به بهانه برجام و گشایش های اقتصادی، دو سال است کشور از نظر پیشرفت خوابیده است، چرا؟ چون برداشت های متفاوت از اصول امام در بدنه دولت وجود دارد.

سایت مردم استان (ک و ب):

** نکته: متن زیر سخنان ، فعال دانشجویی است که در میزگردی با حضور و در دفتر برگزار شد که به صورت جدا از سخنان آن دو بزرگوار به صورت مستقل و در قالب یک یادداشت در سایت مردم استان قرار می گیرد.

لذا از آنجایی که این متن یادداشت نیست، چهارچوب های متصور برای یک یادداشت را ندارد و نباید از زاویه یادداشت به ان نگریست.

 

برای شناخت انقلاب اسلامی باید به امام و آثار منتشر شده از ایشان رجوع کرد، وصیت نامه امام را دید و مطالعه کرد.
یک فقیه اسلام شناس و آگاه به مسائل دینی و اسلامی بودند.
 
 اما کدام اسلام ؟
این را نیز امام مشخص می کنند ما یک اسلام متهجر لیبرال داریم اما هر دو را در ذیل اسلام بیان کردند، با توجه به اینکه اسلام های دیگری نیز وجود داشتند.
اما امام خمینی (ره)  واژه اسلام ناب را مطرح کردند که اسلام مستضعفین است.
اسلام پابرهنگان است.
نکته اول برداشت از اسلام است، که منجر به انقلاب اسلامی شد.
ما برداشت ها و قرائت های دیگری از اسلام داریم که اسلام از این قرائت ها بیرون نمی امد، اسلامی که قائده و اصل آن مبارزه با ظلم و طاغوت است.
اسلامی که طرفدار محرومان و مستضعفین است و اسلامی که در مقابل هر گونه ظلم می ایستد.
اسلامی که امام به دنبالش بودند و در آن حضور داشتند بر این اساس بود و در هر دوره زمانی نیز چارچوب های مشخص خودش را دارد.
اسلامی که امام ارایه داده است در آن دوران توانسته است آن انقلاب را به وجود آورد، ولی متاسفانه در حال حاضر در جوامع اسلامی قرائت های متفاوتی از اسلام وجود دارد و وضعیت کشورهای مسلمان را با این قرائت ها می بینیم.
بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه رخ داد و به سرانجام نرسید دلیل آن قرائت های ناصحیح از اسلام بوده است.
اسلام علاوه بر بعد فردی بعد اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داده است، که در زمان امام که برخی سعی می کردند دین را از زندگی مردم حذف کنند و خدا را از عرصه زندگی حذف کنند، امام امت اسلامی را بر اساس قوائد اسلام مطرح کرد.
 اسلامی که به این مسایل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و …  نپردازد اسلام نیست اسلامی که به ظالمان گزند نزد اسلام نیست بلکه باب طبع ظالمان هم خواهد بود.
قرائت هایی که مردم را درآن زمان به سمت امام خمینی برد و مردم را جمع کرد و مردم را به امام دلبسته کرد همین قرائت ها بودند.
 
  در واقع ما در آن دوران با غرب فقط یک دعوا داشتیم آن هم بر روی سبک زندگی بود، ما در ان دوران رشد داشتیم اما با این وجود انقلاب شد که این نشان داد مردم چیز دیگری می خواستند.
مردم به سبک زندگی غرب راضی نبودند و فرهنگ و باورهای غرب را باور نداشتند.
 
 در زمان پهلوی نابرابری بی عدالتی وجود داشت مردم بر اساس دینی قیام کردند که حفظ ارزش های انقلاب بود در آن دوران ایران با همه کشورها رابطه داشت تحارت داشت از نظر اقتصادی وضعیت خوبی داشت اما با این وجود مردم به خیابان ها آمدند و شعارهایی همچون استقلال، آزادی اسلامی و عدالت سر دادند.
اینکه آیا این شعارها هنوز هست و ادامه دارد باید گفت که ما با مدرنیته در افتادیم این باورها و شعارها در مردم تا پایان جنگ بله وجود داشت اما بعد از جنگ به مرور زمان تقلیل در این ارزش ها ایجاد شد.
رهبر انقلاب می فرمایند ما در کارهای سخت افزاری کارهای زیادی انجام دادیم اما در بحث نرم افزاری که عبارت است از سبک زندگی و فرهنگ زیاد کار نکردیم.
طبیعی است که نحوه زندگی ریل گذاری نشود و مشخص نشد رذایل برجسته می شود فساد وارد جامعه می شود.
تعریفی که امام از اسلام داشتند یک بعد آن نیز انقلاب در سبک زندگی بود مسایل مختلف در جامعه دارد که بر روی این سبک زندگی مردم تفاوت ایجاد می کند.
 
 رویش های انقلاب اسلامی زیاد است و من نیز ان را قبول دارم اما ریزش ها نیز با توجه به تصوارتی که ما داریم قابل توجه است، برجسته هستند، همان جایی که ما مشکل داریم همانجا ساز و کارهای تربیتی تاثیر دارند، اینکه صرفا خود مردم مقصر هستند جای بحث است.
 
