- اخبار ، اخبار سایت ، یادداشت ، یادداشت سیاسی
- پنجشنبه 4 ژانویه 2018 - 07:01

حرکتی آرام از اعتراض به اغتشاش/گزارش دوم
تفکر ولایت فقیه چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان فعلی، همیشه بر شناخت دشمن جهت مقابله به مثل یا حتی همانطور که در بالاتر ذکر شد، تهاجم است. یعنی گاهاً نیاز هست که زمین بازی را ما تعریف کنیم و توپ بازی را در زمین آنها بیندازیم.
ادامه ی گزارش قبلی:
شرایط کشور بسیار حساس بوده و در حالی که مردم باید خود را برای شرایط زلزله و مهار آن آماده می کردند، یک دفعه به خاطر تبعیض های نابرابر به پا خواسته و اما اغتشاش جای خود را به آن داده است.
نکته ی قابل تأمل تر این است که نقطه ی آغاز این حرکات اغتشاشی دقیقا شبکه ی اجتماعی مهمی به نام تلگرام بوده است و آن هم چندتا از کانال های مخالف نظام جمهوری اسلامی. البته خیلی ساده است که بگوییم فقط این بوده و بس. خیر. این فضا در اصل راهی است که افسار آن به دست عربستان سعودی، آمریکا، اسرائیل، انگلیس و چندتا از دست نشانده های اینان بوده و این ها دستشان را بر روی رگ نبض ایران یعنی شبکه های اجتماعی گذاشته و به دنبال نا امنی در فضای ایران بوده اند.
تفکر ولایت فقیه چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان فعلی، همیشه بر شناخت دشمن جهت مقابله به مثل یا حتی همانطور که در بالاتر ذکر شد، تهاجم است. یعنی گاهاً نیاز هست که زمین بازی را ما تعریف کنیم و توپ بازی را در زمین آنها بیندازیم.
دشمنی هم که در تفکر ولایت بوده، دشمن فرضی نیست و باید باور کرد که با مخالفین حقیقی سر و کار داریم. این از اصول اساسی در ذات اسلام است که در قرآن کریم هم مبنی بر قاعده ی «نفی سبیل» باید تمام راه های ورود دشمن به محدوده ی مسلمانان را بست چرا که مشکلشان با اصل اسلام است و لا غیر.
«و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً؛ هرگز خداوند برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط را باز نگذاشته و باز نخواهد نمود»، (سوره نساء، آیه ۱۴۱). بر اساس این اصل حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله بیان می کنند:
«اگر روابط تجاری با کفار موجب ترس بر حوزه اسلام شود، ترک این روابط بر تمام مسلمانان واجب می شود. در اینجا فرقی میان استیلاء سیاسی یا فرهنگی و معنوی دشمن وجود ندارد. اگر روابط سیاسی که بین دولتهای اسلامی و دول بیگانه بسته می شود و برقرار می گردد، موجب تسلط کفار بر نفوس و بلاد و اموال مسلمانان شود یا باعث اسارت سیاسی اینها گردد، برقراری روابط حرام است و پیمانهایی که بسته می شود باطل است و بر همه مسلمین واجب است که زمامداران را راهنمایی کنند و وادارشان نمایند بر ترک روابط سیاسی این چنانی هر چند به وسیله مبارزه منفی باشد.»، (تحریرالوسیله، امام خمینی(ره)، ج ۱، ص ۱۸۵.)
پس یکی از اصلی ترین هدف های شناخت دشمن همین اصل اساسی قاعده ی نفی سبیل است که نهایتا منجر به این می شود که اینها از هر راهی برای زمین زدن اسلام ورود پیدا کرده و تا نابودی کامل آن و به زانو درآوردن مسلمانان کوتاه نخواهند آمد. ما در برخی کشورهای منطقه چنین سلطه های حاکم بر آنان را شاهد هستیم. مدت ها کشور عراق تحت سلطه ی آمریکا بود و از آن شیر می دوشید. پاکستان و افغانستان که هنوز چتر ننگین آمریکا و صهیونیست بر بالای آن نهفته است. یا کشوری مثل سوریه که مدتی تحت سیطره ی اینان بوده اما هم اینک این کشور برای رسیدن به عزت و استقلال خود، به خاک و خون کشیده شد.
حال به آشوب ۹۶ بپردازیم. همانطور که قبلا اشاره شد، تمامی حرکت ها با آرامی کامل از اعتراض به اغتشاش کشیده شد. مردمی که تحت فشارهای اقتصادی و تبعیض های نابرابر قرار گرفتند که شروع آن را می توان تجمعات روزانه ی مالباختگان برخی مؤسسات اعتباری همچون کاسپین و زیرشاخه های آن دانست، نهایتا منجر به تجمعات سراسری آن هم از مشهد مقدس و برخی شهرستان های خراسان عنوان کرد.
نکته ی جالب تر این است که مشهد مقدس در طی این یک سال گذشته، نکته ی کانونی دوربین ها و تحلیل ها و خبرهای بی بی سی، صدای آمریکا، سی ان ان، من و تو و دیگر شبکه های رایج دنیا قرار گرفت و اوج آن را در انتخابات ریاست جمهوری امسال شاهد بودیم که جو عمومی را متشنج کرده بودند. جوی برآمده از امواج اتهامات علیه اشخاصی همچون آیت الله رئیسی و آیت الله علم الهدی. این جرکت در اعتراضات اخیر هم ادامه داشت.
در حقیقت باید گفت این حرکات کاملا نرم و از زاویه ی سیاسی به آن نگاه می شود. یکی ضربه زدن به چهره و وجهه ی مکان متبرکه ی مشهد مقدس یعنی بارگاه امام علی ابن موسی الرضا و دیگری تخریب یکی از چهره ی انقلابی و ولایی انتخابات ۹۶ یعنی آیت الله رئیسی. نباید فراموش کرد که در همین انتخابات شبکه های ذکر شده، آیت الله رئیسی را به عنوان آیت الله قتل عام به مردم معرفی کردند و وجهه ی آن را در بین عموم تخریب کردند.
فرصتی که به دست مخالفان افتاد، بسیار فرصت خوبی برای علنی کردن چهره ی مخفی (بخوانید همیشه عیان) خود در شرایط حساس و بحرانی کشور بود. همین نگاه ها کشور را به حاشیه برد و شاهد بودیم که قصد داشتند گسل اجتماعی را به شکافی عمیق تبدیل کنند که تقریبا می شود گفت در نهایت خوش بینی فقط توانستند یک درصد در این امر پیشروی کنند و عده ای جوان را به صحنه ی خیابان بکشانند.
شبکه ی اجتماعی تلگرام به حدی بر جو روانی مردم سوار شد که مدیریت آن را دشوارتر کرد. تا جایی که وزیر کشور، دکتر جهرمی طی پیامی به رئیس آن (پاول دورف) خواستار بسته شدن کانال تلگرامی معاند که در آن به آموزش کوکتل مولوتوف پرداخته بود و از همراهان خود خواست که علنا به آشوب و اغتشاش در فضای عمومی جامعه بپردازند.
گزارش ادامه خواهد داشت…
گزارش از سید سعید هاشمی