- اخبار ، اخبار سایت ، سایت های خبری ، یادداشت ، یادداشت فرهنگی اجتماعی
- شنبه 22 فوریه 2014 - 11:02
قصاص انسانی ترین حکم الهی است
آقای باوند استاد علوم سیاسی دانشگاه در مصاحبه ای با روزنامه آسمان ضمن تایید آن حرکت ارتدادآمیز این ادعای سخیف را که قصاص غیر انسانی تکرارنموده که نشان ازشیفتگی به تفکر غربی ، بیگانگی وی باتفکر دینی و بی اطلاعی ایشان از معارف قرآنی است .
سایت مردم استان (ک و ب)؛ ناصر مصباح نژاد * : جبهه ملی در سال ۶۰ ۱۳ دراعتراض به لایحه قصاص بیانیه صادر کرده وآن را غیرانسانی دانست و هواداران خود را به راهپیمایی دعوت کرد که با واکنش انقلابی حضرت امام خمینی وحکم ارتداد آن مرجع باهوش مواجه شدند،این روزها هم عده ای بدون تامل وعدم کاوش در آموزه های دینی بعضی از احکام جزایی اسلام را مورد انتقاد قرارداده که حکم قصاص غیر انسانی است .
آقای باوند استاد علوم سیاسی دانشگاه در مصاحبه ای با روزنامه آسمان ضمن تایید آن حرکت ارتدادآمیز این ادعای سخیف را که قصاص غیر انسانی تکرارنموده که نشان ازشیفتگی به تفکر غربی ، بیگانگی وی باتفکر دینی و بی اطلاعی ایشان از معارف قرآنی است .
با اندکی تامل درآموز های قرآن درمی یابیم که نه تنها حکم قصاص غیر انسانی نیست بلکه انسانی ترین حکم جزایی ااسلام است .قصاص برای صیانت از زندگی اجتماعی انسان وضع شده نه به جهت تقویت روحیه انتقام جویی وقساوت قلب .مفسر بزگ قرآن حضرت علامه طباطبایی ،درتفسیر آیه کریمه ۱۷۹ سوره بقره که میفرماید لکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب لعلکم تتقون ،مصلحت عموم تنها باقصاص تامین می شودوقصاص است که حیات را تضمین می کندنه عفو،نه دیه ونه هیچ چیز دیگر.
اساسا درقوانین کیفری اسلام مجازات نه با هدف انتقام وضع شده بلکه گامی برای احیا بشریت است امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرماید حد یقام فی الارض ازکی فیها من مطراربعین لیله وایامها،حدی از حدود الهی که در روی زمین اجرا شود نافع تر وپاک کننده تر از بارانی است که چهل شبانه روز ببارد.یعنی همانگونه که بارش باران ویروس ها وآلودگی های زیست محیطی را از بین می برد وهوا وفضا را تلطیف میکند اجرای حدود الهی هم همین کارکرد رادر جامعه دارد وویروس های آلوده انسانی که تبدیل به غده سرطانی برای جامعه بشری شدند وسلامت جامعه را تهدید می کنند را جراحی می کند تاجامعه در کمال امنیت وآرامش به حیات اجتماعی خودش ادامه دهد.
بیان دیگری امیر بیان حضرت علی علیه السلام در باب فلسفه حکم قصاص دارد که به عنوان حسن ختام این نقد آن را توضیح میدهم در کلمات قصار نهج البلاغه آمده که امام می فرماید فرض الله القصاص حقنا للدما خداوند قصاص را برای صیانت از ریختن خون انسان ها واجب نموده .بعنوان مثال نظام طب وپزشکی ،کشاورزی و….بر مبنای این اصل عقلایی که موجود خطرناک ومزاحم باید حذف شو دبه خاطر حفظ بدن عضو فاسد را قطع می کنندوبر ای رشد ونمو درخت شاخه های مزاحم را می برند وهیچ انسان عاقلی هم اعتراض نمی کند ولی باکمال تاسف معترضین به حکم قصاص فقط به حال فرد دل می سوزانند ومصلحت اجتماع را که به مثابه ارگان به هم پیوسته است را نمی بینند .
* : امام جمعه شهر مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد