امام جمعه باشت گفت: سیاست‌زدگی برخی دانشجویان به دلیل نشناختن جایگاه خود است.

به گزارش خبرگزاری فارس از باشت، حجت‌‌الاسلام عبدالرحیم عبودی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان باشت با توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و توجه به اوامر و دستورات الهی اظهار داشت: از نشانه‌های تقوا و ایمان فرد نداشتن آرزوهای دور و دراز است، آرزوهایی که گاهی منجر به انحراف فرد از مسیر واقعی ایمان می‌شود.

وی در بحث گناه‌شناسی به گناه اسراف و تبذیر در اسلام اشاره کرد و افزود: توجه به پرهیز از اسراف و هزینه‌های غیر ضروری در زندگی از وظایف مهم و اساسی هر انسان و فرد مسلمانی است و تاکیدات بسیاری نیز نسبت به آن در دین مبین اسلام شده است.

امام جمعه شهرستان باشت در تشریح این گناهان عنوان کرد: هر انسان باید حد تعادل را در تمامی امور به کار برده و میانه‌روی را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه میانه‌روی در امور نشانه کمال ایمان فرد است و اگر خلاف آن صورت گرفت از نشانه‌های ضعف ایمانی است.

عبودی با بیان حدیثی در این خصوص اظهار داشت: خداوند خوردن و آشامیدن را برای انسان منع نکرده و تنها با رعایت حد تعادل و اسراف نورزیدن به حد نیاز مصرف فرمان داده است.

امام جمعه باشت در تشریح گناه تبذیر گفت: تبذیر به معنای از بین بردن نعمت‌های الهی است و اهل تبذیر برادران شیطان هستند زیرا آن کسی که نعمت الهی را ضایع کند در واقع روحیه شیطانی در او زنده شده و مستحق عذاب و عقوبت است.

وی به آیاتی از کتاب آسمانی قرآن اشاره کرد و ادامه داد: در قرآن کریم به صراحت ذکر شده کسانی که اسراف‌کار هستند اهل دوزخ و شایسته آتش جهنم خواهند بود.

امام جمعه شهرستان باشت در ادامه با تاکید بر این موضوع که داشتن مال و ثروت نشانه خوبی و ایمان فرد نیست، عنوان کرد: ثروت در حقیقت متعلق به خداوند بوده و در دست برخی از افراد به امانت گذاشته شده و بر این افراد لازم است که در صورت محتاج بودن افراد هم نوع به آنان نیز از این ثروت کمک کنند.

عبودی با اشاره به اینکه در زندگی روزمره گاهاً شاهد اسراف و زیاده‌روی در مصرف و هزینه‌های غیر ضروری به خصوص در مراسم‌ و مجالس هستیم، عنوان کرد: در راستای جلوگیری از این فرهنگ اشتباه و آلوده به گناه باید فرهنگ صحیح استفاده کردن و دوری از اسراف را در جامعه نهادینه کرد.

خطیب جمعه باشت در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به اینکه در قرآن تاکیدات فراوانی بر دوری از این گناه شده، هر کسی که نسبت به این امر بی‌توجه باشد یقیناً مستحق عذاب الهی خواهد بود و دچار عقوبت می‌شود.

وی در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی این هفته با اشاره به مناسبت‌های جاری و در پیش رو و گرامیداشت روز ۱۲ آذرماه که به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است، اظهار داشت: معلولان در هر جامعه‌ای باید مورد توجه قرار گیرند چراکه معلولیت فرد گاهی نشان از امتحان الهی برای خود فرد و سایر افراد جامعه بوده و تقدیر الهی به این گونه برای فرد رقم خورده است.

عبودی همچنین به ۱۵ آذرماه مصادف با سوم صفر تولد امام محمدباقر (ع) و میلاد امام موسی کاظم (ع) اشاره کرد.

امام جمعه باشت به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو پرداخت و تصریح کرد: روز دانشجو روز مهم و اساسی در صحنه سیاسی کشور بوده و دانشجویان قشر تحصیل کرده جامعه باید جایگاه خود را بشناسند.

وی ادامه داد: برخی از انحرافات به‌وجود آمده در میان قشر دانشجو که منجر به سیاست‌زدگی آنان شده به دلیل نشناختن جایگاه واقعی خود است.

عبودی از تاثیرات دانشگاه‌ها بر مسائل علمی و معنوی در جامعه سخن به میان آورد و افزود: هم‌اکنون نیاز به احداث دانشگاه‌های دیگری با هدف رشد و تعالی علمی و معنوی در شهرستان باشت احساس می‌شود که امیدواریم با پیگیری مسئولان به سرانجام برسد.

وی به روز جهانی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: ناقض واقعی حقوق بشر در جهان آمریکا بوده و جنگ جهانی اول و دوم، مشکلات موجود در کشور‌های عراق، پاکستان و افغانستان و وجود برخی زندان‌های مخفی و آشکار در خود کشور آمریکا از واقعیت داشتن این موضوع حکایت می‌کند.

انتهای پیام/۸۲۰۰۷/م۴۰

منبع : خبرگزاری فارس