یاسوج ۲۴: استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برپا شد. از آمار و ارقام تعداد کتاب و تعداد ناشران و حضور استاندار و فرماندار و نماینده مردم در مجلس و این سری موضوعات رایج که بگذریم، نباید از میزان دارایی و قدرت خرید مردم گذر کرد.

هدف اصلی برپایی نمایشگاه کتاب در سراسر کشور بدون شک ایجاد فضا و محیطی جهت توجه بیشتر عموم جامعه به امر کتاب خوانی و همچنین رجوع راحت تر مردم به ناشرانی که دسترسی به آنها آسان و راحت نخواهد بود می باشد.

کتاب هایی که وارد بازار می شوند چندسالی است که قیمت آنها بالاتر رفته و می توان گفت همین امر یکی از عللی است که مردم را از کتاب خواندن دور می کند. این صرفا یک تحلیل نیست و پاسخ ها و بازخوردهایی است که در این نمایشگاه از مردم مشاهده شده است.

حتی مردانی حضور داشتند که برای هزار تومان کمتر از قیمت تخفیف خورده ی کتاب، اقدام به چانه زنی می کردند بسا اینکه بتوانند آن را خریداری کنند. برخی ناشران تخفیف ۱۰ درصد و برخی دیگر تخفیف ۲۰ درصد را برای مشتری لحاظ می کردند و این غیر از تخفیفی بود که بانک شهر با تخفیف ۲۰ درصدی خود شرایط مساعدی را برای عموم مردم فراهم کرده است.

در حقیقت باید گفت در بازار فعلی کتاب ها، تخفیف حتی اگر به ۵۰ درصد هم برسد باز خرید کتاب برای مردم کمی سنگین است و نمی توان گفت که کتاب ها بی هیچ ملاحظه ای گران شده اند. چاپ و نشر کتاب خودش شرایط خاصی دارد که در این گزارش گنجیده نمی شود.

نکته ی دیگری که وجود دارد حضور ناشرانی است که همیشه و مکرر کتاب هایی را چاپ می کنند یا بهتر است بگوییم کتاب هایی را به نمایشگاه می آوردند که تکراری است و گاها مشاهده شد که چندتا ناشر یک کتاب را فقط با جلدهای متفاوتی در معرض عموم قرار داده که این خودش از تمایل مردم به خرید کتاب می کاهد.

این موضوع شاید به خاطر خالی بودن بازار چاپ باشد که این هم به استقبال و تقاضای عموم مردم بر می گردد. یعنی همین استقبال کم گاها موجب می شود که ناشر کسب و بازار خود را کم رونق کند و از چاپ و نشر کتاب جلوگیری کند.

مشخص نیست که موضوع قدرت خرید پایین مردم مسئله ای دقیقا سیاسی است یا دقیقا اقتصادی یا اینکه هر دو به هم گره خورده، اما چیزی که تقریبا مشخص است افزایش قیمت دلار و به دنبال آن خالی بودن جیب مردم است. جیب مردم هم به راحتی پر نمی شود. 

نکته ی قابل تأملی که در نمایشگاه قابل ذکر است خرید کتاب توسط اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه است که در نوع خود نیاز به بحثی جامعه شناختی دارد. به هرحال اگر این گزارش به دست مسئولان برگزاری چنین همایش هایی رسیده حتما به این نکته توجه کنند که تخفیف ها هم شاید اثر خیلی قابل چشمگیری در قدرت خرید مردم نداشته باشد و باید به فکر راه حل برون رفت جدی از این مسئله شد.