احداث جاده‌های عشایری و فرعی متعدد در دل طبیعت زیبای کهگیلویه و بویراحمد باعث خسارات جبران‌ناپذیر به مراتع و سکونتگاه‌های عشایری شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ، این روزها صحبت‌های زیادی پیرامون تخریب و ریشه‌کنی گیاهان مرتعی و تخریب زیست‌گاه‌های وحوش بیان‌ می‌شود ،صحبت‌هایی که یا از سر دلسوزی و یا از سر خالی نبودن عریضه گفته سال‌هاست که زبان می‌آیند بی‌آنکه نتیجه‌ای در برداشته باشند.

چرای بی‌رویه دام، حرص و ولع مردم برای بهره‌گیری حداکثری از طبیعت از یک سو و دسترسی آسان به این مواهب طبیعی عمده دلایل به خطر افتادن مراتع و عرصه‌های طبیعی در نقاط مختلف شده است.

در این میان البته نباید از یک موضوع غافل شد و آن هم کارهای غیرکارشناسی در احداث جاده‌های فرعی و نیز جاده‌های عشایری است که به نوبه خود باعث دسترسی آسان مخربان طبیعت به مراتع بکر و عرصه‌های طبیعی شده است، تا جایی که به جرات می‌توان گفت هیچ کوه و دشتی در کهگیلویه و بویراحمد پیدا نمی‌شود که زخم جادهای بزرگ و کوچک را به تن نداشته باشد.

جولان سودجویان در سکونتگاه‌های عشایری

البته در ضرورت احداث جاده برای خدمات رسانی و ارائه خدمات به جامعه سخت‌کوش و مولد عشایری هیچ تردیدی نیست ولی با اندکی تامل می‌توان دریافت که در بیشتر موارد این جاده‌ها به معبری برای دسترسی سوداگران به عرصه‌های طبیعی و مراتع عشایری تبدیل شده است و در این بین تنها این عشایر هستند که دچار خسران می‌شوند چرا که مناطقی که تا قبل از احداث جاده‌ در تملک آنها بود این روزها جایی برای جولان سوداگران و مخربان طبیعت شده است.

سید سیف‌الله دانشی از عشایر ساکن در کوه دمه رودخانه سادات در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج گفت: مراتع کوه دمه روز به روز در حال تخریب هستند و خیلی از گونه‌های گیاهی در سال‌های نه چندان دور سرتاسر این منطقه را فرا گرفته بودند نیست و نابود شدند.

دانشی نیز با ابراز گلایه از احداث جاده‌های متعدد عشایری در کوه دمه عنوان کرد: تا قبل از احداث این جاده‌ها بوته‌کنان تنها به دامنه‌های پایین هجوم می‌بردند ولی با احداث این جاده‌ها در حال حاضر نوک قله‌ها نیز در امان نمانده است و کوه دمه به تلی از خاک تبدیل شده است.

این پیرمرد عشایری که به گفته خودش موهای خود را در مناطق عشایری سپید کرده است، ادامه داد: هم از مسئولان منابع طبیعی و هم از مسئولان امور عشایر ملتمسانه می‌خواهیم تا با مسدود کردن جاده‌های عشایری کوه دمه، مراتع عشایری را از دسترس بوته‌کنان خارج کنند.

سید مجتبی کاظمی از عشایر ساکن کوه ساورز نیز با ابراز ناخرسندی از احداث جاده عشایری در دامنه‌های کوه ساورز بیان کرد: این جاده باعث دسترسی آسان به کوه ساورز شده و از زمان احداث این مسیر امنیت دام و مراتع ما نیز به خطر افتاده است.

این جوان عشایری نیز از مسئولان خواست تا برای در امان ماندن طبیعت زیبای کوه ساورز فکری برای این مشکل شود.

انسداد جاده‌های عشایری بعد از کوچ عشایر به قشلاق/ کمبود ماشین‌آلات راهسازی در امور عشایر

در همین ارتباط با مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم ‌کلام شدیم تا نظر وی را پیرامون تخریب مراتع و سکونتگاه‌‌های ییلاقی عشایر جویا شویم.

