رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: عدم نیروی کار متخصص و ماشین‌آلات دستگاه‌های پخت عامل بی‌کیفیتی نان در یاسوج است.

سایت مردم استان ( ک و ب)؛امیر جانی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در به عملکرد و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت بر کیفیت آرد و نان در سطح استان و شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: بر کیفیت آرد و نان دستگاه‌های زیادی تاثیرگذار بوده که باید هر کس بر حسب وظیفه وارد کار شود.

رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان این‌که انتقادهای زیادی از بی‌کیفیتی نان در یاسوج وجود دارد به تعداد نظارت‌های این سازمان بر واحدهای نانوایی اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه گذشته هزار و ۶۰۰ بازرسی از نانوایی‌های استان صورت گرفته است.

این مسئول با تاکید بر این‌که عمده تخلفات واحدهای نانوایی کم‌فروشی(کم‌ کردن چانه) بوده، گفت: با وجود این‌که کم‌فروشی بر کیفیت نان تاثیر داشته و قریب به هزار و ۵۸۰ مورد بازرسی مشترک توسط دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته، است.

جانی‌پور با بیان این‌که بی‌کیفیتی نان در شهر یاسوج باعث نارضایتی مردم شده، تصریح کرد: به منظور نظارت هرچه بهتر بر تولید آرد و نان باید برنامه‌ای مدون از مرحله تولید آرد تا نان برنامه‌ریزی شود و  نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها صورت گیرد.

رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: بی‌کیفیتی نان سه عامل مهم دارد که مهمترین آن مواد، نیروی کار و ماشین‌آلات بوده و باید نسبت به رفع آن‌ها همت کرد.

وی، در ادامه با بیان این‌که مواد مصرفی و استفاده شده در نانوایی‌ از عوامل مهم بی کیفیتی نان است، گفت: قریب به ۸۰ هزار تن مصرف گندم کهگیلویه و بویراحمد است که در فصل خرید ۲۰ هزار تن خرید داشتیم و ۷۵ درصد مواد اولیه نان استان نیز وارداتی است.

جانی‌پور دومین عامل بی‌کیفیتی نان در یاسوج را نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی در سنوات گذشته بر کیفیت نان تاثیرگذار بوده و عمده دلیل بی‌کیفیتی نان عدم نیروی ثابت و واگذاری نانوایی‌ها به افراد غیر متخصص است.

این مسئول با بیان این که ۷۵ درصد واحدهای نانوایی‌ها اجاره‌ای هستند، گفت: استفاده از ماشین‌آلات دستگاه‌های پخت نان قدیمی و فاقد کیفیت استاندارد و مناسب برای پخت نان هستند از مهمترین عوامل بی‌کیفیتی نان در استان و شهرستان است.