رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با ارائه نمایی از سیمای سلامت عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ تا ۲۰درصد جمعیت بالای ۳۵ سال استان کهگیلویه و بویراحمد به بیماری پرفشارخونی و ۷ تا ۱۰ درصد نیز به دیابت مبتلا هستند. به گزارش سایت استان، دکتر رضا چمن در هفتمین نشست کارگروه شورای …

سایت : رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با ارائه نمایی از سیمای سلامت عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ تا ۲۰درصد جمعیت بالای ۳۵ سال استان کهگیلویه و بویراحمد به بیماری پرفشارخونی و ۷ تا ۱۰ درصد نیز به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش سایت استان، دکتر رضا چمن در هفتمین نشست کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی استان که روز شنبه به ریاست برگزار شد، افزود: شایع ترین علل مرگ و میر در این استان ” بیماری های قلبی و عروقی” ، “سوانح و حوادث” و “سرطان و تومورها” است.

 

مردم در زمینه اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز همیاری داشته باشند

وی افزود: آمار نشان می دهد که الگوی مرگ و میر در استان به سمت “الگوی مدرن” سوق پیدا کرده و بر خلاف گذشته، دلیل مرگ و میر بیماری های عفونی و واگیردار نیست و این نشانگر هشداری است که مردم باید آن را جدی گرفته و به حوزه سلامت در زمینه آموزش، پیشگیری و اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز همیاری بیشتری از خود نشان دهند.

خدمات خانه های بهداشت به سلامت مردم قابل تقدیر و تحسین است

دکتر رضا چمن در ادامه یادآور شد: تاکید داریم که “سیمای سلامت کهگیلویه و بویراحمد” و حتی کشور را “مراقبت های اولیه بهداشتی” متحول نموده است و این تحول بیش از هر چیز مدیون فعالیت های خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی است.

با همه توان در زمینه کاهش موارد مرگ مادران باردار تلاش می کنیم

وی در ادامه شنیدن خبر مرگ مادر باردار را برای فعالان حوزه سلامت خبری تلخ و ناگوار دانست و تاکید کرد: متاسفانه در سال گذشته ۶ مورد و در سال جاری نیز تاکنون ۵ مورد مرگ مادر باردار اتفاق افتاده است و ما مکلفیم که به صورت ویژه و با همه توان در زمینه بهبود این شاخص و جلوگیری از مرگ مادر باردار برنامه ریزی و اقدام کنیم.

 

سواد زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان نامطلوب است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه با اشاره به یافته های مطالعه “سیمای سلامت و جمعیت در ایران” به برخی شاخص های اجتماعی از جمله ” سواد” اشاره نمود و افزود: در این شاخص در دسته دوم استان های با وضعیت نامطلوب سواد زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله قرار داریم؛ هم چنین در شاخص تنبیه بدنی کودکان نیز در زمره استان های با وضعیت نامطلوب هستیم.

استفاده ۶ تا ۱۰ درصد زنان استان از مواد دخانی و قلیان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به شاخص دیگری اشاره نمود و تاکید کرد: در زمینه استعمال دخانیات در بانوان نیز بر اساس نتایج مطالعه مورد اشاره، ۶ تا ۱۰ درصد زنان این استان از مواد دخانی و قلیان استفاده می کنند که در این شاخص نیز تنها چهار استان وضعیتی بدتر از ما دارند.

افزود: در استفاده از آب آشامیدنی سالم، علی رغم پیشرفت های حاصل شده، بر اساس نتایج این مطالعه، تنها دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در شرایطی نامطلوب تر از ما قرار داشته اند.

کمبود وزن و کوتاه قدی کودکان را جدی بگیریم

وی با اشاره به دو شاخص دیگر کمبود وزن و کوتاه قدی کودکان در استان تاکید کرد: در این دو شاخص نیز در گروه استان های با شرایط نامساعد قرار داریم.

دکتر چمن با طرح اولویت های نظام سلامت در شرایط کنونی تخصیص نظام مند و سطح بندی شده منابع و تلاش بیش از پیش در جهت اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز با تکیه بر اصول عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی را ضرورتی اجتناب پذیر دانست و برنامه عملیاتی حوزه های مختلف دانشگاه را یادآوری نموده و خواهان تشکیل جلسه مشترکی با حضور استاندار و معاونین وی و همچنین هیات رئیسه دانشگاه به منظور چاره اندیشی در این زمینه شد.

منبع : سایت ک-ب