شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویر احمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار استان و با حضور دستگاههای عضو این شورا برگزار شد.

استاندار در خصوص اولویت بندی صنایع و مشاغل آلاینده برای خروج تدریجی از داخل شهر گفت: لازم است کمیته ای در این زمینه تشکیل شده و اصناف آلاینده را طبقه بندی کرده و شیوه انتقال را نیز مشخص کند.

کهگیلویه و بویراحمد در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویر احمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار استان و با حضور دستگاههای عضو این شورا برگزار شد.

نبود سیستم گرمایشی در بزرگترین و اصلی ترین سالن جلسات استان،  آن را بیشتر به سردخانه ای بدل کرده بود و این را می شد در نگاه مدیرانی دید که مدام به سقف و دیوارهای سالن نگاه می کردند و به دنبال سیستم گرمایشی می گشتند.

با این حال این نخستین نشست شورای سلامت استان بود که پس از تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار می شد و از چهار معاون استاندار، سه معاون در این نشست حضور داشتند تا اهمیت موضوع بر همگان مشخص شود.

مصوبه ای که اجرا نشد/ غیبت متولیان اجرا در جلسه

با وجود این بخشی از زمان این نشست به پیگیری مصوبات قبلی این شورا گذشت که البته مشخص شد برخی دستگاهها در اجرای این مصوبات کوتاهی کرده اند.

یکی از این مصوبات انتقال صنایع آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده شهر بود و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج این مصوبه اجرا نشده است.

با این حال شهرداری یاسوج و مجمع امور صنفی که باید این مصوبه را اجرایی می کردند، در این نشست حضور نداشتند.

لزوم طبقه بندی مشاغل آلاینده

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این مصوبه گفت: اولویت بندی صنایع و مشاغل آلاینده برای خروج تدریجی از داخل شهر ضروری است.

سید موسی خادمی افزود: لازم است کمیته ای در این زمینه تشکیل شده و اصناف آلاینده را طبقه بندی کرده و شیوه انتقال را نیز مشخص کند.

وی هدف از برگزاری چنین جلساتی را همگرایی دستگاهها برای رفع مشکلات بهداشتی و سلامت استان دانست و اظهار داشت: تنها اظهار نظر در این جلسات کافی نیست بلکه باید نقش هر دستگاه در رفع مشکلات موجود مشخص شود.

خادمی تاکید کرد: در خصوص سایر شاخص های سلامت نیز لازم است در جلسات مختلف ارزیابی هایی صورت گیرد تا میزان کاهش یا افزایش این شاخص ها مشخص و نقش هر دستگاه در کمک به ارتقای این شاخص ها تبیین شود.

وی افزود: همچنین لازم است تعداد خدماتی که این استان مجبور است از سایر استانها دریافت کند، احصا شود.

بحث فاضلاب شهر یاسوج و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی آن هم از جمله مباحثی بود که در این نشست طرح شد. اگرچه نتیجه روشنی نداشت.

سیمای سلامت استان نگران کننده است

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به تبیین سیمای سلامت استان در شاخص های مختلف پرداخت.

علل مرگ و میر در استان، فشار خون و دیابت، مرگ کودکان زیر پنج سال و مادران باردار، سواد زنان، کوتاهی قد و تغذیه کودکان، آگاهی از بیماریهای آمیزشی و … از  جمله شاخص هایی بود که میزان آنها در استان دکتر رضا چمن بیان شد.

اگر چه آمارها نشان داد که کهگیلویه و بویراحمد چندان وضعیت خوبی در این شاخص ها ندارد.

شاید به همین دلیل بود که مدیرکل جهاد کشاورزی استان در این نشست آرزو کرد که کاش عمرمان کوتاه باشد اما سالم باشیم.” گرچه کسی که سالم باشد، قطعا عمر درازی هم خواهد داشت./مهر

منبع :