- اخبار ، اخبار سایت ، ادارات استان ، دانشگاه های استان ، دانشگاه یاسوج ، یادداشت
- یکشنبه 16 فوریه 2014 - 10:02
نبرد نابرابر
ملت ها ادیان اندیشه ها مسلک ها و مکاتب در طول هزاران سال برای آسایش وتنظیم روابط اجتماعی در نهاد آدمیان سرشته بود همه را طعمه تکنولوژی حریص کرده است.در حالی که وظیفه اصلی علوم تجربی خدمت به جامعه است ورسالت علوم انسانی واجتماعی اصلاح جامعه جامعه است
سایت مردم استان (ک و ب)- صیاد خردمند؛ این روزها که تکنولوژی افسارگسیخته وگریزپا همه مرزها را درنوردیده است وعلوم تجربی ازعلوم انسانی واجتماعی پیشی گرفته است و شکاف عظیمی میان علوم تجربی فنی مهندسی و علوم پایه باعلوم انسانی به وجود آمده است ودراین جدال نابرابرعلوم انسانی مانند ادبیات فلسفه الهیات و….که با روح وروان انساندرارتباط هستند ازقافله رقیب گریز پاعقب مانده اند در جا میزنند.
چرخ ارابه های علوم تجربی چنان پیشرفت نموده اندکه کرات آسمانها را تا اعماق اقیانوسها را بهم دوخته است.وکره خاکی را بازیچه آمال خود نموده است.واز تمام تجهزات نوین مانند تلویزون مانند تلویزیون ماهواره –اینترنت وشبکه های اجتماعی ومرکب های تیزرو هوایی زمینی دریایی برخوردار شده است .
در خانه های امن وگرم با فرش ها ومبلمان های نرم ورنگارنگ وپتوهای ابریشمی روزها را سپری می کنند وبراحتی به خبرهای لحظه ای دسترسی دارند واسوده خاطر از هر راهزنی خرید های خود را بدون اینکه بخواهند مسافتی را طی کنند انجام میدهند.
آری علوم جدید برای ما هدایا و غنایم خوش رنگ لعابی به ارمغان آورده اند ولی در عوض همین هدایا خیلی از مواهب مانند روح نواز را از دست انسانها خارج کرده اند وادمیان را بااحساسات پاک زلالشان یگانه ساخته اند.ودر این شرایط هیچ جامعه ای قادر به حفظ ارزشها و باورها واداب رسوم خود نیست وهیچ خانواده ای حافظ حریم خود نیست.علوم نوین زندگی شخصی وخصوصی انسانها را مورد هجمه خود قرارداده اند ودر پبدا وپنهان از او فیلم برداری می کنند وصحبت های اورا شنود
می کنندونسل های جدید را طوری به باراورده اند که هریک باعینکی دودی بر روی چشم بدون توجه به انسان های اطراف خود میگذردواخلاقیات وارزشها بازیچه امال خودقرارداده و آنها را خاکستر و همسفر باد ساخته است.وهر آنچه که تمدن ها
ملت ها ادیان اندیشه ها مسلک ها و مکاتب در طول هزاران سال برای آسایش وتنظیم روابط اجتماعی در نهاد آدمیان سرشته بود همه را طعمه تکنولوژی حریص کرده است.در حالی که وظیفه اصلی علوم تجربی خدمت به جامعه است ورسالت علوم انسانی واجتماعی اصلاح جامعه جامعه است واصلاح باخدمت متفاوت است زیرا خدمت یعنی کمک به جامعه در بودنش ولی اصلاح یعنی کمک به جامعه درشدنش است.وعلوم انسانی وظیفه دارند انسان را به انسان بودنش نزدیک کنند ولی علوم تجربی جنبه ابزاری دارند ولی متاسفانه در دایره علوم جای هدف وابزار را گم کرده ابم وابزار جای هدف را گرفته اند.انسان در این عصر بیشتر از هر عصری از رمز رموز محیط اطراف خود آگاه گشته ولی در عین حال از خود بیگانه گشته است.
بشریت باید هرچه زودتر از زندانی که خود برای خود ساخته است خود را رهایی بخشد ودوباره معنویت وانسانیت خود بازیابد وبرای این مهم باید دست به دامان مصلحان اجتماعی وعالمان دینی شود تا انسان چهره وهویت واقعی خود را بدست آورد وبرای تحقق این مهم باید روح ونفس وعوالم درونی انسان توجه شود وعلوم انسانی که پرورش دهنده وشکوفا کننده وتجلی دهنده زیبایی درون انسان هستند باید مورد عنایت وتوجه همگان فرار گیرد.باغ خرمی را تصورکنید که درختان سرسبز ومیوه ها و گلهای آن علوم تجربی وفنی هستند چشمه های زلالی که در زیر این درختان جاری است علوم انسانی است