یاسوج – ایرنا- منطقه محروم سیلاب کلوار به علت نداشتن جاده ارتباطی مناسب یکی ازمحروم ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،منطقه محروم سیلاب کلوار در نقطه صفر مرز با استان چهار محال و بختیاری واقع شده است که به علت سخت گذر بودن و فاصله ۱۳۰کیلومتری از مرکز استان جزو مناطق محروم کشور است.

نداشتن راه ارتباطی مناسب که یکی از مولفه های توسعه است باعث شده تا این منطقه به رغم ظرفیت های مهم کشاورزی و گردشگری به عنوان یکی از محرومترین نقاط کشور باشد.

این منطقه که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه راه ارتباطی نداشت در سال ۱۳۶۰ بااحداث یک جاده خاکی ارتباط این منطقه با سایر نقاط استان برقرار شد.

برخورداری از این راه ارتباطی اگر چه بسیاری از مشکلات مردم منطقه از جمله آب و برق را مرتفع کرد، اما نتوانست رنج محرومیت را از چهره این دیار بزداید.

شغل بیشتر مردم این دیار دامداری و کشاورزی است که به دلیل سخت گذر بودن منطقه رونق چندانی نداشته است.

یکی از کشاورزان ساکن در منطقه سیلاب کلوار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بعد از انقلاب خدمات زیادی در زمینه بهداشت و درمان شده اما پزشکان به خاطرکمبود امکانات و سخت گذر بودن، حاظر نیستند در این منطقه خدمت کنند.

محمد رضا افروزی راننده ای که در مسیر روستا های سیلاب کلوار به یاسوج کار می کند هم می گوید: در این مسیر فقط ماشین های کمک دار می توانند عبور کنند و ماشین های سواری سبک نمی توانند به این منطقه بیایند.

یک مسافر زن که ۱۰ روز پیش چشمش را در شهر یاسوج عمل کرده بود، نیز گفت: برای تعویض پانسمان چشمم باید با بیش از ۱۳۰ کیلومتر را در عقب وانت نیسان طی کنم تا به پزشک معالجم در شهر یاسوج برسم.

در سال ۱۳۸۸ با هدف زدودن غبار محرومیت از سیلاب کلوار کار زیر سازی جاده ارتباطی این روستا ها آغاز شد اما بعد از گذشت بیش از پنج سال فقط ۲۰ کیلومتر از این محور آسفالت شد.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در بازدید از روستا های سیلاب کلوار گفت: بیش از ۸۰ درصد از اعتبارات عمرانی سهم روستاهاست ولی با همه تلاش های صورت گرفته وضعیت معیشت در روستاها نگران کننده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب در برخی مناطق فاصله زیادی وجود دارد.

غلام محمد زارعی افزود: یکی از دلایل محرومیت در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد سخت گذر بودن و پراکندگی روستا ها است.

وی بیان کرد: درخصوص پست بانک، پیگیری دکل آنتن تلفن همراه ، تجهیز راهدارخانه و مسجد سیلاب کلوار نیز اعتبار لازم تخصیص داده شده تا با کمک مردم گامی موثر برای حرکت در مسیر توسعه و شکوفایی این منطقه برداشته شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این بازدید گفت: کیفی نبودن اجرای طرح ها و نبود نظارت کافی بر طرح ها سبب دوباره کاری و متحمل شدن هزینه های کلان برای دولت شده است.

پژمان نیک اقبالی افزود: با توجه به زیاد بودن طرح های نیمه تمام در کهگیلویه و بویراحمد تا زمان تکمیل این طرح های ،طرح جدیدی کلنگ زنی نخواهد شد.

وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید کلنگ هیچ پروژه ای بدون کار کارشناسی و تامین اعتبار مورد نیاز آن به زمین زده نمی شود.

اما اهمیت این جاده ارتباطی به حدی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی را در یک سال اخیر سه بار به این منطقه کشانده است.

سید حسین میرشفیع در آخرین بازدید خود از این جاده خبر خوشی برای اهالی منطقه سیلاب کلوار داشت.

وی گفت:با تامین اعتبار و قیر لازم برای تکمیل این پروژه تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال بیش از۹۰ کیلومتر از این محور آسفالت شود.

میر شفیع اظهار کرد: امسال حدفاصل بین مارگون تا آخرین روستای سیلاب کلوار که هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است آسفالت خواهد شد.

غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم در این باز دید ضمن تقدیر از تلاش های دولت یازدهم در توجه ویژه به مناطق محروم گفت: بیش از ۱۵ میلیارد ریال از اعتبارات ماده ۱۸۰ برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.

با بهربرداری از این جاده ارتباطی بیش از یکصد روستا با جمعیت بیش از هشت هزار خانوار از نعمت راه ارتباطی مناسب برخوردار خواهند شد.

مدیرکل راه و شهر سازی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۷۰ پروژه راهسازی در این استان بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که نیمه تمام رها شده است.

ممتاز جهانگیری تصریح کرد: با بهره برداری از این جاده و عبور راه ارتباطی دیشموک به مرکز استان از بخش مارگون سبب کاهش فاصله ۱۲۰ کیلومتری این بخش با مرکز استان می شود.

وی ابراز داشت: شرایط مطلوب و مناسب منطقه برای جذب سرمایه گذار و توسعه کشاورزی، باغداری، کارخانه های آب معدنی، شیلات و کشت و صنعت از جمله مزایای توسعه راه های روستایی در این استان است.

زدودن فقر و محرومیت از چهره یکهزار و ۷۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد همت و تلاش جهادی در سایه تدبیر خردمندانه می خواهد که امید است دولت یازدهم بتواند در این زمینه با اجرای طرح های راهسازی ،هادی و رونق بخش کشاورزی از مهاجرت روستاییان به شهر ها جلوگیری کند.

۷۵۲۹/۶۷۱

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
<a href="mailto:' newsroom@.ir

منبع : خبرگزاری ایرانا