یاسوج- ایرنا – معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور گفت : امسال برغم افزایش چهار درصدی بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت، کشور با کاهش ۲۵ درصدی روان آبها مواجه است.

محمد حاج رسولی ها روز پنجشنبه در نشست شورای آب منطقه ای گفت: بر اثر خشکسالی های پی در پی در سالهای گذشته میزان روان آبهای کشور به شدت در حال کاهش است.

وی بیان کرد: حجم آبهای جاری یا روان آبهای کشور از ۹۰ میلیارد متر مکعب به کمتر از ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است.

رسولیها همچنین افت شدید مخازن زیر زمینی آب را از دیگر مشکلات آبی کشور عنوان کرد و گفت : در سال های اخیر بر اثر بهره برداری های بی رویه پنج میلیارد متر مکعب از مخازن آبی زیرزمینی کم شده است.

وی اظهار کرد: در کهگیلویه و بویراحمد این افت کمتر از سایر مناطق کشور است و این استان نسبت به سایر استان ها از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

معاون وزیر نیرو در امور آب ابراز داشت : دولت مصمم است با اجرای طرح مدیریت یکپارچه حوزه های آبخیز و مدیریت تولید تا مصرف آب، بخشی از این آسیب ها را کاهش دهد. رسولیها با اشاره به اینکه صدها طرح مهم عمرانی نیمه تمام در حوزه آب در کشور با اعتباری بیش از یکهزارو ۲۰۰ میلیارد ریال نیمه کاره مانده گفت: این در حالی است که اعتبار سالانه تخصیص یافته به این طرح ها کمتر از چهل هزار میلیارد ریال است .

وی کهگیلویه و بویراحمد را از جمله استان های پرآب کشور خواند و گفت: طرح های خوبی در دست اجرا و مطالعه است که از آن جمله می توان به دو سد در دست ساخت تنگ سرخ بویراحمد و چم شیر گچساران و سد در حال مطالعه تنگ شیو کهگیلویه اشاره کرد.

رسولیها ابراز داشت: سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد بدلیل کمبود منابع اعتباری راکد است که سعی می شود در سال ۹۳ برای فعال شدن این طرح در خصوص تامین منابع مالی ان از محل اوراق مشارکت تدابیر ویژه ای اندیشیده و در خصوص تامین منابع مالی آن تجدید نظر شود.

مدیرعامل توسعه منابع آبی کشور همچنین با اشاره به اینکه مطالعات مرحله دوم سد شیو آغاز شده گفت: تامین منابع مالی و تسریع در روند اجرای این طرح سعی می شود منابع آن از محل اوراق مشارکت تامین شود.

۷۵۲۹/۶۷۱

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
<a href="mailto:' newsroom@.net

منبع : خبرگزاری ایرانا