خود نمی نشست.

حجت الاسلام علیپور یادآور شد: در حال حاضر ما دو وضعیت داریم؛ یک بحث مربوط به فرهنگ شرعی و دینی ما است و بحث دیگر با  فرهنگ ایرانی و ملی ما ارتباط پیدا می کند.فرهنگ ایرانی ما هم نشات گرفته از اسلام است و خارج از آن نیست؛یک زمانی ممکن است نگاه مستقیم خانم به یک آقا با لباس نیمه برهنه مانند لباس والیبال و بسکتبال و یا کشتی بیفتد که این موضوع را اکثر مراجع ما حرام می دانند یا بنا بر احتیاط واجب حرام می دانند؛ حتی در مسابقات پخش زنده هم،مساله به احتیاط واجب بر می گردد که این موارد به بحث شرعی بر می گردد.

 

ما حتی در بلیط فروشی و ورود و خروج زنان به ورزشگاه به مشکل بر می خوریم

وی به شرایط سخت افزاری ورزشگاه ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که قبل از اینکه من بخواهم در مورد شرایط فرهنگی صحبت کنم باید به مسائل سخت افزاری هم اشاره کرد.به عنوان مثال در بازی ایران و ژاپن در سال ۱۳۸۴ که بخشی از استادیوم را به خانم های ژاپنی اختصاص دادیم ، استادیوم آزادی به عنوان تالار ایران شرایط پذیرایی از آن ها را نداشت.این که اتوبوسشان کجا بایستد،از کجا بلیط تهیه کنند و در کجا مستقر شوند، همه مشکلاتی بود که ما در آن زمان داشتیم و نهایتا ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر از این بانوان را بیشتر نتوانستیم اسکان دهیم.

دبیر یاسوجی  ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال یادآور شد: باید این نکته را نیز در نظر گرفت که وضعیت سایر استادیوم های کشور خیلی بدتر از استادیوم آزادی است.شرایط سخت افزاری مجموعه ورزشی ما برای افرادی که می خواهند حتی یک درصد خیلی کمی هم به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود پایبند باشند، فراهم نیست.

 

باید کارگروهی در کنار شورای عالی انقلاب تشکیل شود

وی د رادامه افزود: همان طور که حضرت آقا هم بارها تاکید کرده اند ما باید  فرهنگ عمومی خود را حفظ کنیم و اگر قرار است اتفاقی در خصوص حضور خانم ها در استادیوم ها بیفتد باید تعارف ها کنار گذاشته شود و یک کارگروهی در کنار شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل شود که این کارگروه وضعیت را بررسی کنند و پیشنهادهای خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنند و با توجه به افراد مهمی که در این شورا هستند، این پیشنهاد ها را به عنوان یک دستور کار بررسی کنند و الزامات و مدت زمان اجرای آن را تعیین کنند و بعد از طی این مراحل به این نتیجه برسند که خانم ها می توانند به استادیوم بیاییند یا خیر.در غیر این صورت با گمانه زنی ها و شعارهای بی اساس کار به جایی نمی رسد.

حجت الاسلام علیپور در خصوص اینکه برخی از کارشناسان و جامعه شناسان حضور را عالی برای کاهش فحاشی ها می دانند گفت: متاسفانه ما در دو حوزه جامعه شناسی  و روان شناسی دچار ضعف و سستی مبانی اندیشه ای هستیم و این حرف ها تکرار صحبت های متفکرین غربی است درحالی که ما باید به مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی-اسلامی خود برگردیم.

 

۱۰ سال قبل حضور زنان در ورزشگاه را امتحان کردیم ولی فحشی نبود که ندهند

وی گفت: ما تمام این راه ها را امتحان کرده ایم.حدود ده سال قبل بازی فجر سپاه تهران را با مس رفسنجان را با حضور خانواده ها در کرمان برگزار کردیم.در نیمه اول فجر سه هیچ جلو افتاد.تماشاگران مس رفسنجان در حالی که خانواده های خودشان در استادیوم حضور داشتند حدود یک نیمه حرف زشتی نمانده بود که بر زبان نیاورند و فیلم این بازی نیز هنوز موجود است.

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال در ادامه یادآور شد: من برای کسانی که این اندیشه را مطرح می کنند ارزش قائل هستم ولی راهکار این نیست.این که ما خانم ها را بیاوریم تا یه عده فحش ندهند، مشکلی از بی فرهنگی ها حل نخواهد کرد چرا که برخی افرادی را که ما در استادیوم ها می شناسیم بسیار بعید است که با حضور خانم‌ها دست از این کار بردارند چرا که بسیاری از آن ها در این زمینه حرفه ای شده اند و بسیاری از مرزهای اخلاقی را پشت سر گذاشته اند.

 

کسانی که از زنان برای کاهش فحاشی در استادیوم ها استفاده می کنند باید عذرخواهی کنند

 

وی یادآور شد: این که ما وظیفه خود را درست انجام ندهیم و بخواهیم از خانم ها به عنوان یک  ابزار جلوگیری از فحاشی استفاده کنیم خودش یک توهین بزرگ به مقام و شان زن است و از کسانی که این موضوع را مطرح می کنند میخواهم که از جامعه زنان ایرانی عذرخواهی کنند.

