استان کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای طرح پزشک خانواده در آمادگی کامل بسر می‌برد و فقط برای اجرا، منتظر اجازه کمیته کشوری وزارت بهداشت است.

پزشک خانوادهسایت مردم استان (ک و ب) سید مسعود پرهیزگاری: طرح و نظام ارجاع طرحی است که با دنبال کردن سه هدف اصلی سلامت محور بودن جامعه را دنبال می کند که صیانت از سلامت خانواده ها، ارجاع بیماران به پزشک متخصص درصورت نیاز و کاهش هزینه های درمانی مردم سه هدف اصلی اجرای این طرح هستند که از سال ۸۴ تا کنون برای اجرای آن درکشور  تلاش هایی صورت گرفت.

هر چند در سال ۸۴ قرار بود که این طرح تا پایان برنامه چهارم توسعه به صورت کامل در کشو اجرا شود، اما تنها موفق به اجرای بیمه روستایی در سراسر کشور شده اند و نتوانستند طرح را به صورت کامل در کشور اجرایی بکنند.
طی دو سال اخیر این طرح به صورت پایلوت در برخی از شهرها و استان های کشور اجرا شد که با مشکلاتی همراه بود.
هیات دولت در برنامه جدیدتری نسخه ۰۲ این طرح را ارائه داد که مشکلات کمتری نسبت به طرح قبلی داشت.
این طرح نیز تا کنون در برخی از استان های کشور اجرا و در برخی دیگر اجرایی نشد.
در زمره استان های گروه دوم قرار دارد که با وجود تبلیغات وسیعی که طی یک سال و نیم اخیر برای اجرای آن در سطح استان صورت گرفت، مدتی است که در بی خبری به سر می برد.
، معاون بهداشتی با اشاره به اجرای این طرح در سطح کشور گفت: پزشک خانواده شهری پروسه طولانی مدتی را طی کرد و تحت عنوان نسخه شماره ۲ در هیات دولت مصوب شد که در مرحله اول باید مناطق مشخص می شد و در مرحله دوم باید پزشک ها ثبت نام می کردند که هر دو مرحله صورت گرفت.
وی افزود: بنا بر این بود که در یک بازه زمانی یک ساله پزشک خانواده در کل کشور مستقر شود؛ اما به خاطر مشکلات اقتصادی که گریبانگیر جامعه بود، بخش سلامت را نیز درگیر این قضیه کرد و اجرای کامل آن با تاخیر مواجه شد.
یکی از مهم ترین عواملی که سد راه اجرای کامل این طرح در کشور شده است، نا هماهنگی بین دستگاه های متولی اجرای در کشور و به تبع آن در استان های دیگر می باشد.
سید رشید غفاری به نهاد های درگیر در اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح پزشک خانواده فقط وزارت بهداشت و درمان درگیر نبود، بلکه وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز درگیر بود و باید ضمن تامین پول، قرار داد را با پزشکان منعقد می کردند تا بعد از آن طرح اجرایی می شد که متاسفانه به علت کمبود اعتبار نتوانستند در سراسر کشور این کار را انجام دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: تا کنون ۱۵ استان پزشک خانواده شهری را اجرا کردند و به خاطر نو بودن آن، با مشکلاتی همراه بود و برای استان های بعدی مثل ما که می خواهیم بعد از آنها اجرا کنیم خیلی راحت تر است و با استفاده از تجربه یکی دوسال گذشته این استان ها و مشکلاتی که یافتند و در جهت رفع آنها گام برداشتند، طرح را به نحو بهتری اجرایی می کنیم.
کهگیلویه و بویراحمد و استان هایی که کار اجرای طرح در آنها در مرحله بعدی صورت می گیرد، از ظرفیت عظیم تجربه ۱۵ استانی که این طرح را اجرایی کردند بهره مندند و بخوبی می توانند با بهره گیری از این ظرفیت به بررسی مشکلات و موانع پرداخته و تا اجرایی شدن طرح به رفع نواقص احتمالی همت گمارند.
همکاری مردم یکی از مهم ترین قدم هایی است که برای اجرای این طرح باید برداشته شود و این امر در صورتی بخوبی محقق می شود که ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده و برتری های آن نسبت به وضع موجود برای عموم مردم بخوبی شفاف شده باشد و دلهره ای که از اجرای طرح جدیدی در ارتباط با سلامتشان به آنها دست می دهد، بخوبی مدیریت و کنترل شود.
غفاری آخرین مرحله برای آماده شدن استان در اجرای طرح پزشک خانواده را ثبت نام از مردم و ایجاد پرونده سلامت خانوار به صورت الکترونیکی دانست و گفت: از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری استان در شهر و روستا، حدود ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام شده و پرونده الکترونیکی آنها را تشکیل دادیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: ۲۰۰ هزار نفر دیگری که اطلاعاتشان وارد نشد، در سه شهر دهدشت،گچساران و یاسوج هستند که حتی به صورت خانه به خانه هم رفتیم؛ ولی نتوانستیم به صورت کامل مردم را ترغیب به ثبت نام کنیم؛ این در حالی است که مردم در خانه هم می توانند ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: با ورود به سایت ۱۵۹۰ و با وارد کردن کد ملی اطلاعات خانواده را وارد می کنند و به محض اجرای طرح این اجازه داده می شود که پزشک خود را انتخاب کنند.
البته در روز های اخیر این امکان غیر فعال بوده و فقط به نمایش اسامی پزشکان طرح می پردازد و کسانی که می خواستند در این طریق ثبت نام کنند دچار سر در گمی شده اند.
 
غفاری به اهمیت تکمیل ثبت نام اشاره کرد و گفت: اگر ثبت نام کامل شود، پروسه اولیه اجرای طرح پزشک خانواده شهری، برای ما در وزارتخانه رقم می خورد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: در سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و حوزه بیمه اعلام امادگی خود را به صورت مکتوب برای اجرای این طرح اعلام کردند؛ اما وزارتخانه هنوز بنا به دلایل مختلفی که بیشتر اعتباری است، به این نتیجه نرسیدند که همه استان ها با هم این طرح را اجرا کنند.
وی از آمادگی همه موارد در استان برای اجرای طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح منتظر اجازه کمیته کشوری وزارت بهداشت هستیم.