انتقاد معارضان سوری از «اخضر ابراهیمی»، آغاز مرحله سوم نبردهای کُردهای سوریه،‌ هدف گرفتن نشست سرکردگان تروریست‌ها در لاذقیه و پایان دادن به تصرف کوتاه‌مدت منطقه «السبینه» در ریف دمشق مهمترین تحولات سیاسی و میدانی سوریه است.

به گزارش گروه دفاتر منطقه‌ای فارس، مهمترین تحولات سیاسی سوریه طی روز گذشته را باید در انتقاد معارضان سوری از «اخضر ابراهیمی» به خاطر دیدارهایش با مسئولان سوریه و معارضان داخلی و بارزترین تحولات میدانی این کشور را باید در آغاز مرحله سوم نبردهای کُردهای سوریه در حسکه،‌ هدف گرفتن نشست سرکردگان تروریست‌ها در لاذقیه و پایان دادن به تصرف کوتاه‌مدت منطقه «السبینه» در ریف دمشق از سوی گروه‌های مسلح ملاحظه کرد.

تحولات میدانی

دمشق: زخمی شدن ۹ غیرنظامی در حمله تروریستی به جرمانا

 

حمله تروریست‌های مسلح به شهرک مسیحی‌نشین جرمانا واقع در جنوب دمشق و در نزدیکی فرودگاه، موجب زخمی شدن ۹ شهروند سوری شد.

 

ریف دمشق: ارتش به تصرف کوتاه‌مدت منطقه السبینه پایان داد

 

نیروهای ارتش سوریه توانستند با تسلط کامل بر شهرک «السبینه» به تصرف کمتر از چهار روزه تروریست‌ها بر آن، پایان دهند. این درحالی است که درپی پیشروی ارتش سوریه در نقاط مختلف ریف دمشق، تعدادی از تروریست‌های سوری و نظامیان فرار کرده از ارتش، خود را تسلیم نیروهای مسلح سوریه کردند.

 

لاذقیه: هدف گرفتن نشست سرکردگان تروریست‌ها

 

نیروهای ارتش سوریه تجمع سرکردگان تروریست‌ها در ریف شمالی «لاذقیه» به منظور تعیین سرکرده جدید در «جبل الاکراد» را ناکام گذاشتند. در این تجمع تعدادی از سرکردگان «داعش»، «جبهه النصره»، «آزادگان شام» و «المهاجرین» گرد آمده بودند تا شخصی معروف به «صدام العراقی» را به عنوان سرکرده تروریست‌ها در جبل الاکراد و ترکمان انتخاب کنند.

 

حسکه: آغاز مرحله سوم نبردهای کُردهای سوریه

 

نیروهای حمایت مردمی کُردهای سوریه در ادامه پیشروی در نقاط مختلف «ریف حسکه» واقع در شرق سوریه، مرحله سوم نبرد «وفا به شهدای رأس‌ العین» را آغاز کردند و موفق شدند چند روستای دیگر را تحت کنترل خود در آورند.

از سوی دیگر «أحمد العبو»، یکی از فرماندهان میدانی یگان‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، اخبار برخی پایگاه‌های اینترنتی مبنی بر تسلط تروریست‌ها بر گذرگاه الیعربیه را تکذیب کرد.

این درحالی است که نیروهای دفاع مردمی کُردهای سوریه به منظور تسلط کامل بر جاده «حسکه – تل ابیض» در شرق سوریه، سخت با تروریست‌های مسلح درگیر شدند.

 

ریف حلب: ارتش در یک قدمی «تلعرن»

 

نیروهای ارتش سوریه در حال پیشروی به سمت شهرک «تلعرن»، از توابع ریف حلب در شمال سوریه هستند و به تسلط کامل بر آن نزدیک می‌شوند تا با تسلط بر آن راه خود را به سمت شهرک‌های «تل حاصل» و ایستگاه سوخت حلب باز می‌کنند.

 

حمص و ریف آن: تلاش ارتش سوریه برای تسلط بر انبارهای مهمات

 

نیروهای ارتش سوریه در تلاش هستند تروریست‌های مسلح را از انبارهای سلاح منطقه «مهین» از توابع ریف حمص بیرون رانده و آن را بار دیگر تحت کنترل خود در آورند.

از سوی دیگر گزارش شده، تروریست‌های مسلح با حمله به یک باب منزل مسکونی خاندان «مامیش» در «الرستن»، مادر و دو فرزند این خانواده را به قتل رساندند.

