حفاظت و نگهداری از این جنگلها بستگی به توان مدیریتی مسولین و فرهنگ مردم این شهرستان و حومه دارد چون مهمترین سرمایه این منطقه به حساب می آید. در ضمن این منطقه نسبت به کوه خامی هم هموارتر و هم میتوان با وسیله نقلیه تردد کرد، از این رو بسیار مستعده برای تبدیل به یک منطقه حفاظت شده و همچنین ایجاد یک پارک جنگی بسیار مناسب؛ زیرا دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی میباشد.

عصر دنا – سید ابوالحسن حسینی نیک  : با توجه به تقسیمات جدید استان شهرستان به نقشه جغرافیایی سیاسی این استان اضافه شده است. بر این اساس، مردم این شهرستان طی چند دهه اخیر علاقه مند بودند در قالب شهرستان جداگانه­ای در تقسیمات کشوری در نظر گرفته شوند که با تلاشها و رایزنی های مسولان استانی در سال ۱۳۸۹ این امر محقق شد . شهرستان ؛ دارای ۲ بخش، یک شهر، ۴ دهستان ، ۱۲۲ روستا ، ۲۲ هزار و ۴۳۷ نفر جمعیت و به مرکزیت شهر است .

هشت هزار و ۳۴۹ نفر در شهر باشت، مرکز این شهرستان سکونت دارند و ۱۴ هزار و ۸۸ نفر نیز در روستاهای این شهرستان زندگی می کنند. این شهرستان ۱۴۴ روستا دارد که ۲۰ روستای آن در حال حاضر بدون سکنه است .

منطقه باشت با وسعتی حدود ۵/۲۹۸۱ کیلومتر مربع دارای قدمتی دیرینه در تاریخ استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد بطوریکه که نزدیک به هشتاد سال قدمت بخشداری دارد و همیشه نقش مهمی در معادلات سیاسی و تاریخی جنوب کشور داشت و یکی از قدیمترین مدارس این استان به نام مدرسه اسدی (۱۳۰۶) در این شهرستان واقع شده است.

از این رو ،آثار تاریخی به جامانده از ادوار گذشته حاکی از قدمت و تاریخ کهن این مرز و بوم دارد . انوار درخشان خرد و اندیشه ، دانش و هنر ایران کهن در فضای سرسبز و زیبای منطقه باشت روشنایی و تفرجگاه پایدار و زیبایی را رقم زده که نگریستن و تماشای آن تاریخ و تمدن پرافتخار این منطقه را نمایان می کند. موقعیت آب و هوایی ، وجود منابع غنی آب زیرزمینی ، وجود دو رودخانه پر آب زهره و شاه بهرام از دو طرف این منطقه ، جنگلهای بلوط و دشتهای وسیع و حاصلخیز و کوهستانهای و سر به فلک کشیده این منطقه را به یکی از مناطق مستعد ، و منحصر به فرد در جنوب کشور تبدیل کرده است.

وجود پایه ها و ستونهای سنگی و تخته سنگهای منقوش به دست آمده که شباهت زیادی با آثار تخت جمشید دارد مؤید این مطلب است که جاده شوش به تخت جمشید در مسیر این شهر کهن و باستانی قرار دارد .

 آثار تاریخی به جای مانده در منطقه باشت نشانگر قدمت دیرینه این منطقه است که آثار تاریخی چون دوگوردوپا ، سنگ فرش گردنه الله اکبر ، اشکفت شاه پیچاب ، پل برین (بریم) ، مجموعه خان احمد و … از مهمترین آثار تاریخی به جا مانده در این منطقه کهن است.

در کنار آثار تاریخی مناطق زیبا و دلپذیر باشت با چشم اندازهای دیدنی و شگفت آور مانند رودخانه سادات، باغات روستای فتح و نیمدور، شالی زارهای شاه بهرام، آبشار گله شادگان، چشمه سرآبیز، چالموره زیبا تا دره باشت، کوههای خامی (که رود رونه ، بازگه و آب کم و سنگ نمازگاه (بردنمازگه)به عنوان یک استراحتگاه یا زیارتگاه در این کوه واقع شده است)، مورد، رزک و کلک،  الورز، لار، دلو (ابشار دلو) و عنا، منطقه زیبای پیچاب ،بی رهکون، ، خونی خش، مرزنگان، نارستان(نارسون) ، سردو و چشمه ریز ،ده ورک، میر جابر، چنار، پیکل و سر قلات و سایر مناطق دیدنی این منطقه را به یک منطقه مستعد گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است . البته لازم به ذکر است؛

نکته قابل تامل و مهم اینجاست که در چند سال اخیر جاده “سرزرد تکیه و ده بزرگ” پیشرفت فیزیکی خیلی خوبی داشته به طوریکه ماشین تا قلب جنگلهای بکر و زیبا این منطقه تردد میکند که از طرفی هم خوشحال کننده و از طرف دیگر جای نگرانی وجود دارد.

به این خاطر نگران کننده است که دسترسی آسان به این جنگلهای بکر و زیبا باعث تخریب و از بین رفتن آنها میشود .

 از این رو، حفاظت و نگهداری از این جنگلها بستگی به توان مدیریتی مسولین و فرهنگ مردم این شهرستان و حومه دارد چون مهمترین سرمایه این منطقه به حساب می آید. در ضمن این منطقه نسبت به کوه خامی هم  هموارتر و هم میتوان با وسیله نقلیه تردد کرد، از این رو بسیار مستعده برای تبدیل به یک منطقه حفاظت شده و همچنین  ایجاد یک پارک جنگی بسیار مناسب؛ زیرا دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی میباشد.

