به بیان دیگر مهم ­ترین کارکرد اجتماعی عاشورا نیز همین است. البته این به معنای نفی تفاوت ­ها نیست. در واقع باید فهمید و درک کرد که در عزای حسین(ع) نیز تنوع هویتی وجود دارد ولی این تنوع در وحدت عاشورا معنای کامل­ تری به خود می ­گیرد.

سایت مردم استان (ک و ب)- محمود ذکاوت: 

۱) «هیئت» به عنوان یکی از نمودهای هویت شیعی حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع چنان است که به یک معنا میزان پایبندی و تعصب دینی گروه­های مختلف اجتماعی شیعی در حجم توانی است که برای هیئت و سوگواری امام حسین(ع) قرار می­ دهند. سوگواری در رثای حسین(ع) تاریخ دیرپایی در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد دارد. فهوای منابع تاریخی برگزاری مجالس عزاداری در ایام محرم در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد را تأیید می­ کند. به طور خاص نوحه­ های مردم طایفه­ ی جلیل(مربوط به اواخر دوره­ ی قاجار و اوایل دوره­ ی پهلوی)، که توسط«کربلایی جمشید عابدی»،[۱] نگاشته شده است، این ادعا را تأیید می ­کند.

۲) هیئت اما خود به مثابه یک پدیده ­ی اجتماعی بسیار مهم است. فرهنگ مترتب بر آن و روابط و مناسبات موجود در هیئت، چیزی ست که این پدیده­ ی اجتماعی را مهم می ­کند. هیئت برای اعضای آن هویت ساز است و قادر است اعضای هیئت را نسبت به دیگران متماز کند. در واقع «بازیابی هویتی»[۲] توسط گروه­ های مختلف اجتماعی در «هیئت» به منصه­ ی ظهور می ­رسد. به بیان دیگر فارغ از جنبه ­های معنوی و ملکوتیِ هیئت، این محل به مثابه یک «پاتوق اجتماعی»[۳] کارکرد هویتی و اجتماعی دارد. بر همین اساس نیز محله­ های مختلف و طوایف گوناگون، هیئت­ های خاص خود را دارند و با تشکیل چنین اجتماعی در صدد نشر هویت شیعی خود هستند تا از این طریق پایبندی و ارادت خود به آیین شیعه را بروز دهند.

۳) امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج کمیت و تنوع هیئت­ های عزاداری، نسبت به سال­های پیش رشد چشم­گیری داشت. از نظر کیفیت نیز رشد هیئت­ ها محسوس بود. پراکندگی و تنوع هیئت­ ها سهم مهی در گسترش فرهنگ اسلامی در شهر خواهد داشت. با وجود این باید در نظر داشت که این رشد ناشی از جنبه­ ها­ی منفی نباشد.

۴) علی ای حال تنوع هیئت ­ها و پراکندگی­ شان، با اجتماع آن­ها در روز عاشورا، مفهوم وحدت در عین کثرت را تداعی می ­کند. به بیان دیگر مهم ­ترین کارکرد اجتماعی عاشورا نیز همین است. البته این به معنای نفی تفاوت ­ها نیست. در واقع باید فهمید و درک کرد که در عزای حسین(ع) نیز تنوع هویتی وجود دارد ولی این تنوع در وحدت عاشورا معنای کامل­ تری به خود می ­گیرد.



[۱] انشا الله در آینده ­ی نزدیک در این باب بیشتر  خواهم نوشت.

[۲] بازیابی هویتی مفهومی است که بازگشت مداوم افراد جامعه به هویت ­هایی که متعلق به آن هستند را توضیح می ­دهد

[۳] در باره معنا و مفهوم این ترکیب رجوع کنید به نوشتار «پاتوق­ های حزب الله در یاسوج» به آدرس های:

http://kvb.ir/?p=30749

http://k-b.ir/248788