همه شهروندانی که با این نهادهای دولتی کار دارند می بایست بتوانند از این خیابان جان سالم به در برند تا بتوانند سایر مشکلاتشان را حل کنند.

– سیدولی موسوی نژاد : زن جوانی به همراه دخترش قصدعبور ازخیابان مطهری رادارد، خیابانی که کمترین سرعت در آن ۸۰ کیلومتر است و هیچ پل هوایی، چراغ راهنما یا حتی خط عابر پیاده در آن وجود ندارد، در حقیقت زن جوان باید جان خود و فرزندش را در مسابقه خودروهایی که قصد کشتنش را دارند، نجات دهد.

دویدن، مهمترین راه حل کسانی است که می خواهند جزو افرادی نباشند که در این خیابان جان خود را از دست می دهند، البته ممکن است یک راننده نوجوانی که از میان سایر خودروها مارپیچ می آید تمام پیش بینی ها را به هم بریزد و نتوان جان سالم به در برد.

** ناسزا و چماق برای عابران

شنیدن ناسزا از سوی راننده های خودروهایی که حق خود می دانند سرعتشان را به هر میزان برگزینند کمترین پیامد عبور از این خیابان شلوغ شهر یاسوج است.

ˈمˈ ˈزˈ از کارمندانی که در این خیابان در یکی از نهادهای دولتی کار می کند می گوید: بیشتر این راننده ها یک چماق دارند که درصورت اعتراض جدی عابران با این چماق به آنها حمله می شود.

در انتهای این خیابان طولانی شهر یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و تجارت، آب و فاضلاب شهری، بانک های کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه تعاون و ملی، شرکت پخش فرآورده های نفتی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، فنی و حرفه ای، کار و امور اجتماعی و بسیاری دیگر از نهادهای دولتی قرار دارد.

همه شهروندانی که با این نهادهای دولتی کار دارند می بایست بتوانند از این خیابان جان سالم به در برند تا بتوانند سایر مشکلاتشان را حل کنند.

البته همه شهروندان نمی توانند در این مسابقه که بی شباهت به پیست اتومبیلرانی نیست، جان خود را نجات دهند چون به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سال گذشته ۱۳ نفر از مردم جان خود را در خیابان های شهر یاسوج از دست داده اند.

** هر ۵۰ هزارنفر یک

هرچند دو سه سالی است لاشه یک پل هوایی، روبروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انداخته شده اما مردم همچنان منتظر روزی هستند که بتوانند روی این پل راه بروند.

محمد میرزایی یکی از شهروندان یاسوجی می گوید: به نظر نمی رسد مکان یابی این پل هوایی بدرستی انتخاب شده باشد چون بخش زیادی از مراجعه کنندگان نهادهای دولتی نمی توانند از آن بهره مند شوند و ضرورت دارد به جای بهتری انتقال یابد یا پل دیگری نیز نصب شود.

این وضعیت، هرچند در خیابان مطهری، حدفاصل میدان شهدای گمنام( فلکه ساعت) تا میدان جهاد، شدید است اما کمابیش در همه شهر این وضع وجود دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۷۰ درصد تلفات تصادفات درون شهری این استان، عابران پیاده هستند.

سرهنگ ابوالحسن ملکی افزود: در سال ۹۲ دراین استان ۲۴ فوتی با ۲۵کشته رخ داد که یاسوج با ۱۳نفر فوتی ۵۲ درصد تلفات تصادفات شهری را به خود اختصاص داد.

وی بیان کرد: به دلیل تصادفات درون شهری ۸۹۰ نفر در سال گذشته مجروح شدند که ۴۱۴ نفر از این تعداد عابران پیاده بودند.

هم اکنون در شهر ۱۰۰ هزار نفری یاسوج تنها دو پل هوایی وجود دارد که به معنای این است که سرانه استفاده مردم یاسوج از پل هوایی، یک پل هوایی برای هر ۵۰ هزار نفر است.

البته بخش زیادی از مردم روستاها و شهرهای حومه نیز روزانه به این شهر مسافرت می کنند و به همین دلیل جمعیت این شهر در روز را بسیار بیشتر از این عدد می توان تخمین زد.

شاید کشته شدن ۲۵ نفر در که به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی چهار درصد هم کاهش یافته به نسبت مرگ و میرهای معمولی ناچیز باشد اما جان انسان چنان مبارک و محترم است که خداوند قصاص قاتل را واجب کرده است.

با میزان دیه امسال ۳۷ میلیارد ریال برای کشته شدن این تعداد افراد می بایست از سوی بیمه ها پرداخت شود اما روشن است که با صرف هزینه بسیار کمتری می شد جان بسیاری از آنها را نجات داد.

اگر کنترل راننده های خاطی شدیدتر می شد، اگر چند پل هوایی نصب می شد و اگر جان انسان برایمان اهمیت بیشتری داشت این ۲۵ نفر هم امروز نفس می کشیدند.

منبع : عصردنا