در همه ی موارد ذکر شده هجوم کاربران اینترنتی به صفحات فیسبوک و توئیتر افراد نامبرده گاهی حتی منجر به بسته شدن این صفحات شد و انواع و اقسام توهین ها رو به داورن و اشخاص نام برده روا داشتند

: فوتبال به عنوان ورزش اول دنیا محسوب میشود ورزشی که امروزه به دلیل گردش بالای مالی از سوی علمای علم اقتصاد از آن به عنوان صنعت فوتبال یاد میشود. جدای از نقش عظیم این ورزش در اقتصاد . توریسم .درامد های مالیاتی کشور های صاحب فوتبال، این ورزش توانسته به عنوان پل ارتباطی بین ملت ها ی مختلف در جریان تعاملات فرهنگی عمدتا مثبت و گاهی هم منفی نقش مهمی ایفا کند .

پس از قرعه کشی جام جهانی و هم گروه شدن ایران با کشور های آرژانتین نیجریه و بوسنی صفحه ی لیونل مسی بازیکن منتخب ۴سال گذشته ی فوتبال در فیسبوک با ترافیک کاربران ایرانی مواجه شد و انواع و اقسام شوخی ها و بذله گویی ها و کری خواندن ها و بعضا عذر خواهی هایی از سوی کاربران ایرانی در این صفحه منتشر شد . اما موج اظهار تاسف از این هجوم کاربران ایرانی در داخل کشور فضای ایجاد کرده که در اولین نگاه مخاطب تصور میکند که  گناهی نا بخشودنی در حق مسی از یک سو و فرهنگ و تمدن ملی ایرانی از سوی دیگر انجام گرفته و اگر چه هجوم کاربران ایرانی اقدامی قابل دفاع و یا تایید شده نیست ولی موضوعی حاد و نگران کننده و ان طور که در داخل کشور تداعی میشود باعث سیاه نمایی فرهنگی ایرانیان در بین مردم دنیا هم نخواهد شد.

 اگر چه در این میان باز هم نقش برنامه ی پر مخاطب نود هم در موج دهی به این حواشی و هم در افراط گرایی در محکومیت ان نقشی پر رنگ و غیر قابل کتمان بود برنامه ای که با انواع و اقسام توهین ها و تحقیر ها نسبت به دوئل بازیکن ملی با فوق ستاره ی ارژانتینی نقش بزرگ خود را در این میان بازی کرد بعد هم خود در گوشه ای به قضاوت و محکوم نمودن اقدام کاربران ایرانی فیسبوک پرداخت .

در این میان همه در دفاع از فرهنگ و هویت ایرانی احساس خطر میکردند حتی استاد جمشید مشایخی هم در تماسی تلفنی با برنامه ی نود از طرف خود و ملت بزرگ ایران و حتی در خبر ها ی چند روز اخیر به دفعات از سفر قریب الوقوع ایشان به آرژانتین  برای  ادای احترام  و رساندن سلام ملت و عرض پوزش ازمسی مشاهده میشود   …….

فوتبال به عنوان ورزشی محبوب در بین همه ی مردم دنیا از هر نژاد و زبان و فرهنگی محسوب میشود و همواره در رده های ملی و باشگاهی حساسیت های فراوانی را در بین اقشار مردم بوجود اورده است.

موارد مشابه ای از این نوع به اصطلاح هجوم اینترنتی در دنیا ی فوتبال به وفور پیدا میشود ولی تا به حال در داخل هیچ کشوری کسی به خاطر این گونه مسائل عذر خواهی نکرده و اینگونه فرهنگ و تمدن خود را به خاطر اقدامی تا این حد بی اهمیت زیر سوال نبرده است سال ۲۰۰۸ و در جریان بازی چلسی و بارسلونا عملکرد داور دانمارکی مسابقه عملا باعث حذف چلسی از گردونه می مسابقات شد در پایان بازی خوزه مورینیو به شدت به عملکرد جانب دارانه ی داور دانمارکی تاخت در بیرون از فضای فوتبال داور دانمارکی با انواع و اقسام توهین ها و حتی تهدید به قتل از سوی هواداران افراطی چلسی مواجه شد و حتی مجبور شد اعلام بازنشستگی پیش از موعد کند.

اتورالده گونزالس داور اسپانیایی اهل ایالت باسک عملا باعث شکست رئال مادرید از بارسلونا در دربی الکلاسیکو شد در دیگر دربی الکلاسیکو که امسال برگزار شد ویکتور ماینکو با اشتباهات مشخص باز هم باعث شکست رئال در مصاف با بارسلونا شد سپ بلاتر رئیس فیفا در اقدامی تعجب بر انگیز با تقلید از رونالدو و حمایت اشکار از مسی جنجال بزرگی در دنیای فوتبال راه انداخت که عملا با عذر خواهی شخصی مساله خاتمه پیدا کرد کونیت چاکر داور ترک بازی منچستر و مادرید با اشتباهات تاثیر گزارش عملا باعث حذف منچستر از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شد.
 
در همه ی موارد ذکر شده هجوم کاربران اینترنتی به صفحات فیسبوک و توئیتر افراد نامبرده گاهی حتی منجر به بسته شدن این صفحات شد و انواع و اقسام توهین ها رو به داورن و اشخاص نام برده روا داشتند  والبته ضر های مالی هنگفتی رو هم  به تیم های بازنده تحمیل کرد  مثلا حذف در هر مرحله از چمپیونز لیگ اروپا ضرر مالی بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون یورو برای تیم ها حذف شده در پی دارد.

 در مقایسه با عملکرد کاربران ایرانی در صفحه ی مسی بسیار بزرگ تر بودند ولی نه در اروپا فرهنگ انگلیسی زیر سوال رفت و نه رئال مادریدی ها که اتفاقا از قشر های بالای اجتماعی جامعه ی اسپانیا محسوب میشوند متهم به بی فرهنگ شدند و نه حتی کسی عذر خواهی داوطلبانه کرد. و نه هویت و فرهنگی زیر سوال رفت و نه وجهه ی کشوری و یا ایالتی خراب شد .ولی متاسفانه در ایران ما همه ی مسائل در همه ی  حوزه ها اعم از فرهنگی   علمی . روشنفکری…… به شدید ترین وجه خود ایرانیزه میشود و متاسفانه از نظر افق دید نخبگان جامعه ی ما تفاوت چندانی با عوام جامعه ندارند .

 حتی در اکثر مواقع به دلیل قرار گرفتن در جایگاه نخبگی و بروز رفتار عوامانه شدید ترین آسیب ها را به فرهنگ هویت و تمدن کشور وارد میکنند حال چه این نخبه عزت الله انتظامی باشد و چه جمشید مشایخی و چه مجری محبوبی به نام عادل فردوسی پور

 

منبع :