مردم باید به دور از تعصبات قومی و قیبله ای که یکی از آفات مشارکت سیاسی در استان است مطالبات خود را از کسی بخواهند که خیرخواه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و امانت دار آنها باشد.

به گزارش مردم استان ، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در یادداشتی به بررسی کیفیت ثبت نام کنندگان اخیر نمایندگی مجلس در کهگیلویه و بویراحمد و تبیین نقش مردم استان در چارچوب مشارکت سیاسی مطلوب در ساختار نظام سیاسی اسلام پرداخت.

 

وی در یادداشت ارسالی برای این پایگاه خبری تحلیلی نوشت: مشارکت سیاسی، شرکت در فرایندهایی که به گزینش رهبران سیاسی منجر می‌شود و سیاست عمومی را تعیین می‌کند یا بر آن اثر می‌گذارد.

 

«مشارکت سیاسی» عبارت است از: «درگیر شدن فرد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی از عدم درگیری تا داشتن مقام رسمی» و سنجه‌های دینی مربوط به مشارکت سیاسی در سه حوزه بینش، ساختار و رفتار دسته‌بندی می‌شود؛ در حوزه بنیش، متصدیان حکومت قدرت را ابزار تأمین سعادت می‌دانند. بر همین اساس، رفتار سیاسی خود را تنظیم می‌نمایند.

 

بصیرت و آگاهی‌ مولفه های شناخت حقایق و تشخیص دشمن

حکومت و مردم در صلاح و فساد به هم تنیده‌اند و جامعه صالح از صلاح این دو شکل می‌گیرد. بصیرت و آگاهی‌های لازم از دیگر مؤلفه‌هایی است که در جامعه اسلامی باید باشد تا در پرتو آن، حقایق را شناخت، دشمنان را تشخیص داد و از شرایط و فتنه‌های سیاسی در امان‌ ماند.

 

 در ساختار نظام سیاسی اسلام، نهاد بیعت می‌کوشد با مقبولت نظام سیاسی موجبات فعلیت نظام دینی را به‌وجود آورد. مشاورت می‌کوشد بهترین عملکرد را از سوی فرمانداران سیاسی به نمایش گذارد و جهاد ضمانت بقای نظام سیاسی محسوب می‌شود.

 

در حوزه رفتار، شهروندان و فرمانداران جامعه اسلامی خیرخواه هم هستند و بر اساس اصل خیرخواهی، همدیگر را ارشاد و نصیحت می‌نمایند. همچنین در قبال ترک معروف و انجام منکر، کاملاً از خود حساسیت نشان می‌دهند تا موجبات عقب‌گرد سیاسی از میان برداشته شود. شهروندان و مسئولان در جامعه اسلامی، ارتباط مستمر با هم دارند که مسایل و مشکلات خود را از این طریق حل می‌کنند. هر کسی موظف است در قبال عملکردی سیاسی خود احساس مسئولیت نموده، به جامعه اسلامی پاسخ‌گو باشند.

 

بزرگ نمایی اقدامات خود و یا تخریب و نفی عملکرد دیگران،آفت مهم سیاسی ،اجتماعی و اخلاقی

مطلق گرایی یک آفت مهم سیاسی ،اجتماعی و اخلاقی است و کسانی که به صورت افراطی به بزرگ نمایی اقدامات خود و یا تخریب و نفی عملکرد دیگران می پردازند رفتارشان عواقب بدی برای خود و جامعه به همراه دارد به عنوان مثال کسانی که به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند اگر گرفتار چنبن خصوصیاتی باشند چگونه می شود اطمینان حاصل نمود که امور مردم در یک فضای آرام و اطمبنان بخش پی گیری می شود.

 

معمولا در ایام گفته می شود، مردم هدف نامزدها را بدانند که آیا این افراد تشنه قدرت هستند یا عاشق خدمت برای خدا؟ و نامزدهانیزموظفند از ارزش‌ها در مرزبانی کنند تا مردم با در نظر گرفتن معیارهای اخلاقی فرد اصلح را انتخاب کنند. فرد اصلح همان کسی است که ارزش های اخلاقی را بیشتر از همه رعایت کند اما مع الاسف همیشه کسانی پیدا می شوند و ارزش های اخلاقی را دور می زنند.