مجید علی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این مورد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار کیلومتر جاده‌عشایری در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی افزود: هدف از احداث جاده‌های عشایری جهت ارائه خدمات به این قشر از جامعه است و با توجه به حساسیت موضوع و خطرات جانبی که احتمالا برای مراتع به وجود خواهد آورد با حساسیت ویژه این کار دنبال خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری تصریح کرد: امور عشایر در نقاط مختلف استان سعی دارد که بعد اتمام فصل ییلاق جاده‌های منتهی به مناطق عشایری را مسدود تا این مراتع از گزند سوء‌استفاده‌کنندگان در امان بمانند.

عشایر بهترین نگهبانان طبیعت/ هجوم سودجویان به مراتع عشایری

وی عشایر را بهترین نگهبانان مراتع و مناطق ییلاقی دانست و افزود: تخریب مراتع بعد از کوچ عشایر از ییلاق و به دست افراد سودجو اتفاق می‌افتد.

این مسئول در امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود ماشین‌آلات راه‌سازی در امور عشایر استان عنوان کرد: امیدواریم که روزی برسد که بتوانیم با ماشین‌آلات مجهز نسبت به مسدود و باز کردن راه‌های عشایری به طور کامل عمل کنیم تا به دنبال آن افراد سودجو نتوانند از جاده‌های عشایری برای رسیدن به مطامع خود بهره ببرند.

جاده‌های فرعی عامل تخریب محیط زیست و منابع طبیعی

رئیس یگان حفاظت محیط زیست نیز با ابراز نارضایتی از احداث جاده‌های فرعی توسط دستگاه‌های مختلف در دل مراتع و مناطق حفاظت شده استان افزود: متاسفانه وجود این جاده‌ها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما تبدیل شده است.

جمشید عبدی‌پور احداث جاده‌های متعدد را راهی آسان برای ورود افراد به مناطق حفاظت شده دانست و افزود: اکثر زیان‌هایی که به محیط زیست و مراتع وارد می‌شود و نیز آتش‌سوزی‌ها به دلیل تعدد این جاده‌ها است.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استانی خواست تا با تدبیر ویژه علاوه بر انسداد جاده‌های غیرضروری، از احداث جاده‌های جدید در دل مراتع و مناطق حفاظت شده جلوگیری کنند.

هیچ مجوزی برای احداث جاده در مراتع صادر نمی‌شود

سید محمد جهان‌آرا نیز با بیان اینکه جاده‌های فرعی که در سالیان متمادی در مراتع و جنگل‌ها احداث شده‌اند باعث ایجاد خسارت‌های متعددی به عرصه‌های طبیعی شده است، تصریح کرد: بنا به اهمیت موضوع در سال‌های اخیر به هیچ وجه مجوز احداث جاده در مراتع داده نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز عامل اکثر آتش‌سوزی‌ها و تخریب طبیعت را وجود همین جاده‌های غیرضروری دانست و افزود: انسداد جاده‌های فرعی در اولویت برنامه‌های منابع طبیعی استان است و امیدروایم که دستگاه‌های مسئول و کسانی که اقدام به احداث این مسیرهای فرعی کرده‌اند با احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه با منابع طبیعی همکاری کنند.

به نظر می‌رسد برای دفع خطراتی که از سوی جاده‌های فرعی متوجه منابع طبیعی می‌شود علاوه بر اقدامات کوتاه‌مدت باید به فکر چاره‌ای اساسی برای جلوگیری از احداث جاده‌های فرعی غیرضروری کرد چرا که با احداث این جاده‌ها و خساراتی که به دنبال خواهد داشت دود آن به چشم همه و به خصوص عشایر و مراتع طبیعی خواهد رفت.

البته نباید فراموش کرد که در خیلی از موارد احداث این جاده‌ها تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان طبیعت و محیط زیست استان بوده و اگر فکر اساسی برای حل این معضل نشود باید نشست و شاهد تخریب و ویرانی طبیعت زیبا و دلنواز کهگیلویه و بویراحمد بود، تخریب که بخش عمده آن حاصل بی‌تدبیری و سوءمدیریت هاست.

===================

گزارش و عکس از: قاسم خشت‌زر

===================

انتهای پیام/۲۵۷۱/ع۴۰

منبع : فارس نیوز