علت این حوادث نبود امکانات مناسب در استان و انجام نامناسب وظایف تعریف شده و یا نشده برخی سازمان‌ها بود.

: استاندار فراهم‌سازی تجهیزات امداد و نجات هوایی و استقرار یک فروند بالگرد در استان را ضروری دانست و گفت: تجهیز نیروی انسانی برای مقابله با آتش‌سوزی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش“عصردنا” پژمان نیک‌اقبالی در نشست ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مسئولان کشوری برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه در پی آتش‌سوزی‌های اخیر مراتع و جنگل‌های استان با حضور مسئولان و متولیان کشوری برگزار شد.

معاون عمرانی استاندار با تاکید بر اینکه این استان بعد از پوشش جنگلی شمال دومین جنگل‌های کشور را در خود جای داده گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان طی چند سال اخیر آتش‌سوزی‌هایی به وفور رخ داده و همواره جنگل‌ها و مراتع را تهدید می‌کند.

نیک‌اقبالی اذعان کرد: کهگیلویه و بویراحمد یک درصد وسعت و جمعیت کشور را دارد و دارای پوشش جنگلی وسیعی است و می‌توان آن را جزء پنج استان برتر کشور از لحاظ پوشش جنگلی نامید که توجه و حفاظت از این پوشش بسیار ضروری است.

نیک‌اقبالی پتانسیل کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ نیروی انسانی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این استان در زمان بروز حوادث و سوانح غیر مترقبه ابزار کار مناسب را در اختیار ندارد.

معاون عمرانی نیاز به امداد و نجات هوایی در کهگیلویه و بویراحمد را ضروری خواند و گفت: در زمستان گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط توپوگرافی استان شاهد بارش سنگین برف بودیم که در شرایط بحرانی خاصی موانع را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان شاهد ورود گردشگران و توریست‌های زیادی به کهگیلویه و بویراحمد هستیم، گفت: حجم ورود به نحوی است که در ایام تعطیلات انبوهی از گردشگران به استان وارد می‌شوند به گونه‌ای که جای پارک خودروها نیست و این امر باعث مضرات و پتانسیل‌هایی است.

معاون عمرانی  با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ قریب به ۱۰ مورد آتش‌سوزی با آسیب‌دیدگی ۹۵ هکتار از مراتع و جنگل‌ها رخ داد، گفت: علت این حوادث نبود امکانات مناسب در استان و انجام نامناسب وظایف تعریف شده و یا نشده برخی سازمان‌ها بود.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها بر اساس وظایف تعریف شده خود مجوز ورود به چنین کاری را ندارند و برخی دیگر به دلیل تعریف نکردن وظایف جهت مقابله با آتش‌سوزی‌ها در زمان وقوع آتش‌سوزی وارد نمی‌شوند که چنین کاری خود باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

نیک‌اقبالی با تاکید بر اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات ۳ هزار متری رخ می‌دهد، گفت: با چنین موقعیتی بدون شک به دلیل نبود امکانات مورد نیاز نیروی انسانی برای رسیدن به محل با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود که با دست خالی هم نمی‌توان راه به جایی برد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وجود بالگرد در استان را ضروری دانست و گفت: افراد باید با تجهیز کامل به محل آتش‌سوزی بروند که از موارد سخت‌افزاری محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در بعد نرم‌افزاری برخی از سازمان‌ها وظایف تعریف شده‌ای دارند که به عنوان مثال جمعیت هلال‌احمر بر این عقیده است که در بروز حوادث و سوانح به عنوان همکار پای کار می‌آید و این امر نیازمند هماهنگی‌هایی در سطح کشور بوده تا دستگاه‌ها با فراغ بال در بروز حوادث پاسخگو باشند.

منبع : عصردنا