«انکار آمار» نسخه بی‌خاصیتی از مقابله با هیولای اعتیاد در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اعتیاد یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی است که در زمره چهار بحران حاد جهانی محسوب می‌شود.

متأسفانه با تلاش‌های بی‌وقفه دلسوزان و مبارزان با این بحران حاد اجتماعی، تاکنون نه تنها از آمار استفاده کنندگان از این مواد مخرب کاسته نشده است بلکه هر روز به آمار معتادین جهان افزوده می‌شود.

بی‌شک موادمخدر از معضلات اصلى و جدی جامعه بشرى در جهان متمدن امروز بوده که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسلی دیگر سرایت کند و ابعاد وسیع عوارض ناشی از مصرف آن زندگی جسمی و روانی فرد و همچنین خانواده، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به شدت متاثر و متضرر می‌کند.

این ماده خانمان‌سوز شامل همه ترکیبات و مشتقاتی است که کارکرد و فعالیت مغز را به صورت هیجان، افسردگی، رفتار نامناسب، عصبانیت یا اختلال در قضاوت و شعور تغییر می‌دهد که هم از نظر تعداد افراد معتاد، پیچیدگی و خلاصى از اعتیاد از مهمترین آسیب‌های اجتماعی دنیاى امروزی محسوب می‌شود.

میزان خطر و تهدید مواد مواد مخدر برای زندگی انسان کمتر از ترور و سلاح‌های میکروبی در جهان نیست بلکه در مواردی به عنوان یک تهدید بر حال و فعال اما آرام و پنهان حیات بشر را به نابودی کشانده و بیشتر از هر سلاح کشنده و غیرفعال عمل می‌کند که علاوه بر زیان‌هاى جسمى آثار روحى و روانی خطرناک زیادی به همراه دارد.

بی‌شک مصرف مواد مخدر عوارض فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی برای مصرف کنندگان مواد مخدر دارد که در برخی مواقع امکان جبران آن‌ها بسیار سخت بوده مثلا در سطح اجتماع افراد معتاد را با دیدگاهی خاص به نگاه می‌کنند و یا در محیط خانوداه دچار مشکلاتی از جمله تزلزل، از هم پاشیدگی و در نهایت نابودی یک خانه و خانواده را به همراه دارد.

اعتیاد به مواد مخدر نه تنها افراد معتاد بلکه هر فرد از افراد جامعه را تهدید می‌کند و هیچ فاصله و فرقی بین فقیر و غنی و باسواد و بی‌سواد و مسئول و غیرمسئول، نمی‌گذارد و به هر کس که با آن در تماس باشد نیز آسیب می‌رساند که افزایش غیر قابل کنترل افراد معتاد در اجتماع خسارات و هزینه‌‌های فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی و اقتصادی متحمل می‌شود.

افراد معتاد در جامعه باعث تزلزل در خانوده، از هم‌گسستگی و ناپایداری در خانوده‌ها می‌شود که عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

بی‌شک دیدگاه جامعه نسبت به افراد معتاد به نسبت دیگر افراد عادی جامعه متفاوت بوده و در نوع رفتار آن‌ها تاثیرگذار است.

به گزارش فارس همواره در جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد آمار و ارقامی به منظور گزارش عملکرد دستگاه‌ها و متولیان مبارزه با این ماده خانمان‌سوز ارائه می‌شود که اصحاب رسانه و خبرنگاران را از انعکاس آمار باور نکردنی اما واقعی منع می‌کنند.

آنچه برای ما سؤال است این بوده که چرا اصحاب رسانه را از انعکاس آمار و ارقام معتادان و یا کشفیات انواع مواد مخدر تا کشت آن در مناطق مختلف منع می‌کنند.

آیا عدم اطلاع‌رسانی و برخورد با هرگونه انعکاس آمار و ارقام مواد مخدر دردی از درد اعتیاد جامعه دوا می‌کند؟

آیا واقعا آماری که مسئولان در جلسات ارائه می‌کنند واقعیت دارد یا نه؟ آیا می‌توانند خود را جای خانواده‌ای بگذارند که جوان آن‌ها ناخودآگاه و از طریق دوست ناباب یا هر علت دیگری معتاد شده است؟ و هزار آیا و چرای دیگر.

در جلسه این هفته نشست مواد مخدر استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در کهگیلویه و بویراحمد منابع طبیعی و خدادادی زیادی وجود دارد که برای کسب کار و امرار معاش می‌توان از این نعمت‌های الهی بهره‌مند شد.

سید موسی خادمی در ادامه با تاکید بر این‌که در سطح استان جنگل فراوان، آب، کوه و زمین وجود دارد و می‌توان از ظرفیت‌های این نعمت‌های خدادادی استفاده کرد، گفت: باید برنامه و فرآیندی برای اجرایی کردن استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان صورت گیرد و نباید همه چیز را به اعتبارات وصل کنیم.

در این نشست محمد‌لطیف حسن‌پور سوق در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد به میزان کشفیات نیروی انتظامی استان اشاره کرد و گفت: در ۹ ماه امسال قریب به دو هزار و ۲۷۲ کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط شد.

وی با تاکید بر این‌که عمده کشفیات مواد مخدر تریاک، هروئین، حشیش و شیشه بود، گفت: میزان کشفیات مواد مخدر نسبت به مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

در این بین فتاح محمدی نیز در این شورا تاکید کرد: دستگاه‌ها باید برنامه‌های کاری در راستای مبارزه با مواد مخدر را در سه سیکل زمانی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت طراحی کنند و راه‌های پیشگیری از این پدیده را شناسایی و اقدامات لازم در راستای عملیاتی کردن آن را انجام دهند.

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که پیشگیری از اعتیاد باید در سطح‌های پایین جامعه از جمله درون خانواده‌ها صورت گیرد تا به جامعه ورود پیدا نکند، گفت: کلیه اعضای جلسه باید برنامه‌های خاص در حوزه کاری خود را به نحوی مطلوب و شایسته در راستای مقابله با مواد مخدر انجام دهند.

بی‌شک هر دستگاهی در حد وظایف محوله خود اقداماتی را در راستای مقابله با ورود مواد مخدر و راههای مقابله با آن را به صورت ذاتی انجام می‌دهند اما آنچه برای ما جای سؤال است این بوده که مسئول محترم آیا آماری که در جلسات ارائه می‌کنید تاکنون دردی از معضل و پدیده شوم و خانمان‌سوز اعتیاد دوا کرده است.

بی‌شک اقدامات نیروی انتظامی و دیگر عوامل و متولیان تاثیرگذار ستودنی و جای خسته نباشید دارد اما مسئولان محترم چرا خبرنگاران را از انعکاس آمار اسفناک کشت و ورود مواد مخدر منع می‌کنند و آیا این موضوع تاثیری در کاهش و یا رفع مشکل داشته است؟

—————————-

یادداشت از: اسماء وفابین

—————————-

انتهای پیام/۸۲۰۱۱/س۴۰

منبع : خبرگزاری فارس