همچنین نیروهای ارتش سوریه تلاش تروریست‌های مسلح برای حمله به خطوط انتقال نفت در منطقه «صدد» از توابع حمص را ناکام گذاشتند و با تروریست‌های مسلحی درگیر شدند که تلاش داشتند، خطوط انتقال گاز در منطقه «جبل الشاعر» در حمص را منفجر کنند.

 

رقه: قطع سر مجسمه آزادی شهر «الرقه» + عکس

 

گروه تروریستی موسوم به «داعش» سر مجسمه آزادی در میدان اصلی شهر «الرقه» سوریه را قطع کردند. مجسمه آزادی الرقه، که ده‌ها سال است بالای برج ساعت این شهر قرار دارد، یک زن و مرد کشاورز با لباس محلی را نشان می‌داد که یک مشعل در دست داشتند.

 

ادلب: از سرگیری فعالیت کارخانه گاز شمال سوریه

 

در پی تعمیر قسمت‌های آسیب دیده کارخانه گاز ادلب، این کارخانه فعالیت خود را از سر گرفت. مخزن گاز این کارخانه در اثر حمله خمپاره‌ای تروریست‌های مسلح آسیب جدی دیده و از چهار ماه پیش فعالیت آن متوقف شده بود.

 

حریت: ضبط کامیون حامل سلاح‌های سنگین نزدیک مرز ترکیه با سوریه

 

روزنامه «الحریت» ترکیه، یک دستگاه کامیون حامل کلاهک موشک، موشک‌،بمب و سلاح، ضدتانک در جنوب استان «آدانا» در نزدیکی مرز سوریه ضبط شد. یک‌هزار و ۲۰۰ کلاهک در این کامیون وجود داشت و تیم پلیس آدانا این تسلیحات را اوایل صبح امروز بعد از آنکه کامیون مذکور را به ظن حمل مواد مخدر متوقف کرد، ضبط کرد.

 

تحولات سیاسی

 

راستی‌آزمایی یک سایت شیمیایی غیرقابل دسترسی سوریه

 

بازرسان سازمان دیده‌بان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل با استفاده از فیلم دوربین‌های مداربسته یکی از ۲ سایت باقیمانده شیمیایی سوریه را راستی آزمایی کردند.

سازمان منع سلاحهای شیمیایی سازمان ملل(OPCW) که مسئول تخریب و انهدام انبارها و ذخایر شیمیایی سوریه است پیش از این از ۲۱ سایت از ۲۳ سایت اعلام شده توسط دولت سوریه بازرسی کرده بودند. دسترسی به ۲ سایت باقیمانده خطرناک و همراه با ریسک بالا خوانده شده بود.

 

انتقاد معارضان سوری از «اخضر ابراهیمی»

 

ائتلاف معارضان سوریه دیدارهای «اخضر الابراهیمی» فرستاده عربی و بین‌المللی با معارضان و عناصر دولت سوریه در چارچوب زمینه‌سازی برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ را مورد انتقاد قرار داد و بار دیگر تاکید کرد که راهکار سیاسی که شامل برکناری «بشار اسد» نباشد، بی‌فایده است.

 

یک مقام اطلاعاتی انگلیسی از راهی شدن صدها انگلیسی به سوریه خبر داد

 

رئیس دستگاه اطلاعات داخلی انگلیس گفته است، چند صد نفر از ساکنان این کشور برای جنگ در سوریه راهی آن کشور شده‌اند. وی این اظهارات را درحالی مطرح کرد که روسای دستگاه اطلاعات داخلی و خارجی انگلیس برای اولین بار با هم مقابل کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان این کشور قرار گرفته‌اند.

 

اینفو وارز از قصد آمریکا برای نابودی القاعده و مردم سوریه خبر داد

 

پایگاه خبری آمریکایی «اینفو وارز» اعلام کرد که دولت آمریکا می‌گوید، از افزایش حضور شبکه تروریستی القاعده و شاخه‌های آن همچون گروه وحشی جبهه النصره در سوریه نگران است، اما واقع امر این است که دولت آمریکا سیطره القاعده بر سوریه را ترجیح می‌دهد، همانگونه که این مساله درباره لیبی صدق می‌کند.

انتهای پیام/ز

منبع : فارس نیوز۱۴