تاجگردون در هشداری به دولت اعتدال گفت: خزانه دولت خالی نیست و اعضای اقتصادی دولت نباید مردم را نگران کنند.

تاجگردونسایت مردم استان (ک و ب)؛ نائب رئیس کمیسون برنامه و بودجه در واکنش به آمار های متفاوت از موجودی صندوق توسعه ملی گفت:موجودی این صندوق بین۳۰تا ۵۰میلیارد دلار متغیر است.

در واکنش به خالی بودن خزانه گفت: خزانه دولت خالی نیست و اعضای اقتصادی دولت نباید مردم را نگران کنند.

وی دلیل تناقضات موجودی صندوق توسعه ملی را در یکسان نبودن پایه های تعریف دانست واظهارداشت : تعریف موجودی از دیدگاه هر شخص متفاوت است و آمارهای مختلفی بیان می شود،در صندوق توسعه ملی فاصله زیادی بین مبلغ تعهد شده و مبلغ مانده در حساب وجود دارد،همچنین هزینه های زیادی در قالب تسهیلات بوده است که اگر اینگونه باشد،بر اساس اصول حساب داری این رقم جزو دارایی های صندوق توسعه ملی محسوب خواهد شد و در طول مدت زمان باز پرداخت به علاوه سود تعیین شده به حساب صندوق باز خواهد گشت.

نماینده مردم و باشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رواج اطلاعات نادرست در جامعه، افزود: براساس تفاهم صورت گرفته،پالایشگاههایی که از خوراک با نرخ ارز دولتی استفاده نمی کنند نیاز به واریز ۲۶ درصد از درآمد صادراتی شان به صندوق توسعه ملی ندارند.

گفت:بنا بر قانون باید ۲۰ درصد از درآمد نفتی وارد صندوق توسعه ملی شود و بنا بر تکلیف برنامه پنجم باید هرسال ۳ درصد به این رقم اضافه شود. یعنی  امسال  باید ۲۶ درصد از درآمد نفت وارد صندوق شود. دولت درخواست کرده که ۶ درصد را برای امور عمرانی از صندوق بردارد تا طرح های عمرانی راه بیفتد. مجلس با کلیت این موضوع موافق است اما در خصوص چطور برداشتن این مبلغ اتفاق نظر ندارد.

وی تصریح کرد : به همین دلیل چندین جلسه مشترک با دولت داشتیم و توافق کردیم پول را چرخش بدهیم. ما برای ورود ارز به کشور مشکل داریم پس برداشت از صندوق توسعه ملی و دادن پول به دولت به معنای تزریق پول پرقدرت و در پی آن مسائلی چون رشد تورم است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس اظهار داشت : چند پیشنهاد برای جلوگیری از این مشکل ارائه کردیم که برداشت ۶ درصدی به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اضافه شود یا درقالب سپرده صندوق توسعه ملی در بانک‌های دولتی باشد. وی در انتها خاطر نشان ساخت:تناقضات اخیر در اعلام موجودی صندوق توسعه ملی را نباید فریب کاری مردان اقتصادی دولت یازدهم دانست.