 

حجت الاسلام علیپور در پاسخ به این سوال که چه راه کاری برای حل این مشکل وجود دارد گفت: تنها راه کار این قضیه این است که رابطه تماشاگر با صندلی مثل هواپیما تعریف شود.اگر توانستیم این کار را انجام دهیم هرگاه عمل ناشایستی از یک گوشه از استادیوم سر زد میتوانیم افراد انجام دهنده این کار را شناسایی کنیم بدون این که لازم باشد با همه ی تماشاگران برخورد کنیم چرا که خیلی از تماشاگران ما نیز افراد فهیم و با اخلاقی هستند که درست نیست به خاطر اشتباه دیگران آن ها را از تماشای بازی محروم کنیم.

 

نشان دادن زن محجبه در استادیوم شیطنت رسانه ای برنامه نود بود

وی در خصوص اینکه برخی از برنامه ها اقدام به پخش صحنه هایی از حضور زنان محجبه در ورزشگاه ها در سال های پیش از انقلاب انجام می دهند گفت: من اقدام برنامه نود در نشان دادن خانم چادری در استادیوم در قبل از انقلاب را یک شیطنت رسانه ای می دانم و امیدوارم پشت این شیطنت رسانه ای یک فکر برنامه ریزی شده و سازماندهی شده نخوابیده باشد و متعجب هستم از آقای ضرغامی که خیلی صریح آمدند و یک نامه نوشتند و تقدیر و تشکر کردند.

 

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال در خصوص عملکرد صدا و سیما بر برنامه های ورزشی گفت: شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما به غیر از بخش سیاسی در هیچ حوزه دیگری ممیزی ندارد و این به نظرم ضعف صدا سیما هست و هیچ کجای دنیا این چنین چوب حراج به ارزش های خود نمی زنند. آن چیز که در برنامه نود اتفاق افتاد به عقیده بنده قابل تامل است و حتما باید در کمسیون فرهنگی خاصی که من می شناسم مطرح شده و بررسی شود.

وی تصریح کرد:  به نظر من آقای ضرغامی که از انسان های متدین و خیلی خوبی است باید بر این برنامه یک مقدار نظارت کنند  نباید با گفتن اینکه فلان مجری در قرعه کشی فرامنشوری است باعث شوند که مردم به سمت فیس بوک و ماهواره بروند.ما بررسی کردیم بیش از صدهزار کامنت برای همان خانم گذاشته بودند و وضعیت برخی از کامنت ها خیلی بدتر از کامنت هایی بود که برای آقای مسی گذاشته بودند و خیلی بد است که آنتن رسانه ملی این چیزها را دامن بزند.من شخصا به عنوان یک شهروند ایرانی گلایه مند هستم از این قضیه و بهتر است که دامن نزنند.

 

من به پسرانم هم اجازه حضور در استادیوم را نمی دهم چه برسد به نوامیس مردم

حجت الاسلام علیپور در پاسخ به این سوال که نظر شخصی شما در خصوص حضور زنان در ورزشگاه چیست؟ گفت: با این شرایط من حتی به پسرانم هم اجازه به استادیوم رفتن را نمی دهم چرا که علم و اطلاع کامل از وضعیت کشور دارم.من و همرزمانم هشت سال از ارزش ها و نوامیس این مملکت دفاع کردیم و چون باید از حرمت خانم ها در جمیع جهات حفظ شود شرایط را برای حضور آن ها در استادیوم مناسب و مساعد نمی بینم.شرایط فعلی ما از لحاظ محیطی و امکانات موجود اصلا مناسب بانوان نیست.

 

برخی اهالی رسانه با همکاری ضد انقلاب به بلاتر نامه نوشتند تا ایران رابه خاطر عدم حضور زنان در استادیوم از جام جهانی حذف کنند

وی افزود: برخی ها دارند این قضیه را شعاری می کنند مثلا این که حقوق ۵۰ درصد جامعه نادیده گرفته می شود.کما اینکه آقای سب بلاتر سال ۲۰۰۶ نامه ای را به آقای برانکو تحویل داده بود و آقای برانکو این نامه را از طریق مترجمشان در اختیار ما قرار داد؛ برخی از اهالی رسانه در داخل با همکاری ضد انقلاب نامه ای را به فیفا داده بودند و خواسته ی آن ها نیز این بود که چون در ایران به پنجاه درصد جمعیت یعنی خانم ها اجازه نمی دهند به استادیوم بروند ایران را از جام جهانی کنار بگذارید.

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال در پایان گفت: من فکر می کنم در آینده نه چندان دور و پس از حل و فصل مساله هسته ای یکی از محورهایی که غربی ها مطرح می کنند همین بحث حقوق بشر است و در بحث حقوق بشر هم یکی از محوهای اصلی بحثشان حضور زن ها در استادیوم خواهد بود.به همین دلیل من پیشنهاد می دهم که شورای عالی انقلاب فرهنگی هرجه سریعتر کارگروهی در این زمینه تشکیل دهد تا ما بتوانیم با تکیه بر مبانی و اصول خود این موضوع را حل کنیم. 

منبع: خبرگزاری دانشجو