مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر ضرورت تسریع پروژه‌های نیمه‌تمام مناطق نفت‌خیز تاکید کرد.

یاسوج۲۴:

به نقل از  روابط عمومی شرکت بهر‌ه‌برداری نفت و گاز گچساران، دومین جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های نفت مناطق نفتخیز جنوب  به ریاست مدیر عامل این شرکت و با هدف بررسی و پیش‌بینی برنامه ۵ ساله تولید نفت (۶ ماه نخست سال ۹۶) در حوزه عملیات شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد.

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ابتدای این نشست با اشاره به ضرورت تسریع در اتمام پروژه های نیمه تمام، تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های بالای ۹۰  درصد پیشرفت را  اولویت اول این شرکت در بخش  مهندسی و ساختمان برشمرد.

بیژن عالی‌پور همچنین اجرای طرح‌های تزریق گاز در حوزه عملیاتی گچساران را برای استمرار تولید مورد تأکید قرار داد و با برشمردن سود و صرفه حاصل از جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه منطقه گچساران تاکید کرد: مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی و مدیریت امور مالی می‌باید نسبت به پیگیری و رفع موانع تصویب و تأمین نقدینگی لازم برای اجرا و اتمام طرح‌های مرتبط با تولید اهتمام نمایند.

وی با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید نفت خام، نوسازی و روزآمدی  تلمبه‌خانه‌ها نفت خام مناطق نفتخیز جنوب را مورد تأکید قرار داد.

 در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گزارشی از وضعیت تولید نفت، گاز و گاز مایع شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در ۱۱ ماه سال جاری و مقایسه آن با برنامه ارائه داد.

هوشنگ صیدالی با موفقیت آمیز خواندن مجموعه عملکرد این شرکت، تحقق اهداف تولید در نفت و گاز گچساران را افزون بر ۱۰۱ درصد اعلام کرد.

در ادامه این نشست مهمترین پروژه‌های مرتبط با تولید به لحاظ پیشرفت کار، چالش‌ها و راهکارها تبیین و تشریح شد.

تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های نمک‌زدایی، واحدهای تزریق گاز جدید گچساران و بی‌بی‌حکیمه و افزایش ظرفیت واحدهای جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه نرگسی بخشی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

همچنین پروژه‌‌های جمع‌آوری گازهای مازاد در ایستگاه‌های گچساران ۱،۲ و ۴، احداث ایستگاه جدید تزریق گاز گچساران و توسعه شبکه تزریق، احداث ایستگاه جدید تزریق گاز بی‌بی‌حکیمه، ارتقای ماشین‌آلات ایستگاه فشار قوی گچساران، نصب دو دستگاه توربین برای ایستگاه‌های گچساران ۲ و ۳ و احداث ایستگاه‌های جدید تقویت فشار گاز بی‌بی‌حکیمه ۱ و ۲ از جمله پروژه هایی بود که در این نشست بررسی شد.

شرح نیاز احداث فاز دوم تزریق گاز نرگسی، تعمیر ماشین‌آلات ایستگاه‌های تقویت فشار بی‌بی‌حکیمه، بهسازی منطقه تفکیک کارخانه گاز و گازمایع ۹۰۰، تعویض ۵ دستگاه توربوکمپرسور کارخانه‌های گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰، احداث ایستگاه فاز دوم تزریق گاز مخزن پازنان آسماری و بازسازی ایستگاه لخته گیر ۱۲۰۰ آغار و دالان از دیگر پروژ‌ه‌هایی بود که مورد بحث قرار گرفت.

جلسات پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌ها (Forecast) هر ۶ ماه یک بار جهت بررسی عملکرد تولید از مخازن و چاه‌ها و نیز ارائه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و موانع پیش رو، برگزار می‌شود و ضمن مقایسه تولید کنونی با برنامه، پروژه‌های مرتبط و مستقیم با تولید، نیازهای حفاری جدید، همچنین تعمیر چاه‌ها، خدمات و عملیات مورد نیاز چاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این نشست‌ها که مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیران فنی، تولید، برنامه‌ریزی تلفیقی، مهندسی ساختمان، روسای ادارات ستادی، مجریان طرح‌ها و همچنین مدیرعامل و مدیران شرکت‌های بهره‌برداری تابع و کارشناسان ذی‌ربط حضور دارند پیش بینی‌های لازم در خصوص تعیین دبی تولید تعیین و راهکارهای عملی برای حفظ و افزایش تولید برای ۶ ماه آینده ارائه می‌گردد.