مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از وجود یک میلیون هکتار جنگل در استان خبر داد و گفت: حفاظت و صیانت از این عرصه‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ، سیدمحمدرضا جهان‌آرا ظهر امروز در نشست ستاد بحران با تاکید بر اینکه در  هشت درصد جنگل‌های کشور وجود دارد، اظهار کرد: این ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس را شامل می‌شود که همه به برکت منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه در زمان آتش‌سوزی باید تمام دستگاه‌ها برای اطفای حریق وارد میدان  شوند، اضافه کرد: این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص در معرض آسیب جدی آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها است.

جهان‌آرا با بیان اینکه طی چند هفته گذشته شاهد آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌ها و مراتع استان بودیم، تصریح کرد: به منظور مقابله سریع با آتش‌سوزی‌های رخ داده در مناطق مختلف استان وجود چرخ‌بال ضروری است و مسئولان کشوری باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی به عنوان دستگاه حاکمیتی در راستای وظایف خود از مراتع و جنگل‌ها در قالب‌هایی حفاظت می‌کند ولی باید فرهنگ‌سازی لازم در راستای نهادینه کردن حفاظت همگانی از جنگل‌ها صورت گیرد، خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در بحث منابع طبیعی پیش‌رو است.

این مسئول ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به منظور حفاظت و صیانت از عرصه‌ها و جنگل‌ها در سطح استان حدود سه هزار همیار طبیعت را شناسایی کرده و برای ۴۰۰ نفر از همیاران طبیعت به صورت ساماندهی شده کارت صادر کرده است که در حال حاضر با این حوزه همکاری می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به آتش‌سوزی‌های اخیر از جمله در کوه خامی اشاره کرد و افزود: آتش‌سوزی با ۵۰ درجه سانتی‌گراد همانند آتش گرفتن بنزین بود که به سرعت بالا می‌رفت و باعث بروز مشکلاتی می‌شد.

جهان‌آرا از وجود یک میلیون هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه استان جزء پنج استان برتر از لحاظ پوشش جنگلی بوده وجود این منابع خدادادی نیازمند توجه ویژه مسئولان و متولیان کشوری است.

این مسئول با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی بوده و ۷۵ درصد آن صعب‌العبور است، اظهار کد: حضور ماشین و خودروهای امدادی در برخی مناطق اماکن‌پذیر نبوده و نیروی انسانی با پای پیاده راه به جایی نمی‌برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه استان از پوشش جنگلی مناسبی برخوردار بوده و نیازمند توجه ویژه است، گفت: انتظار می‌رود مسئولان ارشد کشوری استان را در حفاظت از سرمایه‌های ارزشمند و گرانبها حمایت کنند.

انتهای پیام/۸۲۰۱۱/ز۴۰

منبع : فارس نیوز