یاسوج – ایرنا – مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نرخ معلولیت در این استان را ۲٫۸ درصد اعلام کرد و گفت:انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج مهمترین راهکار جلوگیری از معلولیت است.

فضل الله اتابک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این در حالی است که نرخ معلولیت در کشور، ۲٫۳ درصد بوده و تاکنون ۱۸ هزار معلول در شناسایی شده است.

وی ازدواج های فامیلی را یکی از مهمترین دلایل معلولیت ها در کهگیلویه و بویراحمد دانست و اظهار کرد: برای کاهش این نرخ مراکز مشاوره ژنتیک در استان راه اندازی شده است.

اتابک با اشاره به اینکه با مراجعه فرد به مراکز مشاوره ژنتیک و انجام برخی آزمایش ها می توان از بروز معلولیت ها پیشگیری کرد،گفت:تصادفات جاده ای دومین علت بروز معلولیت ها در کهگیلویه و بویراحمد بوده که این امر هزینه های زیادی را به خانواده ها و اداره کل بهزیستی استان تحمیل کرده است.

وی عنوان کرد: پنج هزار و ۲۱۶ نفر از معلولان در کهگیلویه و بویراحمد از اداره کل بهزیستی مستمری می گیرند.

اتابک با بیان اینکه هم اکنون هشت هزار و ۵۰۰ معلول در این استان از خدمات طرح CBR استفاده می کنند،ابراز داشت: ۱۰۳ بیمار ضایعه نخاعی نیز از سوی اداره کل بهزیستی خدمات رسانی می شوند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود:۳۴۹ دانشجو و یک هزار و ۸۰۰دانش آموز معلول زیرپوشش این نهاد هستند و به آنها خدمات مختلف فرهنگی و آموزشی ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۵هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد از بهزیستی مستمری دریافت می کنند، گفت: بیش از ۷۵ هزار نفر از خدمات این اداره کل بهره می برند.

اتابک بیان کرد: یک هزار ۸۷۸ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی در کهگیلویه و بویراحمد نیز از خدمات مراکز روزانه، شبانه و ویزیت در منزل برخوردار هستند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری های این اداره کل برای ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه برای مددجویان خبرداد و گفت: هم اکنون شناسنامه اجتماعی از سوی این نهاد در دست تدوین است.

اتابک اظهار کرد: آسیب های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش است و باید در زمینه پیشگیری از آنها اقدامات لازم به موقع انجام شود.

اتابک عنوان کرد: اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۰ نوع خدمات را به مددجویان ارایه می دهد که تاکنون ۸۰ درصد از این فعالیت ها در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

۶۷۱/۷۵۳۳/۶۲۷

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
<a href="mailto:' newsroom@.net

منبع : خبرگزاری ایرانا