 اماکن متبرکه و زیارتی این شهرستان و حومه شامل:

امام زاده سید محمد(ع) واقع در روستای سرابیز ؛ امام زاده شازیعنلی(ع) واقع در تنگ کلوگان

امام زاده میرزینعلی(ع) واقع در روستای تکیه ، امام زاده سید فخرالدین احمد(ع) و اقع در روستای بحره عنا ،

امام زاده زاد احمد(ع) و اقع در روستای بحره عنا ، امام زاده سلطان محمود(ع) واقع در روستای سرتنگ بیدک

 امام زاده شهدا (ع) واقع در منطقه سول امیر شیخی ، پیر شمس(ع) واقع در روستای شوش

میر سبزوار (ع) واقع در منطقه نول روستای برمامیون خان احمد ،میر طاهر(ع) واقع در روستای بوسنگان آبدگاه

میر خریشاه (ع) واقع در روستای گشتاسب منطقه خان احمد ،امیرحسین انصاری (ع) (میرسین جلاء) واقع در منطقه پیچاب (پیچوگ).

به هر حال شهرستان باشت در دو بخش کشاورزی و گردشگری ظرفیت بسیار مناسبی نسبت به بخش صنعت و معدن دارد. و به همین خاطر بهتر است که در برنامه ریزی و اختصاص اعتبارات به این شهرستان این دو بخش در اولویت قرار گیرد. به عنوان مثال راه اندازی هتل و  تله کابین در گردنه شلال دان ، تنگه پل بریم، کلگه امیر شیخی و منطقه زیبای برابر بسیار مستعد می باشد.

احداث کمپین در نواحی مختلف استان به خصوص برای ورزش های کوهنوردی ،صخره نوردی ، سرمایه گذاری در زمینه باشگاه اسب سواری با طرح توجیهی پرورش اسب به خاطر شرایط جغرافیایی مناسب. البته درست است که محتوای این نگارش در رابطه با ظرفیت های گردشگری این شهرستان میباشد ولی حیف است که اشاره ای به ظرفیت کشاورزی و دامپروری این منطقه نشود. زیرا در بخش کشاورزی ، شیلات و دامپروری ( راه اندازی گاوداری صنعتی بزرگ)، داروهای گیاهی و آب میتوان سرمایه گذاری مناسبی کرد.

 بهره وری بهینه از زمینهای مرغوب منطقه باشت (از روستای شاه بهرام تا روستای چم بلبل) با توجه به دو «رودخانه شاه بهرام» در قسمت شمالی و «رودخانه زهره یا پل بریم» در نقطه جنوبی این منطقه به طوریکه این دو رودخانه میتواند  گام مهمی در جهت پیشرفت کشاورزی این منطقه باشد. یا در زمینه زنبور داری استعداد خیلی خوبی دارد و با توجه به بافت جغرافیایی و سر درختی که این منطقه دارد میتواند عسل مرغوبی را تحویل بازار استان و خارج از استان دهد. 

بر این اساس، کشاورزی منطقه «باشت و حومه » نیز از جمله دغدغه­ های مسولان این شهرستان باید باشد. زیرا کار زیادی برای این منطقه انجام نشده و آب کشاورزی آن با همه توانمندی­های که از نظر باغداری و کشاورزی دارد هنوز با مشکل مواجه است و باید از مهم‌ترین اولویت‌های سرمایه گذاری کارشناسان این نهاد در شهرستان باشت و استان قرارگیرد.

نتیجه گیری

با عنایت به نکات فوق الذکر و همچنین ظرفیت گردشکری شهرستان باشت به طور کلی می توان نتیجه گرفت: وقتی که گردشگران به منطقه ای وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی را در آن  منطقه بپردازند مثل هزینه غذا، محل اقامت، هتل، مهمانخانه، تفریحات، حمل و نقل، تورها و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی منطقه میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینه‌ها از طریق پولی که وارد منطقه میزبان می‌کنند؛ باعث رونق اقتصادی منطقه میزبان می‌شوند به همین خاطر به گردشگران صادرات نامرئی هم می‌گویند.

لذا، با توسعه فعالیتهای گردشگر و جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای مناطقی که با جمعیت جوان و متقاضی (مثل استان کهگیلویه و بویر احمد) روبه رو هستند بسیار مفید است. زیرا از هر ده نفر گردشگر که وارد منطقه میزبان می‌شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.

پس آن چیزی که خیلی مهم است احداث کمپینگ، اردوگاه و تاسیسات تفریحی، خدمات و امکانات رفاهی، ساخت پایانه مسافربری مناسب و… نیز در این شهرستان می باشد.

به عنوان مثال آیا واقعا بعداز حوزه استحفاضی استان اصفهان؛ یعنی گذشتن از استان چهار محال بختیاری و استان کهگیلویه و بویر احمد تا استان خوزستان به تعداد انگشتان یک دست «سرویس بهداشتی مناسب» برای رفاه حال مسافران به خصوص گردشگران وجود دارد ؟

به هر حال اگر یک گردشگر؛ ناراضی از این منطقه برود؛ بر اساس استانداردهای گردشگری از آمدن ۱۱ نفر به این شهرستان جلوگیری می کند. اما ۶ گردشگر راضی یک نفر را ازآمدن به منطقه ترغیب می­کند. پس ورود بخش خصوصی در این صنعت لازم و ضروری است زیرا گردشگری یک امر فرابخشی است و همه باید به این بخش کمک نمایند.

 

 

 

 

منبع :