سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آخرین آمار مبتلایان به ایدز دراستان را اعلام کرد

سایت مردم استان (ک و ب)؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت هفته مبارزه با ، از شناسایی و مراقبت از ۱۴۳ بیمار مبتلا به در استان خبر داد.

دکتر با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون ۳۳ تا ۳۵ میلیون بیمار مبتلا به ویروس در دنیا شناسایی شده‌اند و آمار این بیماران تا ابتدای پاییز امسال در کشور مانیز ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه الگوهای انتقال بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد نیز تابع کشور است، ابراز داشت: ۶۸ درصد به بیماری ایدز، در اثر اعتیاد تزریقی دچار این بیماری مرگبار شده‌اند و رفتارهای جنسی مخاطره‌آمیز به عنوان دومین راه عمده ابتلا به ایدز شناسایی شده است.

چمن تصریح کرد: ۹۰ درصد از بیماران شناسایی شده مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد، معتاد تزریقی بوده‌اند و درصد اندکی نیز در اثر رفتارهای جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد میزان ابتلا به بیماری ایدز در اثر خون و فرآورده‌های خونی را انگشت‌شمار عنوان کرد و افزود: کمتر از دو درصد مبتلایان نیز از راه مادر به کودک دچار ایدز شده‌اند.

الگوی انتقال بیماری ایدز به رفتارهای جنسی در حال تغییر است

وی در ادامه، تغییر رویکرد ابتلا به بیماری ایدز در سال‌های اخیر را زنگ خطری برای سلامت عمومی دانست و گفت: افراد جدید شناسایی شده بیماری ایدز در کشور نشان می‌دهد که الگوی انتقال بیماری ایدز از اعتیاد تزریقی به سمت رفتارهای جنسی در حال تغییر است.

پیشگیری؛ مهم‌ترین راه کنترل ویروس HIV

چمن تدابیر لازم برای کنترل بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد را مبتنی بر توصیه‌های جهانی و منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: “پیشگیری” مهم‌ترین راه کنترل بیماری مرگبار ایدز ست.

این متولی سلامت در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پیشگیری از اعتیاد، تعدیل رفتارهای مخاطره‌آمیز مصرف مخدرها و کنترل رفتارهای جنسی پرخطر، در صدر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ایدز هستند.

وی آموزش، مشاوره و انجام آزمایش‌های تشخیصی را دیگر راه‌های کنترل ویروس HIV برشمرد.

فعالیت ۳ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرهای بزرگ استان/افراد آسیب‌پذیر مراجعه کنند

به گزارش وب‌دا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به تدابیر حوزه بهداشت و درمان استان برای مقابله با بیماری ایدز نیز اشاره کرد و گفت: سه مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سه شهرستان بویراحمد، گچساران و کهگیلویه هم‌اکنون آماده خدمت‌‌رسانی رایگان به مراجعان و بیماران بوده و تمامی مراکز بهداشتی_درمانی استان نیز برای آموزش و انجام آزمایش‌های تشخیصی آمادگی دارند.

چمن به گروه‌های آسیب‌پذیر توصیه کرد با مراجعه به این مراکز ضمن انجام آزمایش، در کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد سهیم باشند.

ناقلان ویروس ایدز، بسیار بیشتر از شناسایی شدگان هستند

وی تصریح کرد: آمار ناقلین شناسایی نشده ویروس HIV بسیار بالاتر از افراد شناسایی شده بوده و معمولا از ضریب پنج برای تخمین آمارهای واقعی استفاده می‌شود که بر این اساس، آمار مبتلایان به بیماری ایدز ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

ارتقاء بهداشت جامعه، وظیفه‌ای همگانی است

چمن با تاکید بر لزوم شکل‌گیری نوعی بسیج همگانی برای رشد بهداشت جامعه، افزود: تنها با ارتقاء سطح سواد بهداشتی و رعایت همه‌جانبه اصول بهداشتی که وظیفه‌ای همگانی است، می‌توان به ترسیم افق روشنی در زمینه بهداشت و سلامت جامعه امیدوار بود.

متولی بهداشت و سلامت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نقش کلینیک‌ها، مطب‌های دندانپزشکی و مراکز درمانی در ابتلا به بیماری ایدز بسیار معدود است، اظهار کرد: لزوم رعایت اصول بهداشتی در این مراکز بیشتر به دلیل پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B و C  است که با استفاده از دستگاه‌های استریل‌کننده، وسایل یک‌بار مصرف و نظارت‌ها کنترل می‌شود.

چمن بار دیگر بر همگانی بودن وظیفه رعایت بهداشت تاکید و به مردم توصیه کرد: با استفاده از وسایل شخصی در آرایشگاه‌ها و عدم استفاده از تیغ، خطر ابتلا به هپاتیت را کاهش دهید.

بر پایه این گزارش، نهم تا پانزدهم آذرماه به عنوان هفته مبارزه با ایدز نامگذاری شده است.