مبنای حجاب آن است که التذاذات جنسی باید به محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع خالص برای کار و فعالیت باشد. به همین جهت به زن اجازه نمی دهد که وقتی از خانه بیرون می رود موجبات تحریک مردان را فراهم کند و به مرد هم اجازه نمی دهد که چشم چرانی کند.

سایت مردم استان (ک و ب)- (کارشناس ارشد جامعه شناسی):

به عنوان یک متفکر بزرگ اسلامی دارای تفکری جامع و فراگیر در حوزه مسائل اسلامی است. ایشان با نگاهی دقیق و عمیق به موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداخته و دیدگاه ناب اسلامی را بیان داشته است. از مهم ترین مباحثی که مورد توجه بوده مسائل اجتماعی و خانوادگی است. اخلاق جنسی و مسائل مربوط به و در کتاب های مختلفی از این استاد بزرگوار مورد اشاره قرار گرفته است . در شکل های مختلف آن همواره کارکردهای متعددی را ایفا کرده است. ویلیام آگبرن و کلارک تیبیتس در سال۱۹۳۴ شش کارکرد اساسی را مورد تأکید قرار دادند که عبارت است از تولید مثل، حمایت و مراقبت، جامعه پذیری، تنظیم رفتار جنسی، عاطفه و همراهی و تأمین پایگاه اجتماعی(۱) دین اسلام برای نهاد مقدس ارزش و اهمیت بالایی قائل است. نهاد اصلی ترین جایگاه تولید و پرورش و بقای نسل بشر است. از این رو باید به حریم و حدود و مسائل آن توجه کرد. یکی از مسائل مربوط به مسائل جنسی است. از پیوند زناشویی زن و مرد به وجود می آید. اما حدود این پیوند چیست؟ شهید مطهری در آثار مختلف خود به موضوع و مسائل جنسی مرتبط با آن پرداخته است.«اسلام تأکید دارد که تنها محیط خانه جایگاه تمتعات جنسی است و نه اجتماع، دلیل آن این است که کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند»(۲) ازاین رو شهید مطهری معتقد است که نه تنها موجب فلج کردن نیروی زن نمی شود بلکه این بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی است که موجب فلج کردن نیروی اجتماع است(۳)

برخلاف مسیحیت سنتی که همواره از به عنوان امری منفی تبلیغ کرده و بر سرکوب تمایلات جنسی در خارج از چارچوب خانواده تک همسر تأکید نموده است اسلام(در بینش شیعی) اساسا ارضای مشروع نیازهای جنسی را کارکرد انحصاری نهاد خانواده می داند. پیامد اجتماعی این دو جهت گیری دینی مختلف این بوده که گسترش آزادی های جنسی در غرب مسیحی در قرن اخیر، قهرا با برجسب ضدیت با دین و در قالب کجروی و تخلف جنسی بروز یافته است. در حالی که انعطاف پذیری نسبی احکام و ارزش های اسلامی این قابلیت را به اسلام بخشیده است که بر تغییرات اجتماعی مربوط به مناسبات جنسی به گونه شایسته ای چیره گردد. اسلام طرفدار جلوگیری از ارتباط جنسی نیست. در حدود خانواده آن را تصحیح می کند و طرفدار نظر کاتولیک ها و کلیسا نیست، اما از دایره ازدواج مشروع که خارج شد، به هیچ وجه اجازه نمی دهد و این یک تدبیر و توطئه ای از ناحیه اسلام برای حفظ روح مروت، مردانگی، انسانیت و شرافت در زن و مرد  مسلمان(۴)

باید توجه داشت که محیط خانه و محیط اجتماع هر کدام حدود و شرایط خاص خود را دارند و زن در هر کدام نقشی متفاوت دارد. اسلام به این تفاوت توجه کرده است. بر اساس یک تصور غلط این چنین پنداشته می شود که اسلام قائل به زندانی کردن زن در خانه و جلوگیری از بروز استعدادهای اوست. شهید مطهری ضمن اشاره به این تصور غلط می گوید:«مبنای حجاب آن است که التذاذات جنسی باید به محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع خالص برای کار و فعالیت باشد. به همین جهت به زن اجازه نمی دهد که وقتی از خانه بیرون می رود موجبات تحریک مردان را فراهم کند و به مرد هم اجازه نمی دهد که چشم چرانی کند. چنین حجابی نه تنها نیروی کار زن را فلج نمی کند موجب تقویت نیروی کار اجتماع نیز می باشد» (۵)

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که چرا اسلام نسبت به پوشش زنان حساسیت زیادی دارد؟علت این همه تأکید و حساسیت چیست؟از دیدگاه شهید مطهری علت آن است که «میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب ها و دل ها مرد شکار است و زن شکارچی. همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی.میل زن به خودآرایی از این نوع حس شکاری گری او ناشی می شود»(۶)

در مورد حجاب و و حفظ تمتعات جنسی در حریم خانواده مسئله دیگری مطرح می شود و آن این است که حجاب موجب شده تا جامعه از نیروی نیمی از جمعیت خود محروم شود. دنیای غرب به همین بهانه زن را از محیط خانه بیرون کشیده و به محیط بیرون آورده است. از طرف دیگر با ترویج روابط آزاد جنسی باعث سقوط ارزش زن و سوء استفاده جنسی از او شده است. شهید مطهری می گوید«کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند. بر عکس آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده اند و گفته اند حجاب موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است. بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی اجتماع است(۷) از نظر ایشان پوشانیدن بدن به استثناء وجه و کفین مانع هیچگونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست.آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذت جویی های شهوانی است(۸)

از دیدگاه شهید مطهری آزادی جنسی میزان بهره وری در دانشگاه و کلاس درس و کارخانه و اداره را بسیار کاهش می دهد(۹).ایشان این امر را یکی از نتایج سوء پول پرستی ها و شهوت رانی های سرمایه داران غرب می داند.

نوع تعریف ما از خوشی و مسرت و لذت در زندگی بسیار مهم است.اگر در زندگی منطق اصالت لذت حاکم باشد و خوشی مساوی با شهوت پرستی باشد یا به تعبیر شهید مطهری«اگر استعدادهای بهجت زای انسانی و موجبات ناراحتی های او را محدود بدانیم به آنچه حیوانات دارند،البته انتقال کامیابی های جنسی از کانون خانوادگی به اجتماع بزرگ لذت و مسرت بیشتری خواهد داشت(۱۰)برای بهره مندی از آرامش و نشاط بیشتر لازم است که عواطف جنسی افراد  محدود به همسر قانونی و محیط خانواده باشد.

 

منابع:

۱-      اسلام و جامعه شناسی خانواده،حسین بستان(نجفی)وهمکاران،چاپ دوم۱۳۸۵ قم،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،۶۷

۲-      مسئله حجاب،۸۴

۳-      همان

۴-      آشنایی با قرآن،ج۵۴،۴

۵-      مسئله حجاب،۹۷

۶-      همان،۸۱-۸۰

۷-      همان،۸۴

۸-      همان،۸۵-۸۴

۹-      همان

۱۰-  اخلاق جنسی،۵۲