معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر بتوانیم تنها در حوزه آب توانمندی خود را به اثبات برسانیم نیازی به بخش‌های دیگر برای کمک به توسعه نداریم.

پژمان نیک‌اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: استان ما از لحاظ دارا بودن درصد آب کشور در رتبه‌ ارزنده کشوری قرار دارد که می‌توان با توجه بیشتر به این بخش به توسعه استان کمک کرد.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: باید در خصوص دو موضوع مهار آب‌های سطحی و حق‌آبه وضعیت خود را ارتقا بخشیم تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت بزرگ عمران و آبادانی استان را رونق بخشیم.

نیک‌اقبالی با بیان اینکه باید دید در طراحی سدها و مطالعاتی که برای سدسازی صورت گرفته حق‌آبه استان به درستی محقق می‌شود یا نه، تصریح کرد: یقین داشته باشیم که اگر حق آبه استان ما در نظر گرفته شود و همچنین بتوانیم در مهار آب‌های سطحی اقدامات مؤثرتری انجام دهیم در آینده حتی نیازی به استفاده از ظرفیت‌های دیگر برای توسعه نداریم.

وی با ذکر نمونه‌هایی که ظرفیت سدها به خوبی برای استان پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: در برخی جاها سدهایی همانند سد چم‌شیر ساخته شده که ۱۱۰ هزار هکتار اراضی را زیر پوشش قرار می‌دهند که حتی یک متر از آن اراضی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع نشده است.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این ۱۱۰ هزار هکتار که زیر پوشش آب سد چم‌شیر است، ۷۰ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان و ۴۰ هزار هکتار دیگر آن در حوزه استان بوشهر قرار دارد.

نیک‌اقبالی به در نظر گرفته نشدن حق آبه استان در سدهای تنگ‌سرخ و کوثر اشاره کرد و گفت: در این خصوص رسانه‌ها می‌توانند مددکار خوبی برای مسئولان استانی باشند تا بتوانیم از حق خود بهتر و بیشتر دفاع کنیم.

انتهای پیام/۲۵۷۱‌/ش۳۰

منبع : خبرگزاری فارس