 

ارزش‌های اخلاقی ابزاری برای رسیدن افراد تشنه قدرت به اهداف خود

افراد تشنه قدرت ارزش‌های اخلاقی را تنها ابزاری برای رسیدن به اهداف خود می دانند تا بتوانند آرای بیشتری را کسب کنند. به طوری که به شعارهایی می پردازند که آرمانگرایانه و عوام فریب است وکاری ندارند که آیا با مقتضیات و امکانات موجود قادر به انجام آن هستند یا نه ، سیاست این افراد تشخیص هدف و رسیدن به آن با هر قیمتی است.

 

دروغ و تخریب و تهمت و وعده های بی جا از رفتارهای این افراد است و این افراد به جای اثبات خود به تخریب و نفی دیگران می پردازند اصولا نقد و نقادی را در فحش دادن و تحقیر دیگران و بالا بردن صدای خودمی بینند و قیافه حق به جانب  و ژست دلسوزانه برای آنها می گیرند و غالبا پس از پیروزی در انتخابات به دیکتاتور تبدیل می شوند وکوچکترین نقد و مخالفتی را برنمی تابند اگر پرنده ای برسر درختی آشیانه ای می سازد می گویند کار وتلاش ما بوده و تمام نقص ها وکمبود ها را به دیگران نسبت می دهند، همه چیز را به نام خدمت به مردم به کام خود می خواهند.

 

افراد طالب خدمت برای خدا که رعایت ارزش های اخلاقی و مصالح نظام اسلامی از نشانه های بارز این افراد است سعی می کنند خواسته های مردم را با توجه به واقعیت های موجود به جای آورند و  اگر هم در انتخابات پیروز نشوند شاکر خداوند هستند و خدمت به مردم را در هیچ زمانی ترک نمی کنند.

 

قدر مسلم مطلق گرایی همواره به عنوان یکی از آفت های رفتاری برخی از انتخاب شوندگان است و آنان را از مسیر اصلی خدمت دور می نماید .چه بسا این موضوع در خیلی از شهرها در ابتدایی ترین شکل خود ظهور و بروز پیدا کرده و اگر اندک تاملی شود دم خروس را به وضوح می توان زیر پیراهن خدمت  دید!

 

نقش تعصب طایفه ای در انتخابات مجلس

تعصب طایفه ای در شهرستان ها و شهرهای کوچک از عوامل تعیین کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این مسئله می تواند به صورت محله گرایی، روستا گرایی و گرایش هایی از این دست نیز ظهور کند. ریشه این نوع را میتوان در غریزه آدمی جست و جو کرد، تمایل به گروه و تامین منافع شخصی و خانوادگی از طریق توسل به گروه و افزایش قدرت تاثیر گذاری با کمک جمعیت گروه؛ تمایلی که از محرک های اصلی شکل دهنده جوامع اولیه مدنی است.

 

معایب طایفه گرایی

از معایب طایفه گرایی محض میتوان به انتخاب کور کورانه که اولین و واضح ترین آفات آن است اشاره کرد. رأی دادن به هم طایفه ای بدون توجه به اینکه آیا از میان کاندیداهای مطرح و حائز صلاحیت، این فرد برتری دارد و ویژگی های لازم جهت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد یا خیر.

 

با توجه به طرح این مسائل می توان گفت در چند روز اخیر با نادیده گرفتن کیفیت و شایستگی لازم برای تصدی مهم کرسی نمایندگی مجلس، شاهد ثبت نام اشخاصی هستیم که به قول خودشان با اسم نویسی تابو شکنی کردند.

 

برخی ها با انتخاب شعارهای رنگی آمده اندکه به این ها باید گفت شما تکلیف خود را در چند سال اخیر انجام داده اید)، اشخاصی همین اوایل بر خلاف اصول، با تخریب دیگران آمده اند ؛ بعضی به صرف در دست داشتن مدرک آمده اند.

 

با همه این اتفاقات افراد شایسته ای به چشم می خورند که مردم عزیز استان باید آینده خود را با گزینش این عزیزان رقم بزنند. و به دور از تعصبات قومی و قیبله ای که یکی از آفات مشارکت سیاسی در استان است مطالبات خود را از کسی بخواهند که خیرخواه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و امانت دار آنها باشد.

ایوب دامیار- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی

 

منبع:چهارفصل،