سایت استان: مدیرگروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آمار مرگ در اثر سرطان، سومین عامل مرگ ومیر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، اظهار داشت: طی سال گذشته ۱۱درصد از مرگ های اتفاق افتاده، بر اثر سرطان بوده است. سرطان معده در کهگیلویه و بویراحمد در راس …

: مدیرگروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آمار مرگ در اثر ، سومین عامل مرگ ومیر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، اظهار داشت: طی سال گذشته ۱۱درصد از مرگ های اتفاق افتاده، بر اثر سرطان بوده است.

tm.aspx 1 سرطان معده بیشترین قربانی را در استان می گیرد

در کهگیلویه و بویراحمد در راس دیگر سرطانها قرار دارد

در خصوص بیشترین علت مرگ ناشی از بیماری های سرطانی در این استان، گفت: تعداد ۸۸نفر در اثر سرطان معده، ۳۸نفر سرطان خون، ۳۵نفر سرطان ریه و ۲۷ نفر بر اثر سرطان کبد جان خود را از دست داده اند.

مرگ بیش از ۳۰هزار ایرانی بر اثر سرطان

پریسای با اشاره به مرگ سالانه نیمی از مبتلایان به سرطان،عنوان کرد: بر اساس آمار اداره سرطان وزارت بهداشت، سالانه بیش از ۳۰هزار نفر در ایران، جان خود را از دست می دهند.

افزایش ابتلا در ۲۰سال آینده

وی از افزایش ابتلا به سرطان در ۲۰ سال آینده خبر داد و اظهار داشت: سرطان و مسائل مرتبط با آن از دغدغه های اصلی شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت است که طی ۲۰ سال آینده چالش برانگیز تر هم خواهد شد.

مدیرگروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص عواملی که در شیوع سرطان نقش به سزایی دارند، گفت: رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده ها ازجمله عواملی هستند که در شیوع سرطان، نقش بسزایی دارند.

پریسای با بیان اینکه برنامه کنترل سرطان چهار پایه اساسی دارد، اظهار داشت: مهم ترین پایه کنترل سرطان، آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم برای تغییر سبک زندگی، کاهش عوامل خطر محیطی و پرهیز از مصرف دخانیات (سیگار و قلیان) است.

برنامه های درمانی سرطان، شامل جراحی، پرتو درمانی یا شیمی درمانی است

وی با بیان این مطلب که بیشتر برنامه های درمانی شامل جراحی، پرتو درمانی یا شیمی درمانی است، افزود: با پیدایش پرتو درمانی از سال ۱۹۴۰ و کاربرد آن به عنوان درمان برعلیه سرطان، در درمان بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم، سیستم لنفاوی و سرطان های دیگر، تحول شگرفی به وجود آورد.

پریسایی خاطر نشان کرد: در هر مرحله از درمان سرطان، می توان از مراقبت های حمایتی برای کاهش عوارض جانبی درمان، مهار درد، دیگر علائم و رفع مشکلات عاطفی و جسمی بیماران بهره برد.

علائم سرطان را بشناسید

وی با تاکید بر اینکه مردم باید علائم سرطان را بشناسند، عنوان نمود: هرگونه توده در سینه را باید جدی گرفت.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده حالت غیر طبیعی در سرماخوردگی، لاغری بی دلیل، خونریزی دستگاه گوارش، خال هایی که مرتب دچار خونریزی می شوند و یا ورم مرتب و بی دلیل شکم، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اطلاع رسانی از طریق رسانه در امر پیشگیری از سرطان موثر است

مدیر گروه بیماری ها گفت: وظیفه اصلی رسانه، اطلاع رسانی در مورد پیشگیری از سرطان و از بین بردن ترس مردم در مورد این بیماری است.

وی در پایان تاکید کرد: مردم باید بدانند که سرطان در اکثر موارد قابل درمان است، اگر هم درمان پذیر نبود به راحتی می توان قبل از وقوع از بروز آن پیشگیری نمود.۱۵

منبع : سایت ک-ب