دکتر پرویز امینی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران ضمن حمایت قالیباف از رئیسی تحلیلی را بر وضع موجود ارائه کرده است که در آن اشاره به جمع آوری آراء به صورت چهره به چهره کرده است.

یاسوج ۲۴: استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران ضمن حمایت از تحلیلی را بر وضع موجود ارائه کرده است که در زیر آمده است.

دکتر پرویز امینی:

? از من مکرر سئوال شده است که در شرایط جدید چه می‌توان کرد. هفته آخر انتخابات، رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی کارکرد و نقش درجه اول خود را ازدست می‌دهند و «فضای اجتماعی عینی و واقعی» یا به تعبیری «کف خیابانی»، تعیین‌کننده روندهای انتخابات خواهد بود و رسانه‌ها نقش ثانوی خواهند داشت و تنها در سطحی مؤثرند که بتوانند بازتاب دهنده قدرت اجتماعی نامزدها باشند. بنابراین فعالیت‌ها را نباید به فعالیت‌های تلگرامی و توییتری و… محدود کرد.

? جبهه رقیب روحانی در شرایط جدید تا پایان انتخابات باید تلاش کند تا موازنه اجتماعی به معنی عینی و واقعی و کف خیابانی را به نفع خود شکل بدهد. در این زمینه، جبهه «نه به روحانی» از مزیت بدنه ایدئولوژیک خودجوش و پرانگیزه و پرتکاپو و نیز مستقیم و غیرعاریتی برخوردار است درحالیکه روحانی در این باره آسیب‌پذیر است و بدنه ایدئولوژیک اصلاح‌طلبی بدنه عاریتی و قرضی برای او محسوب می‌شود که به احتمال قوی به او رأی می‌دهد اما در همه آنها انگیزه میدان داری اجتماعی نیست. تفاوت اجتماعات رئیسی و روحانی حتی در شهرهای مشترک مثل اصفهان به نفع رئیسی، به همین علت است.

? به لحاظ کاربردی می‌توان اقدامات زیر و مشابه آن را پیشنهاد کرد که هم مؤثر و هم شدنی و هم از عهده تک‌تک افراد این جبهه «نه به روحانی» بر می‌آید:

? باید با اجتماعات بزرگ و تصویرسازی هنرمندانه و مؤثر از آن در فضای رسمی و غیررسمی، بار روانی مثبت و پیش رونده در فضای جناب رئیسی؛ رقیب اصلی باقیمانده انتخابات و نیز انفعال در بدنه اجتماعی و روحانی ایجاد کرد. شرکت و سخنرانی همزمان قالیباف، این ظرفیت را مؤثرتر خواهد کرد. بغیر از اصفهان که امروز انجام شد، شهر تهران در روز سه‌شنبه، خصوصا به دلیل جایگاه تعیین‌کننده‌اش در فضای عمومی کشور و نیز مشهد در روز چهارشنبه، به عنوان آخرین تصویری که می‌توان از پایگاه مردمی جناب رئیسی به جامعه ارائه کرد، تعیین کننده‌اند. انتخاب گزاره‌های مؤثر در سخنرانی‌ها و نیز شعارهای تأثیرگذار در جمعیت، به فضاسازی این اجتماعات کمک خواهد کرد.

? گفتگوهای حضوری و مستقیم با مردم در سطح شهرها و روستاها نیز در شکل دادن آراء نهایی با توجه به این که هنوز بخش تعیین‌کننده‌ای از افراد آرایشان شکل نگرفته است، نیز مؤثر است.

? تصویرسازی از موقعیت اجتماعی جناب رئیسی به شکل ملموس و محسوس در شهرها و روستاها و نیز شهرهای بزرگ از طریق ساده‌ترین تکنیک‌ها و با حضور تک‌تک افراد مثل نصب پوستر رئیسی یا پوستر توأمان قالیباف و رئیسی بر روی خودروهای سواری خود یا مغازه‌هایی که در اختیار دارند یا هر موقعیت مشابه دیگری که در اختیار دارند.

? روحانی در دوگانه‌های «اخلاق و ضداخلاق» و نیز «دروغ و ضددروغ» و نیز«فریب و صداقت» و مشابه اینها، به دلیل فکت‌هایی که درباره او مثل سرقت علمی پایان‌نامه و نیز نوع کردارش در سوم و نیز انکار وعده‌هایی که داده است، ریختن یارانه در شب انتخابات برای چهار میلیون نفری که قبلا یارانه آنها را قطع کرده بودند، تهدید روستائیان به کم و یا قطع کردن بودجه در صورت رأی ندادن به روحانی و… آسیب‌پذیر است و اینها اتفاقا مزیت‌های رئیسی است.