مسئول روابط عمومی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی وب‌سایت آستان مقدس امامزاده بی‌بی خاتونین (س) بویراحمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ، رامین چرومی ظهر امروز در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی وب سایت امامزاده بی‌بی خاتونین (س) شهرستان بویراحمد شهر مارگون خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این وب سایت اخبار مدنظر را دریافت کنند.

مسئول روابط عمومی اوقاف و امور خیریه به موقعیت جغرافیایی آستان مقدس امامزاده بی‌بی خاتونین (س) شهر مارگون اشاره کرد و افزود: آستان مقدس این بقعه امامزاده در روستای سقاوه از توابع شهر مارگون شهرستان بویراحمد است که به دلیل موقعیت جغرافیایی روزانه شاهد تعداد زیادی زائر در این مکان هستیم.

وی اذعان کرد: بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی خاتونین (س) در وسط قبرستانی تاریخی دوره اسلامی در ضلع غربی روستای سقاوه شهر مارگون واقع شده، است.

این مسئول خاطرنشان کرد: روستای سقاوه در هفت کیلومتری شهر مارگون و ۸۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده که از غرب با روستای موگر از شرق با روستای زنگوا و مغرب با رودخانه سقاوه واقع شده است.

چرومی تصریح کرد: به استناد نقل و قول روستاییان و اعتقادات منطقه‌ای امامزاده بی‌بی‌خاتونین دو خواهر هستند بنام فاطمه صغری و وسطی و به نقلی دیگر (زهراخاتون) و (زبیده خاتون) که از اولاد و احفاد حضرت امام موسی کاظم(ع) می‌باشند که در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا(ع) از راه بهبهان به شیراز عازم طوس بودند و به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت که عاقبت هر یک در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

این مسئول به موقعیت و وضعیت مکانی امامزاده بی‌بی خاتونین (س) اشاره و خاطرنشان کرد: در ضلع‌غربی ایوانی متصل به درب ورودی الحاق شده که بعنوان زائرسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت و از نظر معماری با بنای اصلی متفاوت بوده که در سمت سر در ورود به صحن مطهر کتیبه‌ای می‌باشد که با خط ثلث نوشته شده و موجود بوده که به علت شکستگی و لاشه بودن آن چندان قابل خواندن نیست.

چرومی ادامه داد: در وضعیت کلی بنای قدیم امامزاده در سال ۱۳۷۳ توسط اداره اوقاف مورد مطالعه قرار گرفته که پس از تصویب و تامین اعتبار نهایی حسب یک طرح جامع مهندسی در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰ متر در چهار واحد متصل به هم تجدید بنا شد.

 مسئول روابط عمومی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: شجرنامه امامزاده بی‌بی خاتونین (س) به اعتبار اعتقاد محلی و اقوام مردم آن سامان و مدرک موجود منتسب به اولاد و احفاد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است.

وی از برنامه‌های اوقاف و امور خیریه را تهیه طرح جامع امامزادگان و شروع به کار عملیات عمرانی عنوان کرد و گفت: طرح جامع امامزاده بی‌بی خاتونین (س) در دست بررسی است.

چرومی تصریح کرد: در صورت تایید طرح جامع امامزاده بی‌بی خاتونین (س) مراحل اجرایی طرح با تامین اعتبار شروع می‌شود و اقدامات عمرانی لازم نیز اجرا می‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۱۱/ل۳۰

منبع : فارس نیوز