 
هم مردم و هم مسئولان مقصر هستند سیاست هایی که دولت ها بعد از انقلاب در کشور پیاده کردند که تبعات فرهنگی و اجتماعی داشت به هر نیتی که بوده تبعاتی داشته است و برداشت های متفاوتی از اسلام داشته است قرائت و برداشت ها از اسلام بعد از امام متفاوت شده است.
ضعف هایی وجود دارد این است که انقلابی که کردیم تمام و کمال نبود، مثلا اینکه آموزش و پرورش ما در حال حاضر کجا شبیه به آموزش و پرورشی است که ما برایش انقلاب کردیم انقلاب کردیم که نظام آموزش عالی اسلامی داشته باشیم، کارهای فرهنگی ما دچار اشکالاتی شده اند.
 

باید دید مرز انقلاب تا کجاست می توانیم به امام و اندیشه های ایشان مراجعه کنیم.
تا شرک هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. مرزهای انقلاب اسلام فراتر از ایران است ما حرف از جهان میزنیم حتی مرزهای فراتر از جهان اسلام است.
 
اگر می خواهیم در جمهوری  اسلامی نقد کنیم نظام و مسئولان را باید ببینیم خواسته ی امام چه بوده و ما کجا هستیم قبول ندارم که مرز بندی کاذب به اسم اصول گرا و اصلاح طلب داشته باشیم یکی از خطاهای ما همین مرز بندی است.
اصلا مرز این مرز بندی کجاست اصولگرا اصلاح طلب همه می گوییم امام اما کدام امام؟ درحالی که مشخص است.
 
 
 امام راه را تا اخر به ما نشان دادند برخی از نظریه پردازها کلمه استقلال را قبول ندارند و می گویند این واژه دیگر کاربرد ندارد، امام از خودکفایی و عدم وابستگی می گفتند روح انقلاب عدم وابستگی بوده است.
با توجه به تعبیر امام خمینی و تجربه های خود ما به ما می گوید که آمریکا همچنان گرگ است امام چندین تعبیر از آمریکا داشتند از شیطان بزرگ تا طاغوت زمان.
هر انقلابی هزینه هم دارد به ویژه انقلاب اسلامی که تو دهن شرق و غرب زد باید هم هزینه داشته باشد و این هزینه را می پذیریم و مردم هم آماده پذیرش تبعات آن هستند.
 
 

 
اما نمی پذیرند که عزت و شرفشان کنار گذاشته شود به بهانه رفع مشکلات، و رفاه مردم و مشکلات معیشتی.
انقلاب اسلامی انقلاب ناب بود نه نام…
اگر انقلاب نام بود شاید همان طاغوت برای نام بهتر بود،تجلی انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
: یکی از اصول مکتب امام که در معرض تحریف است استقلال است، یکی از اصولی که بسیار به آن حمله می شود و نظریه های مختلفی داده می شود بحث استقلال است و می خواهند پوسته ای به اسم ایران اسلامی بگذارند و درون آن را خالی کنند.
اتفاقی که برای استقلال افتاده این است که افرادی به عنوان نظریه پرداز می گویند که در امروزه با وجود این شرایط تاکید بر استقلال معنی و مفهومی ندارد خطر این بحث همین است که در اینجا یکی از اصول جمهوری اسلامی حذف می شود.
در چند سال اخیر بحث هایی مطرح شده است و تعامل با دنیا مطرح شده است اینکه مرزها را برداریم رابطه ها را آزاد بگذاریم تبعات این اقدام این است که استقلال کشور را زیر سوال می برد که اخیرا شاهد آن بوده ایم.
رهبر انقلاب کلمه نفوذ را مطرح کرده اند یکی از اصلی ترین خطرات نفوذ آسیب رسیدن زدن به استقلال است، وقتی این مرزها پرداشته شود دشمن در قالب های مختلف نفوذ پیدا می کند که با این شرایط همان طرح فروپاشی شوروی پیش می آید و وابسته می شویم، تا حدی که مدیر را هم از خارج بیاوریم.
 
 
بحث امید باید واقعی باشد چشم به نکته های خیالی نبندیم به کد خدا نگاه نکنیم به خدا نگاه کنیم استکبار در جامعه ای نرفته است مگر اینکه اول استکبار آن ملت را از بین برد است.
این خطر الان متوجه کشور ماست به ویژه در چند سال اخیر و مشاوره هایی که به مسئولان داده می شود و کارهایی که پشت پرده است.
امام می گویند چند کشور استکبار را به نام دنیا نخوانیم دنیا فقط اینها نیست. ما الان واردات بی رویه در کشور داریم خیلی از محصولاتی را که می توانیم بسازیم را داریم وارد می کنیم چرا؟
به بهانه و گشایش های اقتصادی، دو سال است کشور از نظر پیشرفت خوابیده است، چرا؟ چون برداشت های متفاوت از اصول امام در بدنه دولت وجود دارد.