معاون صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به قرار گرفتن برخی از معادن غنی استان در مناطق حفاظت شده، اظهار داشت: امیدواریم که با همکاری منابع طبیعی و محیط زیست شرایط برای برداشت این معادن مهیا شود.

امید موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در با اشاره به اینکه دارای معان غنی گوناگونی است، اظهار داشت: با شناسایی این معادن و استخراج مواد معدنی از آنها می‌توان زمینه رشد و توسعه بخش معدن را فراهم کرد.

وجود ۶۰ معدن فعال در کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور معدن و اکتشافات معدنی صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، تعداد معادن این را ۹۰ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۰ مورد فعال، ۲۵ مورد در حال تجهیز و پنج مورد نیز غیرفعال است.

موسوی، معادن سنگ آهک، بوکسیت، سلستین، سنگ گچ، سنگ لاشه، مالون، شن و ماسه کوهی، مارن، مرمریت، نمک آبی، سنگ لاشه برای ریگ نمره بندی شده پودر سنگ، خاک نسوز و گوگرد را از عمده‌ترین معادن فعال کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.

وی، معدن آهک تنگ‌سپو و مارن در ، فسفات در چرام و مارن در کاکان را از جمله معادن غیرفعال کهگیلویه و بویراحمد خواند که به دلیل اجرا نکردن واحد‌های صنایع معدنی در کنار آنها راکد هستند.

موسوی با اشاره به شرایط کوهستانی و جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان دارای معادن فراوانی شامل معدن مس خونگاه با عیار بالای دو و نیم درصد، معدن بوکسیت، سیلیس و خاک نسوز بوده که به دلیل قرار گرفتن در مناطق حفاظت شده امکان استخراج آنها امکان‌پذیر نیست و با مشکلاتی همراه است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی شرایط برای برداشت این معادن مهیا شود.

حمایت جدی صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت‌های معدنی

موسوی، ورود ماشین‌آلات ویژه معادن بدون عوارض گمرکی برای افراد حقیقی و حقوقی دارای پرونده بهره برداری، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی را از جمله حمایت‌های سازمان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد از بهره‌برداران اعلام کرد و متذکر شد: امیدواریم شرایطی فراهم شود که در سایه آن معادن راکد استان نیز هر چه سریع‌تر فعال شوند.

انتهای پیام/۸۲۰۰۸/ذ۳۰

منبع : فارس نیوز